Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW 3-serie Touring kommer i höst  (läst 4888 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
BMW 3-serie Touring kommer i höst
« skrivet: maj 04, 2012, 09:07:41 »
Tyska auto motor und sport har nya detaljer om kombiversionen av BMW 3-serie. Sluttesterna pågår på Nürburgring och lanseringen sker i höst – men vi har de första illustrationerna redan nu.

Så här kommer BMW 3-serie Touring se ut när den lanseras i höst, enligt illustratören Anton Albinsson. Vad tror du – blir den för lik 5-serie Touring?

Går du i kombiköpartankar och funderar på nya BMW 3-serie Touring behöver du inte vänta länge. I sommar blir nykomlingen, med internkod F31, officiell, och svensk försäljningsstart blir i höst. Tekniskt skiljer ingenting jämfört med sedanmodellen som visades i oktober. De sista testerna av Touringmodellen pågår just nu på Nürburgring.

Den största nyheten är förstås bakpartiet som känns igen från 5-serie Touring. Enligt tyska auto motor und sport blir bagagevolymen drygt 450 liter, vilket är mindre än både Audi A4 Avant (490 liter) och Mercedes C-klass kombi (485 liter). Med nedfällt baksäte lastar 3-serien 1.375 liter, jämfört med 1.430 för A4 och 1.500 för C-klass.

Precis som sedanmodellen erbjuds tre "linjer": Modern, Sport och Luxury. Lanseringen sker efter sommaren.

Trots störrre yttermått blir 3-serie Touring lättare än sin föregångare, precis som sedanmodellen. Storsäljaren blir förmodligen 320d med 184 hästar eller Efficient Dynamics-versionen med 163 hästar, där åtminstone den senare blir miljöklassad även med 8-stegad automatlåda.

Även resten av motorutbudet blir identiskt med sedanmodellen, vilket betyder tre bensinmotorer (320i/184 hk, 328i/245 hk och 335i/306 hk) samt fyra dieslar (316d/116 hk, 318d/143 hk, 320d EDE/163 hk och 320d/184 hk). Den 8-stegade automatlådan blir tillval till samtliga modeller medan fyrhjulsdriftssystemet xDrive blir tillgängligt på vissa motoralternativ.

Nästa steg efter 3-serie Touring blir den nya GT-modellen, samt coupé- och cabrioletmodellerna i 4-serien, som dröjer till 2013.

I sedanmodellen är fällbart baksäte (40:20:40) tillval i Funktionspaketet för 7.900 kronor – det återstår att se om det blir standardutrustning i Touringmodellen.

Gamlingen" med internkod E91 är fortfarande en riktigt bra bil, som nu får kraftigt sänkt pris inför lanseringen av efterföljaren F31.

Illustrationer: Anton Albinsson och Schulte Design.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120426/bmw-3-serie-touring-kommer-i-host
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2012, 20:28:32 »
Japp, en sådan vill jag ha. Gärna med den enda sexan som finns kvar.  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2012, 22:04:44 »
Den verka vara stor för en 3 serie, att se den, man kan se en 5 serie, eller?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2012, 22:48:07 »
Den verka vara stor för en 3 serie, att se den, man kan se en 5 serie, eller?

Det har väl varit lite så sen första 3-serien (e30) att dom blivit större och större vid varje generationsskifte. Samma för 5-serien, en ny 5-serie är lika stor som en gammal e32a. Nya 7-serien kan knappast bli så mycket större så den har bara blivit tyngre. :)

Men det finns säkert en genomtänkt filosofi bakom detta trots att det är downscaling som gäller i övrigt i branchen.

När 3-serien vart för stor kom 1-serien. snart får vi väl se 2-serien i produktion...
Jag tror BMWs inriktning nu är samma som VWs, att se till att ha en modell i så många segment som möjligt.

Jag är personligen lite besviken på att BMW inte kan hålla nere vikten på sina bilar, dom har lite att lära av Audi där. 
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Reklampartners