Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Detta köpte jag nyss-tråden  (läst 102815 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Detta köpte jag nyss-tråden
« Svar #315 skrivet: maj 10, 2015, 14:31:41 »
Nice cykel :)
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
« Svar #316 skrivet: maj 26, 2015, 22:23:18 »
Förlåt alla BMW-vänner men jag råkade köpa en:

:D har inga bilder än, hämtar bilen torsdag kväll.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #317 skrivet: maj 27, 2015, 10:58:41 »
Porsche är helt okej, jag gick ju och köpte en Volvo…  :o
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad AD_

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 114
« Svar #318 skrivet: maj 27, 2015, 14:56:01 »
Det var väl ca 1-2 veckor sedan, men inhandlade en uppsättning 17" AC Schnitzer fälgar. Två av fälgarna är i stort behov av lack och något minimalt skrap, de två andra är fina. Två dåliga och två bra friktionsdäck.
Men för det riktigt fina priset av 1500:- kunde jag inte motstå.
Köptes nere i småland.
Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #319 skrivet: maj 28, 2015, 20:54:28 »
Ikväll har jag hämtat nya shoppingbilen!

Kände mig gammal och lönnfet så den naturliga lösningen på det är så klart att köpa en Porsche! -En 996 Carrera 2 -00.

Men det funkade inget vidare, jag är fortfarande lönnfet och gammal, -men jävlar vad rolig bilen är!   ;D
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #320 skrivet: maj 29, 2015, 08:01:19 »
Tjusig!! Kan tänka mig att den är trevlig att köra, enda Porsche jag rattat var en 944s med 163 Hk. Väldigt trevlig bil men lite mer pulver hade ju inte skadat.

Några framtidsplaner? Eller bara putsa och njuta?

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
« Svar #321 skrivet: maj 29, 2015, 14:13:30 »
Grattis Jens - frän kärra! Har aldrig haft en Porsche men skulle definitivt kunna tänka mig något liknande din.

Själv har jag inte köpt något mer spännande än en begagnad Sony 5.1-receiver STR-DB840 från 2002 som vi har som ljudanläggning till vägg-TV:n och datorn (en 65-tums Philips och Audio Pro Blue Diamond / Black Pearl, samt en MacMini som dator).

Köpte för ett par år sedan en modern Pioneer VSX-919, men den är så krånglig att använda och har så dåligt ljud jämfört med Sonys äldre 5.1-receivers. (Jag har även en STR-DB940). Dessa saknar HDMI, men det är inget problem. Helt ointressant med HDMI in till receivern anser jag, eftersom receivern ska ge LJUD inte bild. Min dator, TV och Bluray är redan alldeles utmärkta på att hantera bild. Enda poängen med HDMI (som jag ser det) är att det är praktiskt, om man inte vet hur man kopplar audio.

Så länge det finns S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface Format) (som brukar kallas optisk kabel), eller koax (som har vanliga RCA-anslutningar, men en bättre kvalitet på kabeln än gamla vanliga "phono-sladdar - så att åtta kanaler data kan skickas i samma kabel) -- så är det aldrig något problem med ljudet.

Är otroligt nöjd med denna "ny-gamla" receiver - den låter ljusår bättre än min moderna Pioneer!   :) :) 8)

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #322 skrivet: maj 29, 2015, 15:21:24 »
Trevligt med fler ljudnördar på forumet, har själv en Denon AVR4310 som får lite extra hjälp av ett par Advantage (Bladelius) S150 att driva en uppsättning Canton Ergo och i sovrummet har jag en Sansui AU-G90X från -84 ihop med ett par Kirksaeter från samma år.

Tycker dock det är väldigt smidigt att kunna styra både bild och ljud genom recievern i hemmabion då jag har lite olika källor, MacMini, Playstation.  ;)

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
« Svar #323 skrivet: maj 31, 2015, 19:58:19 »
Beställde precis nu en dragkrok till vagnen :o har varit emot detta länge men kände att jag måste falla till föga till slut.
Firman finns i Götet och heter Bilen & Jag (bilenochjag.se) det var bra pris på Westfalia så jag tyckte det bara var att slå till, hoppas firman e OK, någon som vet kanske?
Återkommer med vidare information.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #324 skrivet: maj 31, 2015, 21:46:43 »
Trevligt med fler ljudnördar på forumet, har själv en Denon AVR4310 som får lite extra hjälp av ett par Advantage (Bladelius) S150 att driva en uppsättning Canton Ergo och i sovrummet har jag en Sansui AU-G90X från -84 ihop med ett par Kirksaeter från samma år.

Tycker dock det är väldigt smidigt att kunna styra både bild och ljud genom recievern i hemmabion då jag har lite olika källor, MacMini, Playstation.  ;)

Jag tror dock att du kanske är stråt vassare än jag. Jag tycker det är kul, men är inte riktigt uppe på nörd-nivå. Har dock alltid verkligen gillat Audio Pros ljud och design från kring milleniumskiftet, de var först med pianosvarta högtalare och även om deras bas inte är så kontrollerad som många entusiaster vill, så är den härligt fet. Jag har faktiskt Audio Pro på två anläggningar - sovrummet/utvecklingsrummet har en Black Diamond med Image 11 och två Subwoofers: B2.27 tillsammans med en vit B1.40. Den ljusblå dioden som glimmar i mörkret och basen som rullar på - det är mysigt både vid film och musik tycker jag.

I vardagsrummet är det Blue Diamond med Black Pearl och Black Vector. I gillesstugan i källaren är det en uppsättning Yamaha RS-555, RS-333, RS-222 och deras Subwoofer YST-SW315 i pianlolack

I alla rummen har jag kopplat datorer till receivern (en MacMini, en Asus VivoPC, en Acer 8859) två via tos-link och i den tredje via 3.5mm-toslink.

Jag håller med om att det är praktiskt med HDMI, och ett tag trodde jag nästan att det var ett måste. Innan jag förstod att det inte behövs, vilket var en glädje för mig eftersom jag upptäckt att jag tycker mina äldre receivers spelar ett fetare ljud än de nya, heldigitala receivers som numera inte bara är receivers utan även försöker vara lite dator (fast med väldigt primitivt GUI eller OSD än så länge, enligt mig).

Det är kul med retro-ljud. Jag har en gammal original, den första Hitachis bergsprängare också - en TRW-9150. Den verkar ha blivit mer värd. Dyrare nu som begagnad än den var som ny i början av 80-talet.  ;D :o

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #325 skrivet: juni 01, 2015, 08:46:53 »

Jag tror dock att du kanske är stråt vassare än jag. Jag tycker det är kul, men är inte riktigt uppe på nörd-nivå. Har dock alltid verkligen gillat Audio Pros ljud och design från kring milleniumskiftet, de var först med pianosvarta högtalare och även om deras bas inte är så kontrollerad som många entusiaster vill, så är den härligt fet. Jag har faktiskt Audio Pro på två anläggningar - sovrummet/utvecklingsrummet har en Black Diamond med Image 11 och två Subwoofers: B2.27 tillsammans med en vit B1.40. Den ljusblå dioden som glimmar i mörkret och basen som rullar på - det är mysigt både vid film och musik tycker jag.

I vardagsrummet är det Blue Diamond med Black Pearl och Black Vector. I gillesstugan i källaren är det en uppsättning Yamaha RS-555, RS-333, RS-222 och deras Subwoofer YST-SW315 i pianlolack

I alla rummen har jag kopplat datorer till receivern (en MacMini, en Asus VivoPC, en Acer 8859) två via tos-link och i den tredje via 3.5mm-toslink.

Jag håller med om att det är praktiskt med HDMI, och ett tag trodde jag nästan att det var ett måste. Innan jag förstod att det inte behövs, vilket var en glädje för mig eftersom jag upptäckt att jag tycker mina äldre receivers spelar ett fetare ljud än de nya, heldigitala receivers som numera inte bara är receivers utan även försöker vara lite dator (fast med väldigt primitivt GUI eller OSD än så länge, enligt mig).

Det är kul med retro-ljud. Jag har en gammal original, den första Hitachis bergsprängare också - en TRW-9150. Den verkar ha blivit mer värd. Dyrare nu som begagnad än den var som ny i början av 80-talet.  ;D :o

Audio Pro låter väldigt trevligt även i mina öron, min far har ett par Black Diamond (tror jag det är) tillsammans med en NAD Reciever från åttiotalet som spelar bättre än mycket annat man lyssnat på. Jo tyvärr är det så att många nya prylar är väldigt kalla och sterila i ljudet och bara låter platt och tråkigt, man får upp rejält i prisklass för att det skall låta bra. Begagnat skall absolut inte föraktas, samtliga mina Canton är köpta begagnade till helt andra pengar än vad de kostade nya.

Håll hårt i Hitachin den kan säkert bli värd mycket pengar en dag, minns att vi hade någon Hitachi bergsprängare i köket när jag var liten men den har tyvärr försvunnit.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #326 skrivet: juli 17, 2015, 23:20:10 »
Porschen är rätt oduglig som bil när det gäller att transportera saker (och folk) så jag köpte en bil till som kommer att fungera bra i vinter också.

En Subaru Legacy Outback med exclusive-paket som innebär läderinredning och lite extra lull-lull.
"Outback" innebär att den är lite högre än en normal Legacy och lite extra plastkrafs runt skärmarna m.m. (som troligen döljer rosten...)

Men en intressant detalj är att det är rostskyddsgaranti på dom här i 12 år! Gratis kontroll varje år och den här var in hos Subaru för en månad sen. Jag har haft 3 Subarus tidigare och det har varit rost i bakvagnsbalken som tagit dom.  Jag kröp och knackade under denna och kunde konstatera att dom faktiskt har rostskyddat balken också. Karossen är helgalvaniserad så det borde väl inte bli något större problem.

Jens Larsson

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #327 skrivet: juli 20, 2015, 11:13:01 »
Porschen är rätt oduglig som bil när det gäller att transportera saker (och folk) så jag köpte en bil till som kommer att fungera bra i vinter också.

Trevligt! Jag var ju på jakt efter en Outback jag med men hittade bara risiga vrak och sambon tyckte inte om modellen. ( De nyare är klart snyggare än de vi tittade på ), så därför blev det en XC70 istället.
Får väl se om man kan hitta en bra Outback eller Forrester när Volvon gjort sitt.

Hoppas nyförvärvet rullar på utan problem.  :)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #328 skrivet: juli 20, 2015, 20:27:16 »
Jag har absolut inget emot vardagsbilar, bara de fungerar så. Men det jag inte fixar, är plastiga inredningar. Där man sitter ska det vara mysigt tycker jag - så plast går verkligen bort för min del. T ex plasthandtag på insidan av dörren - det är verkligen inget kul tycker jag. Jag tycker det ska vara läderklätt eller alcantara, ger en mycket mysigare känsla. BMWs plast i instrumentbrädan tycker jag de lyckats få till så att den verkligen känns ganska mysig, trots att det är plast.

Vet inte hur det är inuti Subaru och Volvo - är de som i många BMW, att det är klätt med läder eller snygga, svarta textilier överallt (inga ljusgråa innertak t ex)? Volvo kallar sig ju själva för premiumbil - men är det premium i inredningen? Senast jag hade en Volvo - en V40 T4 - då var det i princip allt i gnisslande grå plast i inredningen - men de och Subaru kanske har blivit bättre?  :)

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #329 skrivet: juli 20, 2015, 22:06:40 »
Volvon tycker jag är helt okej, känns inte plastigt. Jag får med utslag av billig knirrande plast i bilinredningar, det går bara inte att leva med. Första versionen av S/V40 var väldigt billiga i inredningen vill jag minnas, men det har blivit bättre.

Reklampartners