Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 22-årig MC-förare avlider efter en vild polisjakt, nu anklagas polisen  (läst 9965 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Trist när det är dödsolyckor ute på vägarna :(

Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14682153.ab
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
22-årig MC-förare avlider efter en vild polisjakt, nu anklagas polisen
« Svar #1 skrivet: april 16, 2012, 20:43:55 »
Mycket tragiskt att han förolyckades. Tur att ingen oskyldig skadades.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #2 skrivet: april 16, 2012, 21:22:22 »
Jag har faktiskt svårt att tycka att polisen gjorde något fel, det är helt och hållet mc förarens beslut att försöka sticka och helt och hållet hans beslut att fortsätta stå på när han faktiskt åkt ifrån polisbilen. Personligen hade jag svängt av så fort som någonsin möjligt och gömt mig någonstans. Så som jag tolkar det som sägs i videon så hade paret på motorcykeln ingen direkt koll på att de var förföljda av en helikopter, så varför fortsätta gasa?

Om polisen inte skulle åka efter fortkörare som försöker sticka så skulle ju till slut ingen stanna, Näh vadå polisen följer ju inte efter så det är bara att stampa på och åka ifrån dem.

Hade jag suttit i polisbilen hade jag nog med kallat folk för mähä, för det var fasen vad en del har dålig uppsikt i backspegeln och jag har mycket svårt att tro att ens den värsta paragrafryttare till polis skulle väcka åtal mot någon som gasar på lite för att kunna göra fri väg för ett utryckningsfordon under utryckning. Nu menar jag inte tokgasa i flera kilometer utan att öka något för att passera bilen i högerfilen snabbare så man själv kan gå åt sidan och släppa fram utryckningsfordonet.

Tur dock att ingen oskyldig blev skadad.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: april 16, 2012, 21:50:47 »
Kanske ska förtydliga att jag också anser att polisen inte har gjort något fel. Att det ens har kommit på tal är mycket märkligt när man sätter sig in i det material som finns att tillgå i ärendet. Även utredningen visade på samma sak.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #4 skrivet: april 16, 2012, 22:20:09 »
Som man bädda får man ligga. anser också att polisen inte gjorde fel, han kunde har stannat eller gömt sig men han tycker att det var roligare att leka mot polisen utan tänka på konsekvenser.
Han gjorde fler fel i stan,
Han släpper styret och ger poliserna fingret, man kan se det som att han provocerade polisen och inte visst att han var förföljd av helikopter.
Att han dog var olycklikt och tyvärr är det för många motorcyklar förare som tror att de kan köra ifrån polisen men så är det inte.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #5 skrivet: april 17, 2012, 19:07:37 »
Jag kan inte heller förstå varför polisen anklagas för att ha gjort fel.  :o  Visst är det olyckligt att killen omkom, men det var hans beslut att först busköra och sedan försöka smita från konsekvenserna och dessutom riskera sin flickväns och andra trafikanters liv. Och som redan nämnts, polisen kan väl för allt i världen inte sluta följa efter bara för att det börjar gå fort? För vad för slags signaler skulle det ge till övriga busar?
Om man ser till polisens insats så förföljer civilbilen så gott det går, de har ständig kontakt med ledningscentral och helikopter samt att andra poliser också är underrättade vilket bevisas av att flera andra poliser redan var på olycksplatsen när civilaren nådde fram. Så vad för fel har de gjort, det var knappast någon ensamvarg till polis som jagade själv.
Viss del av kritiken mot polisen kan jag kanske förstå, det beror på vilken slags körutbildning de har. Har de ingen seriös förarutbildning och kontinuerlig träning känns det ju knappast tryggt att de får fara fram hur som helst! Har de träning så är kritiken obefogad.
Det enda jag kan reagera mot var just den nedvärderande kommentaren "mähä" om en bilist som inte, enligt polisen, flyttade på sig i tid. Enligt mitt sätt att se var det ingen överdrivet långsam reaktion från Chryslern, dessutom var han i en situation han var tvungen att gasa sig ur och sen stor buss är ingen racer. Vidare sitter man ju inte och glor konstant i backspegeln, det går inte...
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: april 17, 2012, 20:25:15 »
Nu har jag sett hela filmen och det är bara att ännu en gång konstatera att media och ”pöbeln” på nätet blåst upp saken till vansinniga proportioner, samt att folk inte har mycket till koll på saker och ting. Och att de flesta som gnäller på polisen verkar göra det av ren okunnighet eller för att de är sura för att de fått på fingrarna av polisen någon gång i tiden.

Många av dem som gnäller, fast de säger att de sett filmen, verkar inte ens ha fattat varför det hela började, och inte heller varför polisen inte stoppade dem vid allra första tillfälle m.m.

Polisen är vanliga människor, de kan göra fel, men det är väldigt stor skillnad att sitta i soffan hemma och med facit i handen tycka de borde gjort si eller så, men en helt annan sak för polisen när det är mitt uppe i skeendena och man inte vet vad som kommer att hända härnäst.

Den första tanken jag ställer mig är, varför valde killen och tjejen att över huvud taget köra hojen, och dessutom utan nummerskylt?

Om man läser t ex tjejens blogg eller facebook-sida, så framgår det ju att fart och spänning verkade vara en stor krydda i deras båda liv. Killen hade inte ens körkort för hoj. Kan det då vara så enkelt att det var ett medvetet val från hans och hennes sida, att ta hojen för att ut och blåsa på lite, och för att löpa minsta risk att åka dit så tog man avsiktligt bort nummerskylt, eller bara sket i att den kanske inte fanns? Lite lättare att bara dra polisen (vilket ju inte alls är en ovanlig eller okänt fenomen i Sthlm) om de skulle dyka upp och ta dem på bar gärning med fulkörning.

Det första man ser är att polisbilen står still och verkar biträda en hastighetskontroll på nåt vis, och då kommer killen och tjejen farande som idioter i säkert närmare eller över 200 kmh på 70-sträcka (?). Vem hetsade dem till att köra så? De hade alltså redan långt innan de blev upptäckta av polisen kört som vettvillingar, i sin jakt på fart och spänning, och hade lätt kunnat råka orsaka en dödsolycka långt innan de passerade polisbilen första gången. Alltså måste dessa stoppas om möjligt.

Polisen vill naturligtvis ha fast dem för mer än 10 kmh över gällande typ, för det svider inte mycket nog för att få alla att tänka till innan de gasar nästa gång, utan ville ju ta dem för vad de sett att de faktiskt gjort, så de väntar för att se om de gör om samma sak igen eller andra grövre trafikbrott så de kan dra körkortet (den kan ju ännu inte veta att föraren inte ens har körkort) för då kan han inte köra vidare i trafiken på ett tag är det ju tänkt.

Under hela denna första del så verkar inte de på motorcykeln ens medvetna om att de har en civilare bakom sig, ändå gör de en radda mer eller mindre allvarliga trafikbrott, men det är inte något bra läge för polisen att slå stopp de försöker invänta bättre läge och plats. Därför tar de inte killen vid första rödljuset, och inte heller vid McDonalds på Sveavägen.

Ja, det kan t o m vara så att om de mitt på Sveavägen hade försökt att komma upp bredvid och slå stopp, att killen tokdragit mitt inne i stan, och det hade varit väldigt riskabelt för han själv och många andra. Då var det betydligt säkrare att de lät killen köra vidare som han ville utan vetskap om deras närvaro där en bit bakom, till ett bättre tillfälle och plats dyker upp för ett stoppförsök, ingen visste ju då hur det skulle utveckla sig eller att det skulle sluta som det sen gjorde.

När sen killen upptäcker att han har polisen i hasorna så väljer han att tokdra och försöka smita. Polisen vet ju då inte vad detta är för stolle eller om han drar som en tok bara för att slippa trafikförseelserna. De kan inte utesluta att det kan ligga grövre saker i bagaget för killen, kanske en storbandit som är efterlyst, kanske en eftersökt mördare, kanske en drogpåverkad idiot, ja vad som helst, polisen kan inte veta men måste ha det i tankarna.

Jag kan inte se att poliserna i bilen egentligen gör några dumheter alls, de försöker bara göra sitt jobb. Att det sen sker vissa omkörningar m.m. som med fantasi kan ses som riskabla är inget märkvärdigt, för det sker även när de gör alla andra utryckningar om så bara för att skynda sig till ICA Maxi för att haffa en bråkig snattare. Det jag vill säga är att det helt enkelt är polisens uppgift, att skynda sig fram till händelsen eller uppdraget, och ju allvarligare ju mer bråttom kan man säga. Det uppdraget har de fått av oss för att vi vill det, och det är det de ska göra. Detta går helt enkelt inte att göra helt utan risker, för hade det varit så hade det inte behövts sirener eller blåljus.

Jag är också övertygad om att poliserna hade kört så försiktigt som möjligt och killen på hojen hade hunnit lyckas ramma en bil, eller fotgängare, så att oskyldiga dött, kanske barn, så hade många ylat och gnällt för att polisen inte var långt framme nog och hade slagit stopp innan. Kan vara svårt att få dessa två att gå ihop utan att man ibland måste köra riktigt fort och ta vissa risker i polisbilar under utryckning och efterföljande.

Vi får heller inte glömma att det vi ser i filmen kanske inte ter sig riktigt lika i verkligheten, därför att vi kan ju inte se hela perspektivet som vi hade sett det om vi verkligen suttit i bilen. Och kameraoptiken kan förändra fartintryck och upplevelsen av hur tätt eller trångt det är m.m.

Att polisen pratar med varandra i bilen, är väl inte konstigare än att andra pratar på jobbet. Det vi hör är faktiskt i första hand deras privata konversation och inget som är tänkt att vara offentligt i sig. Lyssna istället på hur själva radiotrafiken görs, där är det mer formellt när de yttrar sig.

Jag kan inte se annat än, ja så långt man då kan se i filmen för vi kan ju inte se vad andra patruller gjorde eller inte, att polisen gjorde vad de kunde och skulle, och att hela ansvaret för händelsen ligger på mc-föraren i första hand men kanske även en del på flickan. Vi vet ju inte hur deras körtur egentligen uppkom, kanske var det bruden som ville ha sig en åktur och ville känna spänning och killen föll för frestelsen. Men efter det så är det alltid förarens ansvar för hur hans fordon framförs och andra passagerare och trafikanters säkerhet.

Killen hade hur många chanser som helst, att när som helst bara ha stannat sin hoj och tagit straffet, och därmed kunnat njuta av hojåkning även nästa sommar. Han valde nåt annat, inte polisen.

Att vara så ung, dum och korkad är tragiskt, både för han själv och andra som drabbades av hans dumhet, polisen, anhöriga, andra trafikanter m.m. Om man skulle kunna fråga honom nu, om det var värt det, vad hade han svarat...?

Mvh
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: april 17, 2012, 20:30:03 »
Bra sammanfattning, tankar och reflektioner av händelsen CarpeDiem.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: april 17, 2012, 20:56:05 »
Bra sammanfattning, tankar och reflektioner av händelsen CarpeDiem.

Säger bara vad jag tycker ;)  :)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #9 skrivet: april 18, 2012, 10:36:19 »
Mycket bra skriven! CarpeDiem.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #10 skrivet: april 18, 2012, 17:49:25 »
Mer om detta i Kalla Fakta ikväll kl. 21:30 och vad jag förstår även senare i programmet Ekdal 23:00
Kan bli intressant att se hur PK fyran vinklar och vrider på detta, eller om det månne blir en rak och ärlig redovisning.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: april 18, 2012, 18:08:17 »
Varför är alla så hatiska mot Kalla Fakta? :P
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: april 18, 2012, 20:19:30 »
Varför är alla så hatiska mot Kalla Fakta? :P
Sensationslystna journalister och snedvriden fakta?  :P  Kalla Fakta är bra, mycket fuffens kommer fram till ytan. Men en hel del är säkert, liksom i övrig media, vinklat efter behag.

Ska försöka se programmen.
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #13 skrivet: april 18, 2012, 20:28:22 »
Intressant tanke, Davve :) Fast detta är ju undersökande journalistik som Uppdrag Granskning till exempel, tycker det är bra att man granskar om saker som inte ens finns med i tidningar. Mycket fuffens pågår varje dag.

Ontopic: Kommer att kika på Kalla Fakta :) Missa inte debattprogrammet Ekdal som handlar om just MC-föraren, med i studion kommer poliser, anhöriga osv att närvara och debattera om polisens agerande.
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #14 skrivet: april 18, 2012, 20:38:57 »
Även undersökande journalistik utförs av individer med egna tankar, viljor och värderingar.  ;)

Reklampartners