Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Angående: Placering av registreringsskylt  (läst 3037 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Angående: Placering av registreringsskylt
« skrivet: januari 30, 2013, 01:32:12 »
Jag undrar om det spelar någon roll var skylten är placerad fram? Måste den sitta just i mitten eller kan man ha den på högra sidan, alltså på passagerarsidan fram? Enligt lagen står det bara att skylten ska vara väl synlig.
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: januari 30, 2013, 02:05:02 »
Finns bilar som ha det på höger eller vänstersida då det spelar inge roll bara att dom är läsbara fram i från eller bak i från, en skylt är inte gjort för att läsa av uppifrån.

Alltså, en juridisk tolkning av detta är att man inte får ha skylten bakom en glasruta. Felaktig placering kan ge böter på 800kr f.n.
Helt saknad skylt kan inte ges penningböter för utan endast ett "bevis om flygande inspektion" samt hjälp att förlustanmäla den saknade skylten samt anmodan om att hämta en ersättnings skylt hos närmaste polisstation.

Se skillnaden; det är billigare inte ha någon alls, än att ha en i vindrutan.

Vidare kan nämnas att VV har inga direkt riktlinjer på vart i fronten respektive baktill skylten ska placeras, enda kravet är i sort att den är lätt avläsbar under färd och är hel + ren. Inga regler för vissa mått finns, än. Förslag är dock på gång (och har varit sedan 1999 vad jag vet).

Lite kul läsning: https://lagen.nu/dom/rh/2007:72
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #2 skrivet: februari 04, 2013, 21:21:25 »
Hmm, gjorde polisen som gav mig 1200kr (tror jag summan var) i böter för saknad skylt fel menar du?  ???
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: februari 04, 2013, 21:53:42 »
Jeep! Då ha polisen givit dig fel böter, kanske du kan överklaga, pengar ligger bättre i din planbok än i deras. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #4 skrivet: februari 14, 2013, 20:15:25 »
Hmm, intressant.  8)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners