Inte bara 95-oktan är drabbad av etanolen. 98-oktan innehåller redan idag upp till 5% etanol. Men det enda den normala konsumenten upplever som mest, är troligt att energi-innehållet är lägre. Dom redovisade siffrorna som finns på förbrukning i EU-cykeln är inget fusk eller skämt. Men med ett bränsle som har lägre energiinnehåll än det bilen är certiferad på så blir förbrukningen givetvis högre.
Det nämns att "nya bilar är certifierade för e10" -Så är det troligen, men gissa om förbrukningssiffran som tillverkaren väljer att redovisa är från e10 eller ren bensin? Förekommer en del klagomål på att den egna bilen inte kommer ner i den specifierade förbrukningen. -Kör man då enligt den provcykel förbrukningssiffran är baserad på? -Nej! Har man ett bränsle med lägre energiinnehåll än vad certifieringen gjordes på? -Troligen ja.
Det har ju varit kutym bland dom flesta med högprestandamotorer att alltid köra på V-power då den har högst oktantal, senast jag kollade på leverantörernas hemsida så ligger 98 oktan på högre verkligt oktantal än V-power. V-power innehåller numer också etanol. Men det finns andra fördelar med V-power mot "vanlig" bensin, men oktantalet är inte längre en fördel.
Vad det gäller priser så kommer då så klart inte bli billigare för slutkunden med merblandning av etanol i bensinen. Frakta etanol från Brasilien och hit på 10 000ppm svavels-dieseldrivna tankers är inte billigt. Men ur politiskt synpunkt blir det bra då man bara vill prata koldioxid, -inte miljögifter...
Hade det blivit någon form av verklighet med vår egen tillverkning av etanol, gärna från svart lut, så hade det kanske t.o.m blivit miljövänligt.
Ursäkta off topic här, men jag kunde inte hålla mig.
(tur jag inte spårade ur på Mitsubisis GDI-motorer, då hade jag aldrig fått sova...

)