Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
Provkörningstråden

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Provkörningstråden  (läst 13307 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Provkörningstråden
« Svar #15 skrivet: april 14, 2012, 02:36:07 »
Vilken helkväll CarpeDiem!  ;D

En lite mer "sansad" provkörning gjorde jag med en Toyota Prius. Det var en märklig upplevelse, jag är lite kluven tills dess existensberättigande. Men provköra måste man ju!

Det som var mest ovant var att "starta" den, -trycka på en knapp så tändes displayer och lampor, -inget lät, inget hördes. Sen var det bara att välja fram eller back så rörde den sig när man gasade, lite kusligt, -men fränt.

Körde den ca 10 mil, blandat stadskörning och landsväg. Snittförbrukningen låg på drygt 0,5 l/mil.

Det finns ju en display i dessa som visar hur energiflödena går i fordonet, och tekniknörd som man är kollade man mer på den än på vägen. ??? Men jag är imponerad över hur obemärkt bensinmotorn går in och ur utan att man märker det annat än på displayen. -Högsta betyg på just det. Men i övrigt kändes det som vilken billig asiatisk lågprisbil som helst.

-Men den är ju inte billig att köpa, oavsett miljörabatter, och hur miljövänlig den är, -är diskutabelt. (Men det är en annan diskussion) 
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
Provkörningstråden
« Svar #16 skrivet: april 14, 2012, 11:19:05 »
På tal om Toyota så är min livs kortaste provrunda gjord i en sådan. Jag körde 300m i en Avensis (av första generationen då den var ny) och insåg att nä fy f-sen vad slätstruket, en sådan här meningslös bil ska inte få mer av mitt liv...  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
Provkörningstråden
« Svar #17 skrivet: april 14, 2012, 13:28:10 »
Jag körde 300m i en Avensis (av första generationen då den var ny) och insåg att nä fy f-sen vad slätstruket, en sådan här meningslös bil ska inte få mer av mitt liv...  ;)

Haha, -underbart! Toyota är onekligen bra bilar, -men jag håller med, Livet är för kort för att göra det vettiga och tråkiga. ;D

En Toyota Camary, eller Corolla, (minns inte riktigt) höll på att bli min sista resa i livet någonsin. Den var väl ca 10 år gammal och väldigt rostig. i 110km/h small det till och motorhuven for upp och la sig över vindrutan och taket.

Vindrutan vart bara mosaik och huven vek sig över taket, det vart så klart en tvärnit från min sida och jävligt svårt att hålla sig i rätt fil och inte åka över på mötande trafiks sida.

Hade huvlåsningen havererat? -Nej då, den satt kvar med halva fronten på bilen på huven på taket. Det var min sista Toyota...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
Provkörningstråden
« Svar #18 skrivet: april 15, 2012, 20:35:28 »
En lite roligare provkörning var en BMW 750 dubbelturbo, någon sån finns ju inte att köpa så man fick bygga den själv  ;D E32 är väldigt stabila trevliga bilar, extrem kvalitetskänsla i allt. Det känns och syns dock att dom börjar bli lite till åren. Toppmodellen 750 har även en underbar V12a som motor, dom krånglar en hel del i motorelektroniken men när dom går riktigt så är dom suveräna.

Men tar man något bra och turbokonverterar det så borde det bara bli bättre! Två små turboaggregat gav en helt sinnessjuk respons, värsta vridmomentet jag upplevt. Den laddade 0,3 bar vid dryga 1000rpm.

Första provkörningen gav eldkvastar ur avgassystemet och hysteriska gapskratt, -ett monster var fött!

Men det vart lite av ett fiasko, och bilen är inte klar än. Motorn vi byggde på har troligen en spricka i blocket samt att jag fick aldrig till motorstyrningen fullt ut med laddtryck.  "Ny" motor är dock införskaffad och i sommar ska den väl gå. :) Den största utmaningen med projektet var att få plats med allt, -utan att det skulle synas. Lyckades rätt bra med det:

Dubbla turbos och dubbla intercoolers.
Film från första starten, -vart ju haveri direkt där också :)
BMW 750 V12 Dubbel Turbo - Del 1

Massor av bilder och info om detta galenskap: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=16038
Jens Larsson

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Provkörningstråden
« Svar #19 skrivet: april 15, 2012, 21:39:32 »
Vilken härlig bil, Galant turbo :D
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
Provkörningstråden
« Svar #20 skrivet: april 15, 2012, 22:11:14 »
Instämmer, ett mycket intressant bygge.  :) Följde det på zatzy tidigare.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Provkörningstråden
« Svar #21 skrivet: april 16, 2012, 10:08:49 »
Vi har en gång på vara fredags träff en BMW E32 som kom hälsa på oss, den var också konverterar med dubbel turbo, kom inte ihåg om den var din men mycket inponerande arbetet var det.
Såg den film förut på Zatzy eller Garaget, mycket trevligt film att titta på.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
Provkörningstråden
« Svar #22 skrivet: april 17, 2012, 19:09:08 »
Vilken härlig bil, Galant turbo :D
+1!  ;D  Ett direktörsmonster!  8)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Provkörningstråden
« Svar #23 skrivet: mars 28, 2017, 11:56:53 »
Tänkte ta upp denna tråd eftersom jag har fått tillfälle att få köra bilar genom jobbet :D

Här är några stycken ;)

Volvo S60, skön bil :)
Pontiac Ventura MKII -71, vilken utmaning det var att köra den :P Dålig svängradie och ingen servo :P
Porsche Boxster, kanon bil :D
Porsche Panamera, cool bil men något stor :P
Volvo XC90, man känner sig som en kung i den bilen ;)
Volvo V90, otroligt lyxig bil :)
Ford Focus RS, riktigt pigg bil :D 350 hästkrafter, 2 liters fyrcylindrig motor med turbo och fyrhjulsdrift ;) Släpper man kopplingen så sticker bilen direkt :P

Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Provkörningstråden
« Svar #24 skrivet: november 16, 2019, 00:18:28 »
Det har gått ganska lång tid sen jag skrev i denna tråd sist.

På jobbet så får man köra alla möjliga bilar, vilket är otroligt kul :D

Förra sommaren, innan min semester började, så fick jag köra min drömbil :D Porsche 911 GT3, vilken otrolig bil :D Dock så är priset väldigt hög, kostar 2 miljoner!
Biltransport? Skicka PM

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Provkörningstråden
« Svar #25 skrivet: augusti 28, 2020, 10:36:38 »
Tänkte uppdatera denna underbara tråd :)

Den 1 juli så var det min absoluta bästa dag :D Jag fick chansen att få köra en annan drömbil, helt underbar sång från turbomotorn. Låter som att det är lite mer pulver än original men faktum är att det är bara 200 hästkrafter, vilket är 147 kiloWatt. Det är absolut den snyggaste bilen någonsin, men det är en rejäl prislapp. Kostar 600.000:- och dessa bilar går upp i värde ;)

Bilen är en Audi Urquattro -83 :D
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
Provkörningstråden
« Svar #26 skrivet: augusti 28, 2020, 13:44:33 »
Grattis till att fått chansen att provköra en sån raritet!

Brutal bil på sin tid, -brutal än idag på sätt och vis.  :)
Jens Larsson

Reklampartners