Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Köpråd: Smartphone  (läst 4988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Köpråd: Smartphone
« skrivet: december 14, 2012, 01:28:41 »
Alla i familjen har en smartphone och jag är den enda som inte har en ny telefon så funderar på att köpa en ny mobiltelefon, de senaste dagarna har jag kollat runt och är intresserad av Sony Ericsson Xperia Play. Brorsan har en likadan och den ser ju trevlig ut, med massa funktioner och så. Har läst recensioner om telefonen och kikat på Youtube för "review" och det verkar vara okej.

Vad tycker ni om mitt val utav telefon? Har ni andra förslag, kom gärna med tips/råd :)
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: december 14, 2012, 15:16:38 »
Aha, en spelmobil. Den såg ut att kunna ge ett visst nöje. Då den är inriktad på spel så lär den vara rätt vass under skalet med bra grafik och skärm så, utan att egentligen veta, tror jag det är en bra lur.

Annars är mitt tips att försöka hitta något av flaggskeppen på kampanj om du kan tänka dig en fast månadskostnad. Galaxy S3 såg jag att någon har för 299kr/mån just nu, någon hade Iphone 5 för 328kr. Jag har själv en S3 och är så j-kla nöjd, visste inte innan att jag skulle ha sådan glädje av en bra mobil.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Per L

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 60
« Svar #2 skrivet: december 15, 2012, 13:42:52 »
"Alla andra har" har aldrig spelat någon väsentlig roll för mig mig i valet av "prylar"!

Ett sätt är ju att börja med att fundera på  vad du har för behov.
Sedan rannsakar du dig själv vilken typ av person du är. Är du tex en person som snabbt brukar "växa in i" en ny teknik och skaffa dig behov som du inte ens visste att du hade så kan du köpa en "lyxigare" telefon än vad du egentligen har behov av.

Själv valde jag nyligen en smartphone (SonyEricsson Arc S) där jag egentligen inte har behov av alla funktioner. Så tex ser jag inte i närtid att jag har behov av internetuppkoppling då det känns som om det just nu "kostar mer än det smakar".
Men eftersom jag dels behövde byta min gamla Ericsson T39m och dessutom ville passa på att sluta använda min Palm handdator så fick det bli en ny Arc S för 1400 kr.

Och så är jag ganska säker på att jag så småningom kommer att få svårt för att värja mig från att även koppla upp den mot internet.

Per L

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: december 15, 2012, 14:09:40 »
Det jag gillar med den Iphone 4s jag köpte är att man kan surfa internet utan kostnader och även använda den som trädlös mottagare till min bärbara dator, perfekt när jag sitter i min båt och vill koppla mig till hav kartor.

Jag också häller med Per, köp det du behöver och betala inte för de extra du inte behöver annars kan det kosta dig hur mycket som helst.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: december 16, 2012, 11:52:26 »
Visst, jag nyttjar långt ifrån alla finesser som finns i min S3. Men, ju bättre nalle och prestanda desto fler (för många onödiga) finesser får man. Jag tycker trots allt det är värt all onödigt man inte nyttjar för prestandan man får en i en bra lur. Min förra nalle som verkligen var en lågbudget-smartphone (SE Xperia8) var jag skogstokig på stup i kvarten, den var långsam, okänslig skärm, opålitlig (väckarklockan gick inte alltid igång som exempel...) m.m. m.m. Det är bra för hjärtat med en bra mobil.  ;)
Köp en så dyr du anser dig ha råd med.
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: december 16, 2012, 14:29:22 »
Håller med.
Idag lever man med modernism, man ofta köper det man i äntligen inte behöver.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: december 18, 2012, 15:45:26 »
Tack för era tips & råd :) Jag har absolut inte råd med abonnemang, pga att man är arbetslös. Jag hade en smartphone i 3 dagar men det funkade inte alls för mig. Visade sig vara ett måndagsexemplar, tror att den heter SonyEricsson Xperia mini.
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Omlin

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 40
« Svar #7 skrivet: december 18, 2012, 16:57:25 »
Om du inte har ett jobb så rekommenderar jag dej ej att skaffa en smartphone heller. Kika in på telia och telenor och kolla där, de har rätt bra priser. Och en regel man bör tänka på när man ska köpa smartphone är att du _SKA_ köpa med abonnemang, annars kan du knappt nyttja nån funktion.
Finns skapliga mobiler för under 100kr månaden med surf och så man kan ringa med det.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: december 18, 2012, 17:05:21 »
Funkar inte det att ha en smartphone med kontantkort? Borde väl inte spela någon roll, brorsan har kontantkort och det verkar fungera för honom.
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: december 18, 2012, 18:02:18 »

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: december 19, 2012, 21:10:00 »
Funkar inte det att ha en smartphone med kontantkort? Borde väl inte spela någon roll, brorsan har kontantkort och det verkar fungera för honom.
Jo, men du har inte råd att nyttja alla finesser. Många appar ligger och söker hela tiden (datatrafik) och då kostar det pengar med kontantkort, alt. får man stänga av datatrafiken och då kan du nästan lika gärna ha en "dumb-phone". Bättre med ett abonnemang där fri surf ingår.

Utloggad Per L

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 60
« Svar #11 skrivet: december 20, 2012, 11:02:06 »
Personligen går alla mina varningssignaler igång så fort jag hör talas om "fri", "gratis" och liknande!
Jag ställer mig omedelbart frågan på vilket sätt jag i så fall blir lurad!

Ingen marknadsaktör på denna jord ger bort något gratis om man inte tror att man kan tjäna desto mer pengar på dig någon annan stans!

Per L

Utloggad ztereoid

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 6
  • BMW-entusiast
    • Min sida på Garaget
« Svar #12 skrivet: december 20, 2012, 13:39:03 »
Klart det går att köra smartphone med kontantkort. det gäller bara att ha någon form av avtal för internetförbrukningen.
Jag skulle nog rekommendera en Beg Iphone3gs/4/4s i bra skick, eftersom de är bra insteg i smartphonevärlden och enkla att använda.
i de flesta kontantkort går det att köpa "fri" surf för typ 69kr/mån. egentligen är det inte alls fri utan väldigt begränsad. dvs ett maxtak på kanske 1gb, men det räcker till gott å väl.

/M
----
Mattias S.
BMW 116d -2011
tidigare BMW: E3: 3,0s -75 - E28: 2x 518i - 2x520i, 528i -  E30: 320i -86 - E36: 320i -97 - E39: 2x 523i -98

Utloggad hejmer

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 77
« Svar #13 skrivet: december 20, 2012, 15:10:04 »
Jag kör s3 med Telenor kontant o det funkar bra, fyller man på med 300 så har man 30 dagar med obegränsad surf o 3k sms och samtalsminuter.
Bmw 330d -01

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #14 skrivet: december 20, 2012, 20:07:31 »
Jag själv kör med Telenor abonnemang.
Köpte en Iphone 4s. jag betala 299:- i månaden, 149:- för Iphone och 150:- pott att ringa för och frisurf.
Kan stänga mitt Internet abonnemang hemma, använda min Iphone som trådlös modem och titta på Internet på min vanliga bärbar dator.
Flera personer kan koppla sig på min Iphone vid behov.
Om du räkna 149:- för Iphone gånger 24 månader = 3576:- = biligt för en Iphone 4s.
Du kan har din Iphone i ficka under en resa och surfa på din dator.

Reklampartners