Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
juli 11, 2025, 00:27:29
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E39 1996-2003
»
Kontroll/byte handbromsbackar bak, e39
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kontroll/byte handbromsbackar bak, e39 (läst 10308 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stein
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 153
Karma: +9/-0
Blue Shadow, He who follows
Kontroll/byte handbromsbackar bak, e39
«
skrivet:
juli 20, 2012, 16:41:10 »
Har en 2001, 520iA där handbromsarna tar dåligt, fast rätt justerat.
Försökte ta av bromsskivan vä bak, men den lossnade inte.
Är det vanligt att den fastnar på BMW? (Den hakade inte upp sig i bromsbackarna, den lossnade inte alls)
Måste man handla in avdragere? Ny kostnad igen i så fall. har redan handlat 2 spindelledsavdragare vid byte av stötdämpare.
Några råd?
Loggat
Newbie.....who? Me??
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
Kontroll/byte handbromsbackar bak, e39
«
Svar #1 skrivet:
juli 20, 2012, 17:43:15 »
Välkommen på bimmerpower.org! Stein.
Förmodligen har du bromsbackar som håller fast i bronsskiva huset.
När du har tagit bort bromshök och bromsbelägg, du får skruva av lilla skruven som håller bromsskiva på plats, därefter kan du banka med hjälp av en liten slägga på baksida bromsskiva tills den lossna (jag var tvungen att göra så på min).
Eller igenom bulthåll med en ficklampa kan du leta efter reglagen och vrida av de med hjälp av en skruvmejsel, dra ut skivan och därefter koppla av vajern.
När allting är borta, sätt på tillbaka allting på nytt.
Till vajern, det finns en special tång för att dra den på plats annars, det är bra om man är två, små sår på fingrarna kan tillkomma ty det är lite jobbigt.
Fick duktig hjälp av min son.
Till reglage av handbroms, kolla på den länk, det är till en E38 men det är samma princip.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=974.0
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Stein
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 153
Karma: +9/-0
Blue Shadow, He who follows
Kontroll/byte handbromsbackar bak, e39
«
Svar #2 skrivet:
juli 20, 2012, 18:22:10 »
Tack för svar och tips.
Men natruligtvis tog jag bort både bromsok och skruv. Banka gjorde jag också, men vågade inte slå så det skulle spricka.
Bromsbelägget hindrar inte bromsskivan, den bör lossna från navet först.
Annars känner jag väl til bromsarnas konstruktion invändigt och utvändigt.
Men det är väl med denna som med styrledet jag försökte slå loss, (efter flera råd på forum) det var bara att köpa in STOR spindelledsavdragare för inte förstöra hela armen.
(Handlade in först en på Meca, sen 4 mil till Biltema, sen rätt storlek på en annan verktygsaffär (bredvid Biltema) innan jag fick rätt storlek. Skall jag räkna in bensin för tre runder, så blev det rätt dyr avdragare!)
Så jag tror jag skall hålla mig undan alla råd som beskriver bruk av hammare, även danna gång :-)
Sen har jag verktyg några år framöver....
Glad regning sommar alla.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
Kontroll/byte handbromsbackar bak, e39
«
Svar #3 skrivet:
juli 20, 2012, 18:38:00 »
Oki-doki.
Berätta sen hur det gick när du är klart.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
BROR
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 251
Karma: +11/-0
Kön:
Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Kontroll/byte handbromsbackar bak, e39
«
Svar #4 skrivet:
juli 23, 2012, 14:12:25 »
Stein, om det är länge sedan skivorna varit borta så har de säkert rostat fast på navet, det är samma effekt som det kan bli efter en vinter med vinterhjulen, svårt att få loss dem från navet. Om skivorna är skapliga ska du nog ínte använda avdragare, det kan göra dessa skeva.
Om du har en rejäl värmepistol (eller mindre gasolbännare) så värm lite sommarlätt och sedan sprutar på lite lagom med rostlösare där skivan ligger an mot navet, sedan kan du faktiskt knacka på skivan med en skaplig hammare (lovar att det fungerar) dock ska du knacka med förstånd och så nära ytan för fälgen som möjligt (utan att stuka kanten), dra samtidigt utåt i skivan och flytta dig runt. Om den sitter riktigt hårt kan du i kombination med värmen knacka på ytan för fälgen så näravet det går (skada inte navet).
Tips, vid återmontering läggar du på lite kopparpasta mellan navet och skivan (där det satt fast), detsamma bör göras på samma sätt med hjulen men använd då aluminiumpasta (fungerar med kopparpasta) så är det mycket lättare att plocka bort hjulen nästa gång.
Meddela hur det gick.
Loggat
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(
Stein
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 153
Karma: +9/-0
Blue Shadow, He who follows
Kontroll/byte handbromsbackar bak, e39
«
Svar #5 skrivet:
augusti 01, 2012, 17:21:48 »
Tjäna Bror.
Tack igen för bra tips. då spar jag peng till avdragare :-)
Jag har en gasolbrännare jag använder till att bränna ogräs, så den får jag prova med.
Rostlösare finns, men ej koppapasta, om då inte grannen har det...han har "alt" men pga åldern har han börjat ge bort grejer, så det blir nog mindre efter som tiden går
Jag kanske får snabba på....
Återkommer.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Davve
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 1586
Karma: +15/-0
Kön:
Kontroll/byte handbromsbackar bak, e39
«
Svar #6 skrivet:
augusti 08, 2012, 16:53:38 »
Du kan slå så hårt du vågar på ytan mot navet! Slår du så in h-e kanske du pjar hjullagret men var inte rädd för att göra märken då du enkelt kan fila ytan jämn igen. Du filar alltså av ev. toppar, är det lite håligt inåt gör det inget. Lycka till!
Loggat
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 // Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88
Stein
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 153
Karma: +9/-0
Blue Shadow, He who follows
Kontroll/byte handbromsbackar bak, e39
«
Svar #7 skrivet:
augusti 24, 2012, 00:13:09 »
Lyfter tråden.
I kväll fick jag av bromstrumman/bromsskivan på hö. bakhjul.
Värme o släggan hjälpte. Nu blir det byte av handbroms-backar, antagligen.
Skall kolla dem i morgon, nu är det litet sent.....
Loggat
Newbie.....who? Me??
Stein
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 153
Karma: +9/-0
Blue Shadow, He who follows
Kontroll/byte handbromsbackar bak, 520i A, E39
«
Svar #8 skrivet:
augusti 24, 2012, 15:52:13 »
Jahapp...då blev det beställning av handbromsbackar och fjädrar från Smiedeman, de var billigare än Skruvat, frakten medräknat.
Handlade även den bussning som de också kallar kulled då Theanders reparatör sa det var glapp i den.
Nu är bromsbackarna bytta. Blev stor skillnad på handbromsen, nu rullar inte Bimmern av sig själv längre.:-)
Har bilder för de som vill se.
Kulleden blev en egen historia, glapp var det i den ja, så den skall nog ut en dag.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Stein
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 153
Karma: +9/-0
Blue Shadow, He who follows
Kontroll/byte handbromsbackar bak, e39
«
Svar #9 skrivet:
september 16, 2012, 10:22:51 »
Här är några bilder jag tog av ett lätt jobb. Tog ca. 20 minuter på varje sida. :-)
Kanske någon kan ha nytta av dem ändå.
Lärde att slå på sidan av trumman, gav inget resultat, man måste slå som på bild 2. Men allt är lätt när man har facit i hand.
Loggat
Newbie.....who? Me??
BROR
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 251
Karma: +11/-0
Kön:
Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Kontroll/byte handbromsbackar bak, e39
«
Svar #10 skrivet:
september 17, 2012, 13:33:55 »
Kul att att det funkade, inget är omöjligt det omöjliga tar bara längre tid.
Du skulle nog investerat på ett par nya skivor, insidan av skivan ser inte rolig ut och då ser nog inte anläggningsytan för backarna bättre ut. Gjorde själv det tavlan tidigare och det var inte mycket handbroms (är förvisso dålig verkan redan med bra grejor) med nya backar å gamla skivor så jag bytte sedan alltihop å nu kan man parkera bilen i lutning.
Loggat
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E39 1996-2003
»
Kontroll/byte handbromsbackar bak, e39
Reklampartners