Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: USA höjer hastigheten – rätt eller fel?  (läst 3378 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
USA höjer hastigheten – rätt eller fel?
« skrivet: januari 25, 2013, 13:47:52 »

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130125/usa-hojer-hastigheten-ratt-eller-fel

Där kan man t.o.m läsa olika intressanta svar om hur i äntligen tänker folk om trafikverket.
Håller med, motorvägar med 100kh är löjligt med dagens bilar, med en bil från 1935 kan jag köra lika fort, t.o.m fortare.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #1 skrivet: januari 25, 2013, 14:07:04 »
Helt rätt anser jag, i 130 - 140 är jag skärpt och koncentrerad på trafiken. I 90 sitter man nästan och somnar bakom ratten. Detta gäller motorväg, som tur är har vi 120 km/h på Halländska motorvägar.  8)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #2 skrivet: januari 25, 2013, 16:56:39 »
Håller med Fredrik. Finns förstås en gräns nånstans men jag tycker runt 140-150 känns totalt under kontroll i vilken bil som helst på en bra motorväg.
Dock tror jag det där med 135 km/h i Texas i första hand är en politisk morot för att de vill att folk ska börja acceptera avgiftsbelagd väg (står i artikeln att den kostar pengar att köra på). Finns alltid nån baktanke  ::)
Men hoppas fartgränsen får vara kvar och sprida sig till andra ställen och då utan avgifter. I Sverige har vi väl ett par 120-vägar vad jag sett, men de är alltför få. Otroligt löjligt när de skyltar ner här från tex 90 till 80. Hjälper inte ett dugg utan de slösar bara bort massor av våra gemensamma pengar på nya skyltar. Kamerorna är också skit. Borde sitta inne i städerna för det är där folk vistas och kan bli överkörda.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #3 skrivet: januari 25, 2013, 18:41:03 »
Hastighetsövervakningen i det hela är endast ett stort skämt, här nere står de på motorvägarna och plockar bilister som kör 130 och inte är ett dugg trafikfarliga men jag har aldrig sett dem stå utanför skolor och dagis där det enligt mig är oändligt mycket viktigare att hålla nere hastigheten.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #4 skrivet: januari 26, 2013, 13:41:42 »
Helt rätt anser jag, i 130 - 140 är jag skärpt och koncentrerad på trafiken.
Agree! Dessutom håller jag gärna en högre hastighet än mina medtrafikanter då man slipper ha dem i röven vilket jag ogillar skarpt...  :o    ;)  Men seriöst så får man alltid ett koppel av bilar bakom sig om man kör lagligt och folk är mycket dåliga på att hålla avstånd. Har en wiplash-skada i nära släkt och det är en grym skada med ständig värk.  :(  Kör därför fort(are). Koncentrationen kommer på köpet.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #5 skrivet: januari 26, 2013, 14:36:49 »
 Sänka ner hastighet från 90 till 80 är den mest idiotisk sak som kunde ske men från idiotiska politiker är man inte förvånad
Tycker att motorvägar kan ta emot en 130 kmh hastighet utan problem som i alla andra länder inom EU som t.o.m. kan regleras efter väder, det skulle vara bra!
Undra hur länge det dröjer innan man får betala för att köra på motorvägar.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners