Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Tillplattade fälgar (?)  (läst 2832 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 153
  • Blue Shadow, He who follows
Tillplattade fälgar (?)
« skrivet: september 19, 2012, 09:42:54 »
Har någon av er erfarenhet med vibrationer i bilen på grund av fälgarna?
Då jag plågades med, och gör fortfarande, vibrationer i bilen, gjorde jag en koll av fälgarnas tillstånd.
Jag hade just köpt nya däck, och fälgarna var avbalanserade. Men bilen var inte god att köra. Det var första gången jag körde med sommardäck på bilen
efter vi köpte den. När jag lyfte upp hjulen, och mätte med ett skjutmått, såg jag att inre sidan av fälgen (högre fram) var "stukat" eller "platt" på ett område av ca. 7-9 cm.
Inte många millimeter, men kanske 3-5 mm.
Jag köpte då en begagnad fälg på bilskroten för 700 kr, som var rätt bra, men vibrationerna gav sig inte.
Körde ned till däckfirman och gjorde ny kontroll, då jag gick ut ifrån att det var för dålig balansering av hjulen.
Vi ser då att båda fälgarna på vä. sida har samma skada.
Det är breda fälgar, 225 mm däck på bilen.  Min konklusion är då att förra ägaren har varit oförsiktigt i sitt körande, och förorsakat detta.
Är det vanligt med sådana skador på alufälgar? Vad har ni för erfarenhet?
Skall jag lägga 1000 spänn på att rikta dem eller köpa andra fälgar?

Newbie.....who?  Me??

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
Tillplattade fälgar (?)
« Svar #1 skrivet: september 20, 2012, 18:53:53 »
Är det E39 du har? Det är tyvärr en bil som är ökänd för att vara ovanligt känslig för balanseringen av hjulen, den måste vara riktigt proffsigt utförd. Platta fälgar gör aldrig saken bättre.
Sedan är det inte säkert att hela problemet sitter i hjulen. Slitna bussningar och leder gör sitt till. Även om bilen passerar Bilprovningen utan anmärkning är min erfarenhet att gummit i lederna är uttjänt innan de blir så dåliga att de glappar.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
Tillplattade fälgar (?)
« Svar #2 skrivet: september 22, 2012, 16:24:01 »
Tack för kommentar, du inger hopp.
Ja det är E39, körd ca. 25000 mil.
Underhåll regelbundet hos BMW i Helsingborg av förra ägaren.

Jag hade den på förbesiktning till BMW i Lund för två veckor sedan. Där hittade de endast den omtalade kulleden som jag nu har bytt.
De hoppas ju på att man reparerar hos dom, så jag gick ut från att de anmärkte allt misstänksamt (?)
Själv är jag undrande till om det lilla avviket på fälgen utgör så mycket, gummit i däcket borde uppta en stor del av detta.
Har känt på olika rörliga led framme på höger sida, och hittade inte något att anmärka.

Jag skall sätta på vinterdäcken, och kolla om det blir skillnad då.

Vilka bussningar är mest benägen att slitas mest?
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
Tillplattade fälgar (?)
« Svar #3 skrivet: september 23, 2012, 23:27:13 »
Okej, då har jag bytt två sommarhjul till två vinterhjul, och det blev mycket mindre vibbar i bilen.
Alltså är det nog fälgarna som är problemet ändå :-(

Sen dök ett nytt fel upp...i nästa tråd.
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
Tillplattade fälgar (?)
« Svar #4 skrivet: september 24, 2012, 17:09:45 »
Även kardanaxeln kan ge vibrationer. Knuten kan vara torr och glapp, hardyskivan är också färskvara. Som sagt, E39 är tyvärr en känslig bil.
I framvagnen krävs fräscha bussningar i främst de längsgående bärarmarna, de längst fram. När gummit ger sig i dessa brukar man även få vibrationer vid broms i ratten, och många är de som bytt bromsar i onödan i tron om skeva skivor.
Har läst om din strulande automat, skönt att det löste sig!
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners