Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Stötdämpare Fram  (läst 8339 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Stötdämpare Fram
« skrivet: juli 16, 2012, 15:02:03 »
Någon som har kläm på livslängden på original stötdämpare för E39, min har precis slagit om till 15000 mil och döm om min förvåning (inte) då jag för ett par dagar sedan fann en liten oljepöl innanför höger framhjul.

Konstaterade efter lite letande att det härstammade från stötdämparen, surt  :( .

En kompis har en M-Tech E39a som snart gått 19000 å där finns det inte en antydan till läcka, efter lite sök på webben så kan jag konstatera att M grejorna håller lite längre än standard men varför, det är ju en BMW, hade en Volvo 740 en gång som gick 23000 mil med samma dämpare, å den bilen fick slita hårt.

Ja, ja det är bara att bita i det sura å byta, eftersom jag tar det ganska lungt med min framfart (rastar den dock ibland) så blir det nog någon form av standard från Schmidemann.

Det är alltid kul att ha något att pyssla med  8)  eller.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Stötdämpare Fram
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2012, 15:51:08 »
Lite tråkigt när det kommer oväntade kostnader men svårt att undvika
Jag vet inte om M5 håller bättre, kanske pga att det är sportligare modell.
På min 530 E39 är dom 24000 mil och fungerar hur bra som helst.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 153
  • Blue Shadow, He who follows
Stötdämpare Fram
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2012, 17:26:43 »
Bytte själv på vår e39'a efter 20 000 var vä stötdämpare tom för olja, höger läckte också.

Sen gjorde jag en "stötdämpartest" hos Monroe mobiltest.
Där fick jag veta att de nya tyska var kass, men de gamla BMW bak var ok........  ???

Jag frågade om hur det stod till med deras maskin....de hade litet strul med den en timme innan, kanske strulet fortfarande var kvar, eller har någon av er upplevt samma kanske?
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Stötdämpare Fram
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2012, 09:11:16 »
Reservdelar kvalitet är inte som för, idag, alla produkter (ofta) kommer från China pga det är billigare att tillverka där, produkter håller kanske 13 månader så att garantin gäller inte länge. :(
Man kan förstå att en bil inte är värt så mycket efter 10 år, det är redan halv skrot.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
Stötdämpare Fram
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2012, 14:37:14 »
Har lagt en beställning hos Schmidemann på stötdämpare å lite annat som behövs för stötdämpar byte, samt bromsbelägg fram som byts samtidigt.

Får väl grejorna nästa vecka så nästa helg blir det skruva  ;D  av.
Två friska Good Year F1 är beställda från Däckonline så dom kommer även att läggas på den närmaste veckan.

Det blir skönt att få på lite friska grejor till "vagnen" för hustrun å jag ska ta en "liten" tur till Holland och Tyskland i September, bara att mysa bakom ratten  8)  i många mil.

Har frågat flera på BMW om dessa original (Sachs) dämpare men det är ingen som vill tillstå att dom inte håller längre än 15k - 20k mil, men hör och häpna, härom dagen var jag in i en BMW butik för att handla en småsak och passade på att fråga igen, killen bakom disken tillstod faktiskt att dessa brukar lämna in (läcka) efter 15k, gott att höra  :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Stötdämpare Fram
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2012, 16:26:10 »
Skatt återbäring som går åt?  :)
Trevligt med nya delar då man sliper oroa sig när man reser utom land.
Visa gärna bilder på hur det ser ut innan bytet och efter (som ett projekt), det kanske kan hjälpa en annan medlem på tråden.  ;)

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
Stötdämpare Fram
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2012, 11:20:18 »
Nu är stötdämparna bytta, se va snyggt det blir och för att inte säga hur underbart bilen uppför sig, bromsa innan eller i rondell!? nä inte nu längre
och då är det bara standard dämpare, de e ruggigt vad man vänjer sig med slitna saker.  :o

Tyvärr har ju plasten släppt på en del ställen på fjädrarna, funderade på att måla med Hammerite men kom fram till att fuktionen inte blir bättre för det, det ser ju skapligt snyggt ut i alla fall.  8)

Bytte även topplagringen, rostiga lager och hur glappa som helst, bytte även gummi mellan fjäder och fjäderlägen och bälgar med genomslagsgummi.
Passade även på att montera nya bromsbelägg, dom gamla var OK men bra bromsar är bra att ha.  :D

Det finns en jättebra länk för detta jobb
http://www.beisansystems.com/procedures/front_struts_procedure.htm
samt en för att byta i bak
http://www.beisansystems.com/procedures/rear_shocks_procedure.htm
Det ända som jag inte följde i instruktionen var att jag gjorde inte något försök att ta bort ABS sensorn, vet att
dessa kan korrodera fast och jag väntar med detta till ev. byte av framhjulslager, delade i stället på kontakterna.  8)

Observera att det kan vara lämpligt att koppla ur batteriet för det räcker nästan bara att komma i närheten tändnings nyckeln för att generera en felkod å nyckeln måste ju vara på plats så det går att vrida på hjulen.
Samma för slitage vakten, där hände däremot en underlig sak, när jag skulle sätta ihop kontakten så var tydligen passningen inte 100 så ett stift kroknade.
Så när allt var klart och batteriet inkopplat så tändes givetvis broms varnings lampan  ??? lite pyssel innan jag fann att ett stift kroknat  :( tur att det var bra material i stiftet för det gick att räta ut det  ;D  ett udda fenomen kom samtidigt, en av vatten ventilerna på vänster hjulhus började klicka som en klocka, måste vara en gemensam jordpunkt någonstanns.  ???

Kopplade ur batteriet en stund för att släcka lampan och då var även ventilen lugn, lite udda som sagt, får köra en nollning av koder i helgen.
Tips, slitage vakten kan man skippa om man håller efter bilen själv men tänk då på att det måste vara en sluten krets annars blir det varning. 8)

NU TILL HUR DET SÅG UT
Lite gegga kvar, det var mer tidigare men nu finns det knappt någon olja kvar i denna högra dämpare
det pyser bara luft ur den. :-[

Bara rost i fettet, detta beror på att jag tidigare försökt trycka in fett i topp lagringarna. :-[

Kolla in kromsläppet, ursäkta skärpan. :o

Så då var det slut på detta äventyr, nästa projekt blir att byta bakdäck som jag hämtade på posten igår, uj uj va fina dom va.
Så nu ska bumsen vara redo och förhoppningsvis ska den väl rulla nåra mil efter detta.
Ha en bra fortsättning på sommaren. 8)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Stötdämpare Fram
« Svar #7 skrivet: augusti 14, 2012, 11:37:41 »
Oj! Vilka förklarningar och finna bilder.
Bra jobbat!
Vad är det för fälg och däck du ska lägga på?
Kanske nånt bild på bilen?

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
Stötdämpare Fram
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2012, 08:51:03 »
En snabb bild av bilen med mobilen, fälgarna är nåt som heter Brilliantline (STYL. 32) 8X17

Å däcken är Good Year Eagle F1 inköpta från Däckonline för 1188.- vilket är ett kanonpris.
Fixar påläggning och balansering själv.

Har letat men tyvärr är bilderna försvunna  :( :(

Om inget händer innan så återkommer jag efter semesterresan.

Reklampartners