Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Verkstad använder kunders bilar till privata ärenden  (läst 5951 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Verkstad använder kunders bilar till privata ärenden
« skrivet: juni 02, 2012, 17:11:29 »
Läste i Metro igår att en Citroenverkstad som körde en kunds bil i 3 mil och över en timme.
En kund lämnade in sin bil för service och mötte sen sin bil ute på gatan. Kunden körde till verkstan och inväntade bilen. Efter över en timme kom den tillbaka.
Enligt verkstan så skulle dom provköra bilen och under färd insåg mekanikern att han glömt sin plånbok hemma och så ledes åkte han hem och hämtade den.

På bilden ser det ut som Citroen i Spånga, Stockholm alltså.

Är detta vanligt och kollar ni mätarställningen innan ni lämnar in bilen?
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2012, 23:29:30 »
Nog alltför vanligt, lämnade en bil för lackering en gång. Den hade full tank när jag lämnade den men bara halv när jag hämtade bilen. Om jag hade lämnat bilen på en större verkstad skulle jag definitivt skriva upp mätarställningen och har gjort det med. Brukar då skriva på en liten Post-IT och sätta den väl synlig i bilen.

Numera lämnar jag bilen till en liten verkstad som jag litar på och skriver inte upp mätarställningen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Grabber

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 356
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2012, 23:47:53 »
Verkar vara en storstads problem...
Lämnade sambos Polo i Kinna(4 mil söder om Borås) - har inte ens rullat 100m!
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2012, 08:16:05 »
Laholm är definitivt ingen storstad, det finns oärliga människor överallt. Men detta fenomen är förmodligen vanligare i storstäder. På landet sprids sådant här fort och verkstaden står snart utan kunder om de inte sköter sig.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2012, 13:03:11 »
Ett storstadsproblem är det nog inte, förekommer här uppe också och Sundsvall kan väll kallas för "på landet".
Fusk och mygel i allmänhet är även det en allt för vanlig företeelse på verkstäder, märkesbundna eller ej. Min erfarenhet är att de stora verkstäderna som är märkesbundna är dom sämsta. Dom kommer att klara sig i stort sett oavsett hur dom beter sig.

Naturliga ursållningen på dom mindre firmorna här uppe fungerar ganska bra. En liten firma som funnits länge är ett bra riktmärke, fuskar man och fifflar som liten firma är snabbt ute ur bilden. En liten firma har helt enkelt inte råd med att ett dåligt rykte, en stor märkesfirma kan skita i det då de lever på att serva de nyare bilarna, ofta tjänstebilar som ingen bryr sig om.

"Alltid servad på BMW" är inget plus för mig. Skulle jag mot förmodan lämna in en bil för service eller reparation så gör jag det till någon firma som jag vet kan just min bil. Det blir inte märkesverkstaden då...

Det här låter som en skröna, men en bekant lämnade in sin bil på service på märkesverkstaden, han checkade in men var väldigt upptagen med jobbet så han satt kvar i bilen och jobbade med laptop och telefon. Efter en halvtimme så ringde dom upp honom och sa att bilen var servad och klar. Han satt i bilen på parkeringen hela tiden...

En nära vän som jobbade på en märkesverkstad tidigare berättade att det var i princip satt i system att på nyare (ofta) tjänstebilar bytte man inte oljan, man nollade datorn, tappade upp ny olja som man tog hem och använde till sina egna bilar. Fakturerade, stämplade boken och alla var nöjda...

Jag har försökt reparera en bil som är "alltid servad på märkesverkstaden" "full servicebok" den hade bara 12 000mil på mätaren och det var nuvarande ägaren som köpte den ny. Det var bara bakelitliknande tjära i den motorn. Ett riktigt skräckexempel men den motorn, -det var bara att skrota och stoppa i en "ny".

Jag valde att inte nämna ovanstående firmor vid namn, det är lite för att jag tror det är lika illa överallt, inte bara i den här byn.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #5 skrivet: juni 06, 2012, 11:48:24 »
Det här låter som en skröna, men en bekant lämnade in sin bil på service på märkesverkstaden, han checkade in men var väldigt upptagen med jobbet så han satt kvar i bilen och jobbade med laptop och telefon. Efter en halvtimme så ringde dom upp honom och sa att bilen var servad och klar. Han satt i bilen på parkeringen hela tiden...
  :o :o :o  Sanslöst! Vad sade din kompis? De måste ha skämts som f-n på verkstaden?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #6 skrivet: juni 06, 2012, 14:02:50 »
  :o :o :o  Sanslöst! Vad sade din kompis? De måste ha skämts som f-n på verkstaden?

Helt sanslöst ja… en i sammanhanget mycket mildare variant jag själv upplevde som Audi ägare.

Telefonen ringer, jag svarar.

Verkstads gubben: Hej det här är "namn" på Motorhalland, vi håller på med din bil nu och ser att dina bakre bromsskivor är helt slut.
Jag: Eeehhh… hur kan de vara slut redan? Ni bytte ju dessa vid förra servicen. (2.500 mils intervaller)
Verkstads gubben: Öööö… ja…ha, men eeehhh… det var nog inte så farligt iallafall, tack å hej.

Kan väl tillägga att det var sista gången de rörde min bil, bytte först verkstad och lite senare även bilmärke.  ;) Men verkstaden håller jag kvar vid.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #7 skrivet: juni 06, 2012, 16:04:14 »
Man kan fråga sig hur ärliga är vissa verktäder!
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #8 skrivet: juni 06, 2012, 17:34:21 »
Man kan fråga sig hur ärliga är vissa verktäder!

Ja den Audi A4 1.8 -95 var den dyraste bil jag ägt servicemässigt, så här i efterhand kan man undra hur mycket som byttes på den i onödan eller hur många delar jag fick betala för som inte byttes?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #9 skrivet: juni 06, 2012, 18:06:26 »
Det skulle vara bra att lämna bilen på Motormännen så att det kan förbereda bilen innan servicen eller annat och köra där igen efter servisen så att de kan se vad som är gjort, inte gjort eller det som är fusk gjort.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #10 skrivet: juni 06, 2012, 19:53:38 »
Helt sanslöst ja… en i sammanhanget mycket mildare variant jag själv upplevde som Audi ägare.

Telefonen ringer, jag svarar.

Verkstads gubben: Hej det här är "namn" på Motorhalland, vi håller på med din bil nu och ser att dina bakre bromsskivor är helt slut.
Jag: Eeehhh… hur kan de vara slut redan? Ni bytte ju dessa vid förra servicen. (2.500 mils intervaller)
Verkstads gubben: Öööö… ja…ha, men eeehhh… det var nog inte så farligt iallafall, tack å hej.
Men!  :o  Inte klokt! Denna historia får mig att osökt tänka på en annan Audi-relaterad verkstadshistoria. "Gubben" på återvinningsstationen köpte sig en hyffsat ny A4 och planerade därför att låta den fortsätta servas på märkesverkstad för service-historikens skull. Han blev tillsagd om att bromsarna var slut men tackade för upplysningen och skulle fixa det själv. Han köpte nya skivor och belägg fram utan att själv titta efter först. Skivorna hade 1.5mm kvar till minimi-tjocklek och beläggen hade ca 5mm kvar på alla. Slut bromsar!? Jovisst... Han skulle inte låta bilen bli servad där längre.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners