Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vad tycker ni! TTA eller STCC ?  (läst 1326 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 769
  • Kön: Man
Vad tycker ni! TTA eller STCC ?
« skrivet: januari 28, 2012, 16:47:44 »
Är det någon här som har en uppfattning om Svensk elit racing 2012 och framåt ?
Rebell Design !

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2012, 18:58:00 »
Mycket roligare bilar på TTA, jag är väl lite färgad eftersom man har den kontakten med WestCoast Racing som man har men jag tror stenhårt på TTA. STCC kommer att ha en tuff framtid framför sig.

Om jag förstått rätt blir det exakt samma bottenplatta och motor på alla bilar, sedan kränger man på en valfri kaross. Vilket är lite tråkigt, det kommer alltså inte att sitta en BMW motor i bilarna som ser ut som en BMW. Det senaste jag hört är att det blir en motor från Nissan. Men det är ett bra tag sedan så det kan säkert ha ändrats flera gånger.

Men med tanke på de i mina ögon största stallen och förarna gått över till TTA så tror jag som sagt stenhårt på konceptet och det skall bli kul att se några race i sommar.

Mer info om bilarna.
http://www.teknikensvarld.se/2011/07/26/22218/har-ar-den-nya-touringbilen-fran-tta/

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #2 skrivet: januari 29, 2012, 17:58:05 »
Är det någon här som har en uppfattning om Svensk elit racing 2012 och framåt ?
Har inte satt mig in så mycket i vad som gäller, jag är och förblir F1-nörd och allt därunder är lite lingonserie för min del.  ;)  Av det jag vet är dock att TTA har tuffast och snabbast bilar. De har också lockat till sig majoriteten av toppstall och förare, därför är de redan nu vinnare i mina ögon.
Som Fredrik M nämnt är väl det stora minuset att det blir enhetsmotorer också, där försvinner det sista av märkesidentiteten.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: januari 29, 2012, 21:01:10 »
Jag tänker lite på att en STCC har 30-50 hk mer än min familjebil, hur upphetsad blir jag av det  :o
Sedan har vi det här med att om någon är bättre/snabb och vinner, får han straffvikter! så att dom långsammare hinner med. Det samma gäller ju för teamen, Skulle någon lyckas med att skapa en snabbare bil blir det samma sak. Bilarna bestraffas med vikter så att sämre bilar hinner med :o  Eller omvänd start ordning i lopp 2. Med en bil som är snabb nog för att bli 3-4. tjärnar man mer på att bli 8a i lopp 1. Så att man får startplats 1 i lopp 2, och kan hålla undan till mål. 

Det betyder att det finns ingen annan racing serie som ex DTM som skulle vara intresserade av en STCC mästare eller någon som vinner STCC race. Då det inte visar någonting om hur snabb man är.
Undra på att teamen och förarna hellre vill köra enhets bilar. Där den snabbaste föraren med bästa teamet kommer att vinna!

Så jag håller starkt på TTA, då dom åtminstone har 150hk mer än min familjebil  ;)  och är racerbilar som kommer att köra om det. Inte som STCC som är mer en show med standard bilar med bra bromsar.

Edit: Länk till TTA Citroen http://www.touringcartimes.com/article.php?id=7153
Rebell Design !

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #4 skrivet: januari 29, 2012, 22:04:06 »
Jag tänker lite på att en STCC har 30-50 hk mer än min familjebil, hur upphetsad blir jag av det  :o
Sedan har vi det här med att om någon är bättre/snabb och vinner, får han straffvikter! så att dom långsammare hinner med. Det samma gäller ju för teamen, Skulle någon lyckas med att skapa en snabbare bil blir det samma sak. Bilarna bestraffas med vikter så att sämre bilar hinner med :o  Eller omvänd start ordning i lopp 2. Med en bil som är snabb nog för att bli 3-4. tjärnar man mer på att bli 8a i lopp 1. Så att man får startplats 1 i lopp 2, och kan hålla undan till mål. 

Det betyder att det finns ingen annan racing serie som ex DTM som skulle vara intresserade av en STCC mästare eller någon som vinner STCC race. Då det inte visar någonting om hur snabb man är.
Undra på att teamen och förarna hellre vill köra enhets bilar. Där den snabbaste föraren med bästa teamet kommer att vinna!

Så jag håller starkt på TTA, då dom åtminstone har 150hk mer än min familjebil  ;)  och är racerbilar som kommer att köra om det. Inte som STCC som är mer en show med standard bilar med bra bromsar.

Edit: Länk till TTA Citroen http://www.touringcartimes.com/article.php?id=7153

Jo det märks en enorm skillnad på hastigheten i slutet på start och mål rakan mellan Porsche Cup bilarna och STCC, ett helt annat tryck i Porscharna. Plus att det där med straffvikten i princip förstör alltihopa, ett mycket märkligt reglemente och egentligen lite märkligt även att TTA inte bildats mycket tidigare. Ingen av de snabbare STCC förarna är ju positiva till straffvikten, måste vara jättekul att köra riktigt bra ett lopp och sedan bli straffad för det. Blir bara massa tråkig taktisk körning av ett sådant reglemente och det tjänar ingen på.

Publiken vill ha Show!! Mycket omkörningar och täta strider, inte ett pärlband med bilar som åker sina varv mest för att de måste.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: januari 29, 2012, 22:28:06 »
Vi får hoppas att racingen i TTA blir tät. Mycket intressant att se vilken betydelse KERS kommer att få när det gäller just omkörningar!
Rebell Design !

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #6 skrivet: januari 30, 2012, 10:29:19 »
Sedan har vi det här med att om någon är bättre/snabb och vinner, får han straffvikter!
Så sant! En av anledningarna till att jag aldrig följt STCC (och WTCC/BTCC) med något större intresse. Höjdpunkten var ju den säsong de lottade startordningen bland topp åtta...  :o  På ett sätt borde jag vara mer intresserad då jag själv gillar att köra bana, med standardbil. Men nä, det har inte gått att få igång intresset. Mycket beror nog på straffvikterna, det är konstgjord "spänning". Precis som man skulle ge sträcksegraren i Tour de France straffvikter eller ett mindre segel till etappvinnarna i segling... De är inte heller så lyckat när supportklasserna som Carrera Cup är snabbare och starkare eller att Camaro Cup låter hundra gånger ballare.

TTA ska bli intressant och jag ser fram emot premiären, helt klart värt en chans.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners