Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: massor gult kladd i motorn!  (läst 15975 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jiiimmy

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 11
massor gult kladd i motorn!
« skrivet: februari 24, 2013, 13:23:28 »
ja är helt ny på detta forum.. men har fått problem med min bmw e46 -03
motorlampan började lysa när ja startade bilen på morgonen. och ja öppnade morhuven direkt och kolla olja och så.. ja lyfte på oljepåfylnings locket och ser att det är gult överallt. på hela locket och om ja kolla ner så var det massor gult på väggarna..

vad kan det vara för problem?

mvh jimmy

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
« Svar #1 skrivet: februari 24, 2013, 13:42:31 »
Gult kladd?

Våra E46or är känsliga för att gå korta sträckor så de inte blir ordentligt varma, jag har fått spola min motor en gång för att vevhusventilationen var nästan helt igensatt med grått kladd som det blir när vatten och olja blandas. Men gult kladd? Antar att färgen skulle kunna bli gul om din olja är väldigt ren.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Jiiimmy

• Junior Medlem
  • **
« Svar #2 skrivet: februari 24, 2013, 13:47:44 »
Gult kladd?

Våra E46or är känsliga för att gå korta sträckor så de inte blir ordentligt varma, jag har fått spola min motor en gång för att vevhusventilationen var nästan helt igensatt med grått kladd som det blir när vatten och olja blandas. Men gult kladd? Antar att färgen skulle kunna bli gul om din olja är väldigt ren.

hej!

oljan är bytt för 2 veckor sen. har bara ägt bilen i två veckor typ.
men ja vet att blire kondens så blire gul/brunt..
men nu lyser ju motorlampan med! och han är jätte slö när man kör med den.
vad kan det vara för fel? och vad kan ja göra för att åtgärda detta?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: februari 24, 2013, 14:16:16 »
Välkommen på bimmerpower.org! Jimmy

Motorlampa som tänds visar att det finns ett problem, tråkigt när detta händer. :(
Kan du kolla om du har vatten som försvinner från skyllare/behållare?

För 3 veckor sedan hade jag lite kondens under locket men min vevhusventilation gick sönder, fick en rejäl vit dimma bakom bilen och många tuttade åt mig. :(
Som förklara Fredrik, den gick sönder p.g.a. att jag körde för korta sträckor, inte bra när det är kallt, var oss Schmiedmann som fixade det. ;)

Om du har en sådan som kallas för majonnäs under oljepåfyllningslock då har du vatten som blanda sig med olja.
Hur är det på oljestickan? Är de också majonnäs?
Om det också är mycket på oljestickan skulle kanske säga att du har problem med toppackning som ha get sig.
Hoppas att det inte är det. :(
Detta kan ända när det sakna glykol i systemet eller när motorn bli för varmt.
Det händer på vinter att man ha lite kondens under locket men inte så mycket som du beskriver.
Hoppas att jag har fel i min beskrivning, kanske någon kan ge en annan förklarning?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Jiiimmy

• Junior Medlem
  • **
« Svar #4 skrivet: februari 24, 2013, 14:29:52 »
Välkommen på bimmerpower.org! Jimmy

Motorlampa som tänds visar att det finns ett problem, tråkigt när detta händer. :(
Kan du kolla om du har vatten som försvinner från skyllare/behållare?

För 3 veckor sedan hade jag lite kondens under locket men min vevhusventilation gick sönder, fick en rejäl vit dimma bakom bilen och många tuttade åt mig. :(
Som förklara Fredrik, den gick sönder p.g.a. att jag körde för korta sträckor, inte bra när det är kallt, var oss Schmiedmann som fixade det. ;)

Om du har en sådan som kallas för majonnäs under oljepåfyllningslock då har du vatten som blanda sig med olja.
Hur är det på oljestickan? Är de också majonnäs?
Om det också är mycket på oljestickan skulle kanske säga att du har problem med toppackning som ha get sig.
Hoppas att det inte är det. :(
Detta kan ända när det sakna glykol i systemet eller när motorn bli för varmt.
Det händer på vinter att man ha lite kondens under locket men inte så mycket som du beskriver.
Hoppas att jag har fel i min beskrivning, kanske någon kan ge en annan förklarning?

tack så mycket! verkar vara ett riktigt trevligt forum!
ja vart också orolig direkt! att det kan vara topplocks pakningen!
drar ja upp oljestickan så är det lite lite gult där med. men inte alls mycket.. :(
men bilen har bara gått 11000 mil.. topplockspackingen brukar väl inte ge sig så tidigt?
vad kostar det att göra iordning ungefär om det nu är packningen?

mvh jimmy

Utloggad Jiiimmy

• Junior Medlem
  • **
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2013, 14:37:24 »

drar ja upp oljestickan så är det lite lite gult där med. men inte alls mycket.. :(
men bilen har bara gått 11000 mil.. topplockspackingen brukar väl inte ge sig så tidigt?

mvh jimmy

ska jag ta kort och visa?

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #6 skrivet: februari 24, 2013, 14:49:37 »
Hej och välkommen till forumet.

Hade själv gult kladd vid oljepåfyllningslocket. Kunde även skönjas på oljestickan ibland. Klassiska tecken på att alt inte står rätt till. Mycket riktigt åkte jag på att byta vevhusventilationen sen. Byt även oljesticksröret.

Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Jiiimmy

• Junior Medlem
  • **
« Svar #7 skrivet: februari 24, 2013, 14:59:23 »
Hej och välkommen till forumet.

Hade själv gult kladd vid oljepåfyllningslocket. Kunde även skönjas på oljestickan ibland. Klassiska tecken på att alt inte står rätt till. Mycket riktigt åkte jag på att byta vevhusventilationen sen. Byt även oljesticksröret.

Mvh
Thomas

okej, tack för svar!
men vad gick det hela på då?

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: februari 24, 2013, 15:26:28 »
Delarna i sig är inte särskilt dyra . Men arbetskostnaden drar iväg när man lämnar in. Bytte själv, men det var mycket trångt och omständigt på min. Ska se om jag hittar prisuppgifterna.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: februari 24, 2013, 15:30:34 »
Min är 530 E39
Fick betala 3100:- inkludera moms hos Schiedmann, jobbet gick på 2 timmar med också nya slangar

Så ser din ut på E46

1) Tryckregleringsventil
2) Ventilationsröret
3) Anslutningsledning
4) Ventilationsslangen
5) Ovalt huvud skruv / skruva
6) Sugslang svart
7) Returledning
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Jiiimmy

• Junior Medlem
  • **
« Svar #10 skrivet: februari 24, 2013, 15:41:34 »

mvh jimmy

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: februari 24, 2013, 15:47:25 »
Så färligt är det inte, hade likadant under mitt lock, detta kan vara p.g.a att du kör för lite då det bilda kondens.
Är det gul eller rötfärg på motorlampa som ljuser?

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 231
« Svar #12 skrivet: februari 24, 2013, 15:51:49 »

Om du öppnar oljelocket när motorn är igång så ska du höra en skillnad i motorgång om vevhusventilationen fungerar som den ska.
Gör du inte det så är det dags att byta vevhusventilation, och jag rekommenderar att du byter till Cold Climate vevhusventilation, kostar runt 1400kr på Schmiedmann.

Ett tips för framtiden om du har varmgarage är att du öppnar huven och lossar på oljelocket när du parkerar bilen (när det är kallt ute alltså) så släpper du ut kondensen.

Har du inte tummen mitt i handen så är det inte så svårt att byta vevhusventilation, dock lite trångt.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #13 skrivet: februari 24, 2013, 19:42:04 »
Alains prisuppgift är ett bättre riktmärke. Det var ett bra pris. Vad delarna kostar var för sig kan du enkelt se på t ex Schmiedmanns sida. Artikelnumren (som du sedan knappar in direkt på sidan) tar du med fördel från realeom.

Och precis som Daniel nämner ska du se till att det är en cc-version där allt är isolerat.

Med vänlig hälsning
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 231
« Svar #14 skrivet: februari 24, 2013, 19:52:43 »
Alains prisuppgift är ett bättre riktmärke. Det var ett bra pris. Vad delarna kostar var för sig kan du enkelt se på t ex Schmiedmanns sida. Artikelnumren (som du sedan knappar in direkt på sidan) tar du med fördel från realeom.

Och precis som Daniel nämner ska du se till att det är en cc-version där allt är isolerat.

Med vänlig hälsning
Thomas

Jag skrev lite otydligt där. 1400kr är alltså vad delarna kostar, sen tillkommer oljesticksrör om man inte vill rengöra och modifiera sitt gamla.
Har man ingen direkt erfarenhet av att skruva så gör man nog rätt i att lämna bilen till exempelvis Schmiedmann då deras pris är helt okej.

Reklampartners