Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Nu jäddra ska det bli fart på biln åxå.  (läst 2212 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeFäldt

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 38
  • Kön: Man
Nu jäddra ska det bli fart på biln åxå.
« skrivet: april 07, 2013, 21:01:00 »
Går i motorbytar tankar å trimning.  :P
Har en 530 e34 manuell låda med M60 motorn på 3 liter i nu.
Frågan är vad som vore bäst att sätta i?? ???    Vill ju fortfarande köra v8. Kommer ju uppdateras med med turbo eller kompressor..men inte bestämt vilken än där.
Sätta i motorn från 540 e34:an får jag ju bara 60hk mer. Vet inte om det är värt att göra det ens. Passar den motorn rakt i bara??
Någon som har några erfarenheter av motorbyten av det slaget??

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: april 07, 2013, 21:20:45 »
Jag som har haft båda kan bara säga att skillnaden mellan 4.0 och 3.0 är stor! Inte för att lilla åttan går dåligt men skillnaden är mer än märkbar, till den stores fördel såklart. Så jag tycker nog det kan vara värt ett motorbyte trots allt.  :)
Har ingen egen erfarenhet av konverteringen, så jag har inget att tillföra ang. detta.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Danne^^

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 21
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2013, 20:55:45 »
Jag har 4.0 v8 i min 530 och det är bara köra ner allt i bilen och plugga in men byt gärna koppling och så iom med motorbytet.. Det är samma styrboxar spridare och lmm i 530 som i 540 så boxen kompenserar ju volym skillnaden genom värden den får in :)  Och bilen blir ruggigt mycket roligare :)

Reklampartners