Nu är stötdämparna bytta, se va snyggt det blir och för att inte säga hur underbart bilen uppför sig, bromsa innan eller i rondell!? nä inte nu längre
och då är det bara standard dämpare, de e ruggigt vad man vänjer sig med slitna saker.
Tyvärr har ju plasten släppt på en del ställen på fjädrarna, funderade på att måla med Hammerite men kom fram till att fuktionen inte blir bättre för det, det ser ju skapligt snyggt ut i alla fall.
Bytte även topplagringen, rostiga lager och hur glappa som helst, bytte även gummi mellan fjäder och fjäderlägen och bälgar med genomslagsgummi.
Passade även på att montera nya bromsbelägg, dom gamla var OK men bra bromsar är bra att ha.


Det finns en jättebra länk för detta jobb
http://www.beisansystems.com/procedures/front_struts_procedure.htmsamt en för att byta i bak
http://www.beisansystems.com/procedures/rear_shocks_procedure.htmDet ända som jag inte följde i instruktionen var att jag gjorde inte något försök att ta bort ABS sensorn, vet att
dessa kan korrodera fast och jag väntar med detta till ev. byte av framhjulslager, delade i stället på kontakterna.
Observera att det kan vara lämpligt att koppla ur batteriet för det räcker nästan bara att komma i närheten tändnings nyckeln för att generera en felkod å nyckeln måste ju vara på plats så det går att vrida på hjulen.
Samma för slitage vakten, där hände däremot en underlig sak, när jag skulle sätta ihop kontakten så var tydligen passningen inte 100 så ett stift kroknade.
Så när allt var klart och batteriet inkopplat så tändes givetvis broms varnings lampan

lite pyssel innan jag fann att ett stift kroknat

tur att det var bra material i stiftet för det gick att räta ut det

ett udda fenomen kom samtidigt, en av vatten ventilerna på vänster hjulhus började klicka som en klocka, måste vara en gemensam jordpunkt någonstanns.
Kopplade ur batteriet en stund för att släcka lampan och då var även ventilen lugn, lite udda som sagt, får köra en nollning av koder i helgen.
Tips, slitage vakten kan man skippa om man håller efter bilen själv men tänk då på att det måste vara en sluten krets annars blir det varning.
NU TILL HUR DET SÅG UTLite gegga kvar, det var mer tidigare men nu finns det knappt någon olja kvar i denna högra dämpare
det pyser bara luft ur den.

Bara rost i fettet, detta beror på att jag tidigare försökt trycka in fett i topp lagringarna.


Kolla in kromsläppet, ursäkta skärpan.


Så då var det slut på detta äventyr, nästa projekt blir att byta bakdäck som jag hämtade på posten igår, uj uj va fina dom va.
Så nu ska bumsen vara redo och förhoppningsvis ska den väl rulla nåra mil efter detta.
Ha en bra fortsättning på sommaren.