Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Forskare: Ge gratis körkort efter 25  (läst 6116 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Forskare: Ge gratis körkort efter 25
« skrivet: november 02, 2012, 13:10:14 »
Är det bara jag som tycker att detta är skrattretande? Det är skillnad på olika förare angående mognad men detta förslag finns bara för att de flesta olyckor som sker på kvällar och helger orsakas av unga under 20. Samtidigt har vi en åldersgräns som gör att vi blir myndiga och då får ta körkort, dvs 18 år ::) Dessutom ska det vara gratis. Varför fick inte jag det?  ??? ::) :o

Länk:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forskare-ge-gratis-korkort-efter-25_7632590.svd
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article15708677.ab
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=5332837
http://www.dn.se/ekonomi/gratis-korkort-vinst-for-samhallet-1
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Förskare: Ge gratis körkort efter 25
« Svar #1 skrivet: november 02, 2012, 15:01:36 »
 Det här förslag lär inte komma genom, statkassa skulle förlora mycket intäkter.
Idag är det många som köper begagnade bilar för att leka med och det är inte när man är 25+ att man gör det, vad blir det med dessa som folk inte kan sälja?
Försäkringar känner mycket pengar just på folk mellan 18- 25, ska de höja avgift för dem som är nu 25+? Vem ska täcka dessa förlorade intäkter?
Jag tror inte att det går igenom.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #2 skrivet: november 02, 2012, 16:24:38 »
Jag såg denne forskare, Ulf Björnstig intervjuas på nyheterna i morse. Han var tämligen irriterad på journalisterna och rubriksättarna. De har förvrängt hans resonemang till sensationsjournalistik.

Det är inget konkret förslag han lämnat.

Han har sagt att hjärnan inte är mogen hos en del, främst män innan 25årsåldern. Det har han rätt i och det är nog inte många som motsäger det. Han har bara lyft fram problematiken med att en del unga kör väldigt vårdslöst och drar upp olycksstatistiken för hela åldersgruppen.

Sen spånas det om lite olika lösningar, exempelvis liknande de lösningar som finns i USA med förbud för unga att köra på natten, förbud för unga att köra med jämnåriga under natten osv. Detta har varit lyckat ur olycksperspektiv där.

Tanken med 25årsgränsen var att man skulle premieras för att man "väntat" ut den ålder man är som olämpligast rent statistisk. Givetvis ska man få ta körkort som vanligt vid 18 om man vill det. Men det här är ingen perfekt lösning vilket han medger, bara en av sakerna som bör diskuteras. Men han har fortfarande inte lämnat något konkret förslag på det heller. Bara lyft fram problematiken, -och den är stor!

Självklart är det skillnad i mognad på ungdomarna, det är ju en av sakerna han säger.

Staten drar nog inte in så mycket pengar på att ungdomarna tar körkort, likaså försäkringsbolagen. En enda olycka kan kosta många miljoner för staten och försäkringsbolagen, det krävs väldigt många skötsamma förare för att kompensera för en olycka.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: november 02, 2012, 16:53:55 »
 Bra som de gör i USA men varför inte också göra som det gör i Frankrike med att klistra ett A på bakruta som syns så alla vet att den föraren har inte haft körkort för så länge sent och kan behöva lära sig mer i praktiken? Naturligtvis dessa förare inte får eller köra mer än 90 Kmt
 Jag hade redan det när jag tog körkort 1970 och jag har inte dött av det
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #4 skrivet: november 02, 2012, 16:58:04 »
Det är också ett intressant system, Alain. Det borde också vara något att diskutera här i Sverige.  Det kanske är just på grund av det systemet du inte dött. ;)

90-talisterna som blir 18 nu i Sverige skriker mest om sina rättigheter och talar tyst om sina skyldigheter. (Men det är en annan diskussion egentligen  :) )
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: november 02, 2012, 18:44:03 »

1a) Ja! Kanske på grund av det lever jag idag.
 2a) 90 talisterna? Jag kom ihåg och var med Maj 1968 när alla studenter från alla EU länder var när på gator och skrek om sina rättigheter och protesterade mot systemet, det var ärligt att göra det.
 Idag, 90 talisterna vill skrika om sina rättigheter utan vara så brutalt som vi själva var

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Forskare: Ge gratis körkort efter 25
« Svar #6 skrivet: november 02, 2012, 23:35:45 »
Låter som att 90-talisterna gnäller för mycket ;) Hursomhelst, detta förslag kommer inte att gå igenom för att dels så har vi hög ungdomsarbetslöshet och de flesta arbetsgivare kräver att man har ett körkort. Dessutom förlorar staten alla intäkter. Jag vill inte betala andras körkort, struntar fullständigt i om "Björn, 25 år" saknar kortet. Han får betala själv, precis som alla andra. Jag är nog gnällig men det är min åsikt.
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #7 skrivet: november 05, 2012, 23:54:36 »

Jag såg denne forskare, Ulf Björnstig intervjuas på nyheterna i morse.....
Han är helt klart förvrängd av sensationsmedia. Inget i det han fört fram är egentligen fel och han lägger bara förslag, inga krav på förbud. Han medger också att det skulle bli problem att få jobb om man inte kan ta körkort. Som jag ser det är det ett sätt att belysa problematiken med de unga vildhjärnor som finns, inget annat.

Bra som de gör i USA men varför inte också göra som det gör i Frankrike med att klistra ett A på bakruta som syns så alla vet att den föraren har inte haft körkort för så länge sent och kan behöva lära sig mer i praktiken? Naturligtvis dessa förare inte får eller köra mer än 90 Kmt
 Jag hade redan det när jag tog körkort 1970 och jag har inte dött av det
Jag tycker begränsade rättigheter och märken som talar om att det finns en nybörjare bakom ratten är fel. Är man 18 år är man myndig och "lika mycket värd" som äldre myndiga personer. Att som i USA förbjuda mörkerkörning skjuter bara problemet med mörkerkörning framåt i tiden.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: november 06, 2012, 00:47:33 »
Isf varför får de vänta 21års ålder för att ta tunga mc kort och 24år för DE buss?

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: november 06, 2012, 18:49:07 »
Isf varför får de vänta 21års ålder för att ta tunga mc kort och 24år för DE buss?

Håller med dig, mycket märkligt  ::)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: november 06, 2012, 20:48:57 »
Lika dumt som 20års-gräns på bolaget om ni frågar mig. Man får rösta, men inte ta vissa körkort, eller köpa sprit i butik.  :o  Det snackas så fint från politikerhåll om hur jämlikt och rättställt allt ska vara. Gäller tydligen inte alla grupper...  :P
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
« Svar #11 skrivet: november 07, 2012, 15:39:58 »
Jag förstår inte vart det ska leda till med detta förslag från våra högut(o)bildade styrande.
Se till att det blir vettiga priser på utbildningen, varför ska den vara gratis, vem ska då betala, å vid 25  ???
Se till att kvalitetssäkra utbildningen, kanske nån form av ISO certifiering(möjligt att det är så idag) har en känsla av att kvaliten på utbildningen ibland brister.
Se till att få fram statistik(trovärdig) på vad, när, hur och vilka som orsakar olyckor (grundorsaken), är inte alltid unga som är orsaken.
Se till att använda statistiken på rätt sätt för att komma tillrätta med problemen, kanske inte alltid fordonsförararen(cyklister räknas inte  ::) ) som är orsaken.
Se till att få bort alla "ufon" som inte har i trafiken att göra, ofta klarar sig dessa vid / från incidenter (åker vidare), ibland liknar det invasion av dessa "ufon".
Kanske det ska till en form av test av kunskaper efter ett antal 10-15 år för att säkra trafikkunskapen (kommer säkert själv att "torska"  :) ) men det skulle kanske vara bra.
Problemet idag är att det blir fler och fler som intar en fientlig attityd mot bilar och trafik, eventuellt är det miljöaspekten som "spökar" då det är "rumsrent" att se till miljön, visst ska vi vara rädd om miljön men det behöver inte gå till absurda uttryck.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: november 07, 2012, 16:36:42 »
Bra skrivet!
Varför skulle du inte klara av det?
Jag tog körkort 1970 (B) och för 4 år sent tog jag BE, fick teorin och pratiken på direkten, det gäller att läsa lite böcker och resten går av sig själv.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #13 skrivet: november 07, 2012, 21:53:24 »
, varför ska den vara gratis, vem ska då betala, å vid 25 
Tanken med gratis körkort vid 25 var en win-win situation. Om färre yngre var i trafik skulle skadekostnaderna minska såpass så det hade lönat sig att betala körkort åt de som väntade till 25 års ålder.

Så länge detta vore frivilligt, så varför inte göra ett försök? För min del hade jag inte klarat mig utan körkort då jag nästan alltid haft jobb/boende-situation som krävt körkort och tillgång till bil. Dessutom hade mitt bilintresse fått mig att klättra på väggarna om jag skulle väntat 7 år extra på lappen! :o 
Min syster har än idag ingen egen bil och hade lätt fixat att vänta tills 25 år.

Fast helt ärligt tror jag inte man kommit åt problemet med detta sätt. Många yngre som är farliga i trafiken har ett motorintresse, de hade inte väntat på gratis körkort.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #14 skrivet: november 07, 2012, 22:51:23 »

Jag tror inte att detta kommer att se ljuset på flera år.
 Kanske 5-7 procent som skulle vänta och av dessa 5-7% är det kanske 90% av kvinnor som inte ha bråttom till körkort.
 Olyckor är ofta inte från kvinnliga ny körkorttagare men ofta från pojkar som gärna vill testa sina gränser, ungefär som unga pojkar när dom får köra moped vid 15 årsålder.

Reklampartners