Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Inge mer spaghetticoder!  (läst 7510 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stoffex

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 31
  • Kön: Man
Inge mer spaghetticoder!
« skrivet: januari 06, 2013, 09:28:38 »
Jag som många andra har flitigt använt den mycket trevliga databasen http://tis.spaghetticoder.org/ för diverse mekupplysningar.
Surfade in där idag för att kolla om det behövs några särskilda verktyg för meket jag ska göra idag, och får då mededelandet:

"BMW TIS and WDS removed by request from BMW AG"

Vilket ju är jättetråkigt! Så då kommer följdfrågan, vad har vi för alternativ till detta fenomenala verktyg, som nu gått i graven?
Haynes har som känt inte stöd för dieslar eller M/compact/cab-modeller, annars hade det varit ett bra alternativ.

All makt åt Manualen, vår befriare!

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #1 skrivet: januari 06, 2013, 09:59:30 »
Tråkigt beslut. Många som är smått irriterade på detta på forum världen över.

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1934452

Där finns TIS tillgänglig på skiva, enl. uppgift. fram till 2007. T ex:
 http://www.ebay.com/itm/BMW-WORKSHOP-SERVICE-MANUAL-LATEST-TIS-INCLUDES-ALL-MODELS-1982-2007-DVD-/190773429739?pt=US_Nonfiction_Book&hash=item2c6afb85eb&vxp=mtr

Men har man nyare bil så kan det bli klurigt.

Mvh:
Thomas

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #2 skrivet: januari 06, 2013, 12:38:00 »
Tråkigt! Kanske BMW vill ha mer besökare till deras verkstäder. Löjligt!
Här finns en del: http://www.bimmerdiy.com/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Stoffex

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 31
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #3 skrivet: januari 06, 2013, 21:05:02 »
Ja ni... Det är säkerligen som Alain säger, att de på fullaste allvar tror att det ger fler verkstadsbesök för att de gör en sån här grej.

Det som i praktiken blir resultatet är att folk som fixar själva fortsätter göra detta, för man hittar lösningar ändå. Bara att det tar längre tid när man inte har allting lättåtkomligt samlat på samma ställe. Majoriteten av de som lämnar sina bilar på verkstad vet heller troligen inte ens om den databasen.

Den rätta logiken från biltillverkare borde väl ändå vara att vara trogna mot ALLA sina kunder, och inte slå entusiasterna i ansiktet?

Ska fasen köpa den skivan Gemini länkade :)

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 231
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #4 skrivet: januari 07, 2013, 01:46:52 »
Anade att detta skulle ske rätt snart. jag gjorde ett par försök att ladda ner hela sidan. med diverse olika program, tyvärr så fick jag det inte att fungera utan anslutningen bröts hela tiden (förmodligen för att servern överbelastades)

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #5 skrivet: januari 07, 2013, 01:47:40 »
Bra försök dock.  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #6 skrivet: januari 07, 2013, 01:48:59 »
Bra försök dock.  :)

Undrar om man kan få tag i han som gjorde sidan :/ kanske vill han dela med sig av filerna, det vore nämligen riktigt nice att ha dom på datorn.
Eller om man kan köpa en Tis-skiva som är på Svenska på Ebay!?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #7 skrivet: januari 07, 2013, 09:43:01 »
Hittade en sida på nätet, det kanske kan komma till pass.
http://translate.google.fr/translate?hl=fr&sl=ru&u=http://tis.bmwcats.com/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #8 skrivet: januari 07, 2013, 10:00:52 »
Har dragit frågan till BMW via en tidigare kontakt på deras kundrelationer, han ska återkomma med ett ev. svar om varför denna service är stängd och ev. om det finns möjlighet till något annat.
Jag återkommer när jag fått ett definitivt svar.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #9 skrivet: januari 07, 2013, 10:10:11 »
Bra jobbat! BROR, hoppas att du får en ärlig svar på det. ;)

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #10 skrivet: januari 07, 2013, 15:31:05 »
Min fråga till BMW:
Citera
jag och många andra med mig har använt TIS och WDS online tjänster för service och reparations hjälp på nya och äldre BMW via ex. http://tis.spaghetticoder.org/ , nu har det uppenbarat sig ett problem, dessa två tjänster har stängts enligt följande information, BMW TIS and WDS removed by request from BMW AG.
Undrar varför och kommer det att öppnas någon ny möjlighet för oss som tar hand om våra "bumsar" själva, vi tillhör ju inte gruppen som "måste" lämna in bilen på verkstad för minsta och för det mesta större problem så detta har ju varit ett underbart verktyg, förvisso besitter vår grupp en oskattbar kunskap genom alla forum som de flesta är med i men ibland måste man gå till källan.

Svar från BMW:
Citera
Kan inte svara på varför sidan med tjänsten togs bort, men det är inte så konstigt då det var ngn typ av copyrightöverträdelse.
BMW har inte den här typen av tjänster för privatpersoner men ni bör kunna använda OSS, detta system är för fristående verkstäder, där de kan få support för en kostnad.
Mer info via länken: https://oss.bmw.de/index.jsp

Den kanske är bra men inte gratis å kanske inte så enkel, vet inte har bara tittat snabbt på den.

En följdfråga från mig:
Citera
Tack för svaret, kan förvisso förstå om informationen på nåt sätt tankas från er att det är någon form av överträdelse men det ju inte nåt man som "användare" tänker på när man väl hittar information och sedan använder den för eget bruk.
Ja, ja, det är väl bara att använda det du föreslår, eller hitta någon annan väg, kan bara inte förstå varför detta tagits bort nu då det funnits länge.
Det finns dock information kvar för Volkswagen / Audi / Skoda / Seat / Opel / Vauxhall / Holden / Daewoo / Chevrolet på länken men det är ju inte så intressant.
Tackar för ditt tillmötesgående och att jag får besvära med lite udda frågor, det är ju trots allt viktigt för mig och alla andra BMW tokar att hålla efter vagnarna på bästa möjliga sätt

Svar från BMW:
Citera
Beslutet är ju inte BMW Sveriges utan det är BMW AG som tagit bort det, varför nu? Ja ibland så kan ju processer med att ta bort information på nätet ta lång tid, men där är mina gissningar säkert lika bra som dina.

Vet inte om detta ger någon lösning men det var ju i alla fall ett hyffsat ärligt svar, man dock undra varför det tagit så lång tid att fimpa länken.
Får väl börja rota i min gamla LapTop som jag har för diagnos efter en ev. nerladdning jag har av TIS och ETK, tror i alla fall att jag har den sparad någonstanns, drar mig till minnes att det var mycket pyssel att installera hela paketet.
Får väl annars köpa en Bentley bok, kostar lite men den e de ingen (nät)Copyright på (den kan man lungt öppna när som helst).

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #11 skrivet: januari 07, 2013, 16:22:09 »
Nu vet vi delvis varför är det stängt, får bara vänta och se vad som händer då får vi bara hoppas att det kommer tillbaka.

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #12 skrivet: januari 07, 2013, 16:27:24 »
Konstigt att Bmw säger att dom inte har någon sådan tjänst tillgänglig för privatpersoner.

Jag kan inte se något om att man måste vara ett företag för att använda sig av http://www.bmwtis.com/

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #13 skrivet: januari 09, 2013, 09:14:34 »
Vet inte om detta kan vara nåt, har inte testat men om det fungerar så slipper man gå ut på nätet, kan dock ta lite tid att ladda ner.
http://www.bimmerboost.com/showthread.php?32400-BMW-TIS

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Inge mer spaghetticoder!
« Svar #14 skrivet: januari 09, 2013, 09:36:08 »
Försiktigt med laddning från Torrent, lätt att skaffa viruser i datoren.
Jag fick det förut, kostade mig 700:- att rensa bort shiten. :(

Reklampartners