Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vad tycker ni att arbetsgivarna kan ändra på sina annonser när dom söker folk?  (läst 2311 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Exempel: Många gånger hör man att det är stor brist på t.ex bilmekaniker. Och har varit det till och från i flera år. Men i många jobb annonser så står det att arbetsgivarna söker duktiga mekaniker med utbildning och minst 5 eller flera års erfarenhet etc.

Visst är det en stor fördel att vara duktig och utbildad inom det man ska arbeta som. Men att kräva lång arbetserfarenhet inom jobbet sen tidigare är lite väl överdrivet.

Då är frågan om hur f*n ska man kunna få erfarenhet om man aldrig får något jobb? Eftersom man måste ha erfarenhet för att få jobb idag.
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Tyvärr är erfarenhet idag mycket tid och pengar, arbetsgivarna ha inte råd att lära folk som inte kan.

Varför söker du inte som elev i bilsportmekanikskola? där har du någonting som är bra, du får en rejäl utbildning.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Jovisst är det mkt tid och pengar, förstår också att arbetsgivarna inte har lust att lära folk med lite skruv vana. Som sagt, man undrar verkligen hur man ska få erfarenhet om man inte får jobb överhuvudtaget. Sen om jag ska vara ärlig så förstår man inte heller hur folk får jobb överhuvudtaget och då spelar det ingen roll vilken bransch det är och hur många års erfarenhet man har.
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
Tyvärr är erfarenhet idag mycket tid och pengar, arbetsgivarna ha inte råd att lära folk som inte kan.

Precis. Tyvärr. På mitt jobb som är ett litet ställe med svag ekonomi har vi tyvärr inte råd med en lång inlärningsperiod. Detta är verkligen ett moment 22 då det i slutändan kommer sluta med att det inte finns någon att anställa...  ::)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Som sagt, hur ska man ordna erfarenhet om man aldrig får något jobb överhuvudtaget?
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem

Inte lätt!
Förut man sa: En för alla och alla för en.
Nu man säger: En för sig själv och Gud för alla.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
Precis. Tyvärr. På mitt jobb som är ett litet ställe med svag ekonomi har vi tyvärr inte råd med en lång inlärningsperiod. Detta är verkligen ett moment 22 då det i slutändan kommer sluta med att det inte finns någon att anställa...  ::)
Det är tyvärr samma situation där jag jobbar, vi ligger riktigt illa till ekonomiskt men i stort behov av arbetskraft för att kunna gå vidare. Med en medelålder i firman som får mina snart 39 år och 9 år i firman att verka fjunig så skulle ung arbetskraft vara ett bra tillskott. Men det går inte... 

Det vi behöver är någon som gärna är under 25år; brinnande intresse för motorer, kunnig inom förbränningsteknik på hög nivå, gärna 10 års erfarenhet i branschen, gärna lång erfarenhet av motorprovning/utveckling, villig att jobba för låg ersättning dygnets alla timmar på kort varsel, redo att åka till vilket hörn på jordklotet som helst -när som helst. 

Det faller på sin egen orimlighet, -det finns ingen sådan person. Det finns heller inte tid eller pengar att ha någon som kommer via arbetsförmedlingen på betald inskolning för att vi kommer inte att ha råd att anställa denna person efter 6 månader. Det är inte juste att låta någon börja inskolas på detta när det inte finns en chans till anställning.

Det här är ett problem som många små företag har, -vissa utnyttjar det och ser det som "gratis" arbetskraft ett tag, men vi har lite högre moral än så och säger rakt ut att det inte är troligt med nyanställningar inom 6 månader. Då blir det plötsligt inte många intressenter kvar via arbetsförmedlingen. Inlärningsperioden på det jag gör är flera år så det gör inte saken enklare.

Citera
Då är frågan om hur f*n ska man kunna få erfarenhet om man aldrig får något jobb? Eftersom man måste ha erfarenhet för att få jobb idag.
Det är en väldigt bra fråga, det känns nästan som att en hel generation kommer att bli förstörd på grund av denna situation. Jag har ingen aning om hur man löser det, men det är ett stort problem. Det är ett växande problem och det kommer att bita tillbaka både på mindre företag och samhällsekonomiskt.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Det är en väldigt bra fråga, det känns nästan som att en hel generation kommer att bli förstörd på grund av denna situation. Jag har ingen aning om hur man löser det, men det är ett stort problem. Det är ett växande problem och det kommer att bita tillbaka både på mindre företag och samhällsekonomiskt.

Problemet är att arbetsgivarna inte ger nån chans överhuvudtaget och en hel generation kommer som sagt bli förstörd pga denna situation. Vad är då poängen med att arbetsförmedlingen finns överhuvudtaget? Lika bra att lägga ner den statliga myndigheten för den är ju inte direkt till någon hjälp. Som sagt, jag förstår inte hur folk får jobb överhuvudtaget. Om man har kontakter är det en sak, men har man inte så är det väldigt svårt men många har lyckats ändå. Känner en del gamla polare som hoppade av skolan och jobbar som kockar, de tjänar bra med pengar.
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
Problemet är att arbetsgivarna inte ger nån chans överhuvudtaget och en hel generation kommer som sagt bli förstörd pga denna situation. Vad är då poängen med att arbetsförmedlingen finns överhuvudtaget? Lika bra att lägga ner den statliga myndigheten för den är ju inte direkt till någon hjälp. Som sagt, jag förstår inte hur folk får jobb överhuvudtaget. Om man har kontakter är det en sak, men har man inte så är det väldigt svårt men många har lyckats ändå. Känner en del gamla polare som hoppade av skolan och jobbar som kockar, de tjänar bra med pengar.
Jag är väldigt skeptisk till arbetsförmedlingens insatser, dom kanske hjälper någon ibland och då är det väl bra. Men fråga någon som har jobb, -vem som helst, om dom fått jobb via arbetsförmedlingen... 

När jag gick ut gymnasiet, 92 var det en lågkonjunktur också, det var väldigt svårt att hitta vettiga jobb, -men på den tiden gjorde man lumpen.  :) Det förbrukade ett år av mitt liv, har egentligen inga positiva minnen av det året. Det enda vettiga jag lärde mig då var inte alls relaterat till det man skulle lära sig. Det var väl tvärt om egentligen.  :) Förvisso en rent teknisk "tjänst" jag hade, men jag kommer inte att stå i led och kamma luggen på någon annans order igen.

Den behållningen jag hade däremot var att jag vart ett år äldre, det gav insikten av att det är inte som det var som på föräldrarnas tid. En gymnasieexamen och lumpen skulle aldrig räcka till den typ av jobb jag ville ha, -så det vart högskolan efter det. Det var mitt beslut då, och det finns ingen anledning idag (eller igår) att belasta sig med studielån bara för att man inte hittar jobb.

Vill man ha jobb idag så är det bara att gå direkt till dom företag man kan tänka sig villa jobba på. Presentera sig och ha en bra dokumentation på tidigare erfarenheter, -oavsett det är bara betyg från skolan eller arbetsintyg. Dom flesta företagen som är lite mindre idag kontaktar aldrig arbetsförmedlingen, -dom arbetssökande står på kö utanför.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se

När jag gick ut gymnasiet, 92 var det en lågkonjunktur också, det var väldigt svårt att hitta vettiga jobb, -men på den tiden gjorde man lumpen.  :) Det förbrukade ett år av mitt liv, har egentligen inga positiva minnen av det året. Det enda vettiga jag lärde mig då var inte alls relaterat till det man skulle lära sig. Det var väl tvärt om egentligen.  :) Förvisso en rent teknisk "tjänst" jag hade, men jag kommer inte att stå i led och kamma luggen på någon annans order igen.

Lumpen… fy f*n, 3 veckor stod jag ut. Sedan begärde jag vapenfri tjänst. Fixade inte att behöva lämna hjärnan vid vakten och sedan lyda någon idiot till befäl utan att ens reflektera över vad det skulle innebära. Som sagt, stå i led, marschera i takt och putsa stövlar är kunskaper jag inte haft någon som helst nytta av. Men det var rätt skoj att köra terrängbil.  ;D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Jag är väldigt skeptisk till arbetsförmedlingens insatser, dom kanske hjälper någon ibland och då är det väl bra. Men fråga någon som har jobb, -vem som helst, om dom fått jobb via arbetsförmedlingen... 

Jag känner inte nån som har fått jobb via Arbetsförmedlingen överhuvudtaget.
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
Jag har faktiskt fått det en gång. Det var ett "ut-socknes" som jag inte ens tänkt på att besöka/söka annars. En gång av totalt 11st.

På tal om AF så läste jag i tidningen någon kommentar de fått på sin nya Facebook-sida när de frågade om vad de kunde bli bättre på. "- Skaffa jobb..."  :D
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se

Jag har faktiskt blivit tipsad om ett jobb av AF, åkte dit och fick det. Men det är snart 20 år sedan. Idag går man väldigt mycket på kontakter.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Fredrik M: Jaha, där ser man. Det var nog lättare förr i tiden att få ett jobb, idag är det kontakter som gäller.
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Skillnad med företiden och idag, det är att det inte fanns nånt dator och inte så utvecklad teknologi eller.
Idag är allting datoriserad eller robotiserad så att vanliga arbetare inte behövs länge, att robotiserar ett företag kostar mycket pengar men i längden, det är mycket billigare, inga sjukskrivningar, semester, förlossning, olyckor eller annat plus att en robot kan jobba dygnet runt.

För några dagar sent hörde jag i ett program att datorer jobbar tillsammans runt i värden med vara pengar (Börsen) med placeringar eller säljningar utan vara vetskap.
De sa att det skulle vara omöjlig för experter att följa efter vad gör och hur jobba dessa datorer.
Naturligtvis man pratar inte om dator som man har hemma, allting det här om hur dess fungerar är sekretess belagt.
Frågan är: vad händer om stora datorer kraschar runt i världen.

Reklampartners