Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
645, vågar man köpa en sådan?

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 645, vågar man köpa en sådan?  (läst 10775 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
« skrivet: november 04, 2012, 01:56:14 »
Jag har sett att man kan få en fräsch 645 för väldigt små pengar men vågar man gå och köpa en sådan tro? Har kollat upp vad försäkringen skulle gå på, inte billigt direkt men det skulle kunna gå. Vad skulle bränsleförbrukningen kunna hamna på tro? Jag har 2.5 mil till jobbet, ungefär hälften landsväg och hälften stadskörning. Nuvarande bil ligger på 0.96 i förbrukning.

Visst jag skulle klara mig utmärkt med en 630 men de ligger betydligt högre i pris.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #1 skrivet: november 04, 2012, 19:13:16 »
Klart man vågar!  :)

Kollade runt på blocket nu och dom verkar faktiskt ligga i överkomlig prisnivå, trodde inte dom skulle rasa så fort i pris. Efter lite googling på modellen så verkar det som att man nog kan räkna med en förbrukning på drygt litern per mil, mycket beroende på hur man kör. Landsväg går det att komma ner på runt 0,8 men med mycket kortkörning och stadstrafik kan man nog räkna med minst det dubbla. Det ska kosta lite att åka V8.  :)

Men jag skulle nog oroa mig mer för reservdelspriser och servicekostnader. Kan bli svettiga om man har otur. Men jag vart direkt sugen att byta "upp" mig från M5an när jag kollade runt.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #2 skrivet: november 04, 2012, 21:04:54 »
Helt sanslöst pristapp egentligen, många av bilarna har väl legat runt miljonen som nya och nu får man ett ex. för runt två hundringen.

Ja att kolla upp vad driftskostnaderna skulle hamna på är ett måste, tror jag skall ringa min mekaniker i veckan och prata lite. Sedan är ju det där med hur benägna de är att krångla, fast diverse givare och sådant borde ju inte vara dyrare bara för att de skruvas i en V8 istället för en rak sexa. Givetvis kostar 8 tändstift mer än 6 och några liter olja mer ökar priset på servicen. Men oljefilter, tidsåtgång osv. borde ju inte vara dyrare/längre.

Har hittat lite uppgifter på tyska sidor om en förbrukning på ca. 1.17 liter/mil vid blandad körning.

En sak som inte känns riktigt bra för mig är att samtliga bilar i denna prisklassen är utrustade med skinnklädsel, något som jag inte kan förstå folks förtjusning över. Kallt på vintern, varmt på sommaren och halt i kurvorna. Jag tar ju hellre en tyg/alcantara klädsel före en läder dito alla dagar i veckan. De flesta bilarna jag tittat på har även ljus skinnklädsel vilket bara är NEJ! för mig.

Jag kanske skall hålla mig till de mindre lyxiga modellerna som inte har hemsk läderklädsel…  :-\

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #3 skrivet: november 05, 2012, 18:42:45 »
Pratade med min mekaniker i kväll, hans svar på om man vågar köpa en 645 blev ett klart och koncist NEJ. Anledningen drabbar alla bilar med denna motorn, 5, 6 eller 7 serien spelar ingen roll och det är ventiltätningarna eller om han sade ventilstyrtätningarna som går på dem vid 15 - 17.000 mil ca. och de börjar ryka blått och man har en fet verkstadsnota framför sig.

Varför känns det som det väldigt ofta är något kludd med BMWs stora motorer?

En 630 var en helt annan sak tydligen, men va f*n känns det inte lite mjäkigt med en sexa i en sådan bil? Det är ju V8 ljudet man vill åt.

BMW 645ci FOR SALE - Acceleration 1

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #4 skrivet: november 05, 2012, 19:33:36 »
Man kan fråga sig om man verkligen prata om BMW, kan dessa motorer hålla på lika mycket som en ex: 735 E23 eller en 535 E34?
Bilar idag håller mycket högre teknologin men hur hållbar är dom?

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #5 skrivet: november 05, 2012, 23:46:05 »

Absolut en bil som skapar ha-begär! Hur står dem i pris jämfört med 5-serien med samma maskineri?

[size=78%]En sak som inte känns riktigt bra för mig är att samtliga bilar i denna prisklassen är utrustade med skinnklädsel, något som jag inte kan förstå folks förtjusning över. Kallt på vintern, varmt på sommaren och halt i kurvorna. Jag tar ju hellre en tyg/alcantara klädsel före en läder dito alla dagar i veckan. De flesta bilarna jag tittat på har även ljus skinnklädsel vilket bara är NEJ! för mig.[/size]

Jag kanske skall hålla mig till de mindre lyxiga modellerna som inte har hemsk läderklädsel…  :-\
Det luktar gott och är lättare att hålla rent.  :)

Man kan fråga sig om man verkligen prata om BMW, kan dessa motorer hålla på lika mycket som en ex: 735 E23 eller en 535 E34?
Bilar idag håller mycket högre teknologin men hur hållbar är dom?
Är säker på att de inte håller lika väl som äldre, och det oavsett märke. På bränsleförbrukningens altare offras säkerhetsmarginaler genom mindre lagerytor, tunnare kolvringar etc. för lägre friktion. På ekonomins altare offras dyrare material/komponenter. Plussa på allt längre serviceintervall på det.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners