Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
juli 11, 2025, 08:40:40
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
3-serien
»
E46 1998-2006
»
316 ti 1,8 compact
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: 316 ti 1,8 compact (läst 8180 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mickeg
Junior Medlem
Antal inlägg: 13
Karma: +0/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
skrivet:
november 08, 2012, 17:18:28 »
Hej!
Har ett jätteproblem med min 316 ti 1,8 compact -02
Den startade som vanligt i måndags och efter ca 10 minuters färd tvärdog den försökte på alla sätt att få i gång den tände inte ens.
Efter ca 15 min så startade den helt normalt igen
körde ca 15 min igen så tvärdog den igen men nu märkte jag att den hade läkt olja från oljepåfyllningslocket ner på grenröret.
Ett par timmar senare så startade jag den igen men nu vitröker den på tomgång.
Någon som har en ide om vad det kan vara?
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
Svar #1 skrivet:
november 08, 2012, 18:03:22 »
Välkommen på bimmerpower.org
Hur går motorn på tomgång?
Det första jag kan tänka mig är att du har problem med toppackningen men…
När det vitröker, kolla om det kommer ut vatten från avgasrör.
Kolla om du saknar vatten i kylare.
Kolla på hur är olja på olja stickan om den inte är gråaktig.
Kolla om du inte har grå gagamöja under oljepåfyllningslock.
Vita avgaser vid två olika tillfället:
Vita avgaser är lite luriga att analysera eftersom det även på en frisk bil alltid bildas lite kondensvatten i avgasröret. Detta problem förstärks på vintern och hos bilar som bara körs korta sträckor. Därför måste bilen vara ordentligt varmkörd innan du kan dra några slutsatser.
1a)
Om du måste fylla på kylarvatten då och då, samtidigt som det ryker lika vitt hela tiden, är antingen topplockspackningen brusten eller så har det uppstått en spricka i ett topplock.
2a)
Om du måste fylla på bromsvätska då och då, samtidigt som det ryker extremt mycket hela tiden, så är det bromsarnas huvudcylinder som läcker. Då måste huvudcylindern bytas eller renoveras och bromsservon tömmas på bromsvätska.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
mickeg
Junior Medlem
Antal inlägg: 13
Karma: +0/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
Svar #2 skrivet:
november 08, 2012, 18:45:03 »
Hej och tack för ett snabbt svar
bilen går helt normalt på tomgång efter "vilopaus".
det kommer inget vatten från avgasröret.
det saknas inget vatten i kylaren och ser och känns normal.
oljan ser och känns helt normal ut.
det finns kondens i oljelocket och lite vid toppen på oljestickan.
men inga tydliga tecken på att topplockspackningen har gått.
Bromsvätskan har jag inte kollat, men har inte märkt någon tendens på dåliga bromsar.
bilen går ca 2,5 mil enkel resa till jobbet så den hinner bli varm men kanske inte "genomvarm"
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
Svar #3 skrivet:
november 08, 2012, 19:12:27 »
När motorn ha kalnat lite, kan du öppna kylarelock och kolla om det lukta avgas.
Du har turbo på den eller?
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
mickeg
Junior Medlem
Antal inlägg: 13
Karma: +0/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
Svar #4 skrivet:
november 08, 2012, 19:22:48 »
det luktar och smakar glykol
inget annat
nej det är ingen turbo endast 115 hk
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
Svar #5 skrivet:
november 08, 2012, 19:57:39 »
Mera frågor:
Hur kallt är det där du bor?
Ett problem som förekommer på många bilar även med BMW är frysen vevhusventilation, kan tänka mig att det är det som är problem, det bli övertryck och förekommer oljeläckage även vitröker.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Davve
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1586
Karma: +15/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
Svar #6 skrivet:
november 08, 2012, 20:09:02 »
Är oljeläckaget från påfyllningen kraftigt? Typ helt nersölat i motorrummet? Om det är det så kan det varit täppt i vevhusventilationen, en inte helt ovanlig företeelse vintertid. Särskilt med många korta körsträckor då kondensen inv. inte hinner värmas bort.
Dock tror jag inte detta är problemet. Bilar dör inte tvärt när detta händer, de fortsätter att tugga på och trycka ut mer olja. Been there done that, twice dessutom...
Rent spontant tror jag på bränslepumpen eller bränslepumpsrelä. En bränslepump som är på väg att ge upp kan mycket väl fungera då och då, fråga mig inte hur jag vet...
Ett tips är en felkodsläsning, troligen får du svaret direkt.
Loggat
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 // Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
Svar #7 skrivet:
november 08, 2012, 20:40:30 »
Jo, jag tänkte också på det men det vitröker och olja på motorn.
Ok, vitröker kan hända pga kondens bara en liten stund men den läkt olja från oljepåfyllningslocket.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
mickeg
Junior Medlem
Antal inlägg: 13
Karma: +0/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
Svar #8 skrivet:
november 14, 2012, 08:14:39 »
Hej igen
lämnade in bilen på en felsökning visade fel på alla motorgivare =(
men verkstaden tror att det är bensinpumpen så vi provar att byta den
önska mej lycka till =)
tack för alla råd
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
Svar #9 skrivet:
november 14, 2012, 11:04:49 »
Lycka till!
Säg om det är bättre med ny pump.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
mickeg
Junior Medlem
Antal inlägg: 13
Karma: +0/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
Svar #10 skrivet:
december 01, 2012, 18:13:14 »
det blev inget bättre med ny bensinpump.
Har bytt vevaxelgivaren nu och håller tummarna =)
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
Svar #11 skrivet:
december 01, 2012, 19:26:36 »
Tråkigt!
Är det verkstad som sa att det är bensinpump? Är det verkstaden som gjorde jobbet?
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
mickeg
Junior Medlem
Antal inlägg: 13
Karma: +0/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
Svar #12 skrivet:
december 01, 2012, 20:08:15 »
verkstan som både sa och fixade det =(
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
316 ti 1,8 compact
«
Svar #13 skrivet:
december 01, 2012, 21:30:22 »
Jag skulle köra tillbaka och säga dom att lägga tillbaka den gamla pga felbedömning och reparation, onödiga kostnader.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
3-serien
»
E46 1998-2006
»
316 ti 1,8 compact
Reklampartners