Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Provkörningstråden  (läst 13302 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Provkörningstråden
« skrivet: april 09, 2012, 22:37:13 »
Denna tråd handlar om alla möjliga bilar som jag har provkört vid olika tillfällen :)

Självklart får ni gärna berätta om era provkörningar också  8) :) ;) :D ;D

1. Audi 90 quattro, riktigt pigg bil och älskar ljudet från turbomotorn och dumpljudet :) Reggad som ombyggd fordon med annan motor från Audi S2 -94 med motorkod ABY

2. Alfa Romeo 156, fick provköra den en runda och kan säga att den är rätt pigg. Bromsarna var stenhårda till och med hehe :P Annars en kanon kärra :)

3. Audi Coupé, kompisen bjöd mig på en provtur eftersom jag var intresserad av bilen. Är imponerad att den är så pigg trots att den är framhjulsdriven. 5-cylindrig 10V-motor på 136hk, som mest varvade jag 4000rpm/min på 2:an och 3:an och kan säga att den är mkt pigg :)

4. BMW 328 E36, hittills den bästa bilen som jag har provkört. Trots att det har gått så lång tid sen provkörningen så är jag väldigt förvånad att den är så lättkörd. När jag skulle köra in i ett parkeringshus så trodde man att 2:an var i men visade sig sen att 4:an var i men varken bilen eller växellådan/drivlinan skakade och jag är mkt imponerad, visste inte om vad det var för låda men efter lite sökning på nätet så fick jag veta att det är en ZF-låda, samma som sitter på BMW M3 E36 hehe :)

5. Beach Buggy, första gången nånsin jag körde denna underbara "leksak" som man kallar den för :P Det som är knepigt är att man måste ha gasen i hela tiden, även om man har friläge. Annars dör bilen, finns ingen grej som styr tomgången :P Iallafall, fick i 1:an och körde ut på stora vägen, svängde vänster i rondellen. Det gick väldigt fort, var väl uppe i 100 blås om inte mer på 70-väg :P Det var kul att köra den, men bilen dog minst 10 ggr om inte mer :P

BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Provkörningstråden
« Svar #1 skrivet: april 09, 2012, 22:51:54 »
Ojoj, vilken trådstart!  :D Jag har ägt närmare 40 bilar, förutom dom, väldigt svårt att gå igenom alla bilar man kört under 20 år med körkort.  Men det är klart vi ska dra av några gamla minnesvärda möten!

PS, Beach Buggyn var nog lite trasig, troligen förgasaren som behövde översyn. ;)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
Provkörningstråden
« Svar #2 skrivet: april 10, 2012, 11:18:43 »
Intressant trådstart! Kul att du delar med dig av dina upplevelser.

Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Provkörningstråden
« Svar #3 skrivet: april 10, 2012, 11:49:06 »
Det finns en till bil som jag har provkört men tyvärr har man ingen bild på den.

BMW 740, första gången jag körde en BMW med V8 och kan säga att det var en otrolig upplevelse. Så fort man trampade på gasen så svarar den direkt, trots att vikten låg på nästan 2 ton så kändes bilen lätt :P Komforten var väldigt bra, man satt som en kung typ ;) Ägaren berättade att bilen har varit tjänstebil åt en ambassad, kommer inte ihåg vilket land det gällde. Om jag kommer ihåg rätt så är karosskoden E39 och årsmodell 2001. Motorn var en 4.4 liters V8 :)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
Provkörningstråden
« Svar #4 skrivet: april 10, 2012, 11:55:23 »
Nu snackar vi riktiga bilar.  :) Karosskoden är nästan rätt, E38 närmare bestämt.

Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Provkörningstråden
« Svar #5 skrivet: april 10, 2012, 12:22:40 »
Trevligt att du provkörde en 740, du skulle provköra min 750 V12, det är dag och natt om man jämför 740 V8 och 750 V12.  8)
E39 740, finns inte, förmodligen var det en E38 2001. ;)

Här är en bild av den modell du provkörde.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
Provkörningstråden
« Svar #6 skrivet: april 10, 2012, 20:49:11 »
Den vackraste bil jag haft och den jag saknar mest är en BMW 750i -96 e38. Den var en dröm att köra och att se på. Kassaskåpskänsla när den är som bäst.

Responsen i v12an är något utöver det vanliga, det låga motorljudet var helt fantastiskt vackert. Min var utrustad med sänkningsfjädrar och 19" fälgar men var inte särskilt stötig för det, körde den även med lite mjukare 17" fälgar. Man var ständigt rädd för att förlora körkortet för det kändes inte hur fort man körde.  :)

Nackdelen var om man hade den på vintern, det var riktigt dåligt på dom här breddgraderna. Lätt bak, automatlåda och ingen diffbroms, behövdes inte mycket snö eller halka så satt man fast. Väl uppe i fart på vägen gick den som en dröm även i halka. Hade den i ca 2,5år.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Provkörningstråden
« Svar #7 skrivet: april 10, 2012, 21:08:43 »
Det verkar som att jag inte är ensam att sakna sin V12 det gör jag fortfarande.
Här är bilder på den.
http://www.bimmerpower.org/index.php?action=media;sa=album;in=12
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
Provkörningstråden
« Svar #8 skrivet: april 10, 2012, 21:55:46 »
Jag kom på att jag kanske misstolkade tråden. Det var kanske menat att Carpe Diem själv skulle berätta om sina egna provkörningar, inte att vi andra skulle göra det. :-[ :)
Jens Larsson

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
Provkörningstråden
« Svar #9 skrivet: april 10, 2012, 22:40:23 »
Jag kom på att jag kanske misstolkade tråden. Det var kanske menat att Carpe Diem själv skulle berätta om sina egna provkörningar, inte att vi andra skulle göra det. :-[ :)

Isf tråden ska ligga i hans blogg.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Provkörningstråden
« Svar #10 skrivet: april 10, 2012, 22:45:42 »
Isf tråden ska ligga i hans blogg.

Naturligtvis får andra berätta om sina provkörningar, inget som hindrar mig direkt  8)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
Provkörningstråden
« Svar #11 skrivet: april 10, 2012, 23:00:46 »
Stilig E38 "Galant turbo"! Kan tänka mig att det är speciellt att glida runt med en V12:a under huven, en riktig gentlemannabil.  :)

"CarpeDiem": Vad tror du nästa bil du provkör blir för något? Vad har du siktat in dig på?  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Provkörningstråden
« Svar #12 skrivet: april 10, 2012, 23:07:30 »
Gemini__: Jag skulle vilja testköra en av mina drömbilar, BMW M3 E36 ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
Provkörningstråden
« Svar #13 skrivet: april 13, 2012, 10:38:45 »
Denna tråd handlar om alla möjliga bilar som jag har provkört vid olika tillfällen :)

Självklart får ni gärna berätta om era provkörningar också  8) :) ;) :D ;D

1. Audi 90 quattro, riktigt pigg bil och älskar ljudet från turbomotorn och dumpljudet :) Reggad som ombyggd fordon med annan motor från Audi S2 -94 med motorkod ABY

2. Alfa Romeo 156, fick provköra den en runda och kan säga att den är rätt pigg. Bromsarna var stenhårda till och med hehe :P Annars en kanon kärra :)

Audin låter riktigt skojig trots att de enligt min mening dras med på tok för mycket vikt över framhjulen. Ljudet från dessa femmor är grymt läckert och jag kan tänka mig att det var bra fart i den. Kul också att den var ärligt reggad.
Alfa 156 är en bil jag gillar starkt. Otroligt snygg än idag och trots moderat effekt med 2.0TS känns den pigg och levande, som en förvuxen GTI. Gillar den snabba styrningen också, 2.2varv mellan fulla hjulutslag.

Egna provkörningar. Någon gång för över tio år sedan kom jag fram till att jag hade kört över 50 olika bilar. Idag säkert över hundra. Inte lätt att komma ihåg och det går definitivt inte att skriva rapport på alla...  ;)
Några fastnar dock.
* BMW Z3M Roadster. Att sitta med röven på bakaxeln, blicka ut över en lååång huv och ha en meter mellan öron och avgasutblås där den underbara sexan sjunger ut är helt enkelt underbart. ;D  (Varför i h-e blev texten liten här!?)
* BMW M5 -99. Motor, motor, motor! I särklass bästa motorn jag kört!!! Eller vad säger du Galant?
* BMW M5 3.8 -92. E34 när den är som bäst. Underbar motor, fast på ett annat sätt jämfört med E39. Mer race över denna även om den går fint att gubbköra. Ylar underbart på höga varv.
* BMW M5 3.6 -91. Se ovan.
* Honda Civic CRX -89. Ingen märkvärdig bil egentligen men den var riktigt rolig att köra, fin väghållning och en gasrespons som inte kan ligga motorcyklar långt efter. Mycket fin växellåda och med bra tät stegning. Högvarvig och trots att det inte var en Vtec drog den gladeligen till 8000varv/min.
* Seat Ibiza Cupra -99. 1.8T-motorn med chip, avgas, större IC och grövre tryckrör. Jösses vilken kanonkula!

Sedan har jag haft ca 30st egna bilar till dags datum. Någon rapport kan komma på någon av dem.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
Provkörningstråden
« Svar #14 skrivet: april 13, 2012, 16:21:43 »
Glömde att skriva om en annan bil som har testkörts :) Det är en Seat Leon Cupra 2.0TFSI -09

Började med att jag var på en spontanträff på Kopparlunden (ligger i Västerås) så åkte dit med styvfars gamla bil och träffade de som låg bakom träffen. Jag var precis nyinflyttad då så fick träffa killarna och tjejerna som man hade pratat mkt med på ett annat forum och kan säga att man trivdes med de, de välkomnade mig och är det nånting man undrade över så skulle jag fråga :) Hursomhelst, 2 kompisar till kom dit efter att ha fått skjuts eftersom de var onyktra. Plötsligt skulle alla dra till Stationen (Västerås centralstation, finns parkering där) för det var mer folk där och kompisarna blev utan skjuts så de fick åka med mig. 2 ggr fick vi åka till ena kompisens lägenhet :P Först ville han byta skor vilket var förståeligt för det var svinkallt ute då :P Andra gången så var det för att han hade fått sms av en tjej som undrade om han kunde hämta henne ifrån Hallstahammar (4 mil från Västerås) men slutade med att jag kunde hämta den där tjejen om vi bytte bil vilket han gick med på. Åkte hem till hans lägenhet, väntade på honom och efter en stund kom han ut. Fick backa ut hans bil eftersom han var onykter. Jag lånade p-platsen medans vi var borta. Frågade honom om det var nånting jag behövde tänka på och det var att ta det lugnt med bromsarna för de tar väldigt bra och växellådan är 6-växlad. Ut på E18 och jag trodde att man hade 6:ans växel men kompisen bad mig trampa på kopplingspedalen, när jag gjorde det så höll han på att flippa med växelspaken, han sa att jag körde ganska länge med 5:an :P När vi var framme i Hallstahammar så fick kompisen ett sms av tjejen som skrev att vi skulle vända tillbaka, vilket var mindre roligt Men så fick kompisen för sig att vi skulle åka mot Köping för att träffa hans polare, men han låg och sov :P Iallafall så var det bara att vända tillbaka hem mot V-ås. Åkte mot Stationen och det var inte en enda kotte där, vi spelade lite hög musik och hade trevligt :) Grabbarna ville visa mig runt i stan så vi cruisade runt lite så att man hittar runt stan. Flera ggr tittade folk på mig och Cupran, de trodde väl att det var min bil :P Det var en skojare till och med som ville rejsa men jag avstod, inte så smart mitt i stan och 30-gräns innanför Cityringen :P

Tog en vända tillbaka till Stationen, stannade där en stund och spelade hög musik :) Bra bas var det :)

Vi var hungriga så då drog vi till McDonalds ute på Stenby, men jag kände inte igen vägen alls :P Istället för den vanliga vägen man brukade ta så körde vi på en bakväg, men med tiden så kunde jag de flesta vägarna :) Stannadei cirka 1 timme, sen var det dags att åka hem. Skjutsade hem grabbarna och tackade för kvällen :)
Biltransport? Skicka PM

Reklampartners