Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Detta köpte jag nyss-tråden  (läst 102744 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
Detta köpte jag nyss-tråden
« Svar #240 skrivet: juni 30, 2013, 11:56:16 »
Köpte en Mitsubishi Starion (till).Jag gillar 80-tals retro! :-)
Coolt! Jag är också retro-fantast, skulle alla gånger välja en E28 Alpina B7 före en modern M5 bara för att nämna ett exempel. Samma med hifi, finns många godbitar från förr även om jag inte går så långt som till vinyl. Allt var förstås inte bättre förr, men coolare och mer personligt.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #241 skrivet: juli 02, 2013, 22:14:27 »
En Geiger Muller Counter, kom väl till pass när jag stod 300m från reaktor4 i Tjernobyl i fredags! För varje steg närmare ökade den dramatiskt, det här var det närmaste jag kom innan guiden började skrika, -mätaren skrek också!  :) :o

Som referens kan nämnas att vi mätte upp bakgrundsstrålningen i Sundsvall till 0,05-0,15µSv/h. En aning högre här!
Det högsta värde vi loggade var ca 10µSv/h i närheten av där Tjernobylarbetarna åt lunch, och då satt vi i en bil. -Senare åt vi också lunch i samma restaurang...

Flygresan mellan Kiev och Tallin låg på runt 2µSv/h och mellan Tallin och Stockholm på 1µSv/h.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #242 skrivet: juli 02, 2013, 23:00:45 »
Intressant! Men blir du inte lite orolig när du befinner dig i dessa miljöer? Även om du bara blir bestrålad en kort stund.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #243 skrivet: juli 02, 2013, 23:27:43 »
Intressant! Men blir du inte lite orolig när du befinner dig i dessa miljöer? Även om du bara blir bestrålad en kort stund.

Jo, men det är lite av charmen, känns som jag har rest så det räcker till solstränder, partyställen m.m. så det är svårt att hitta något nytt. Ett besök hos tandläkaren med en röntgen ger en nivå av 5-10µSv/h, dvs i nivå med det vi loggade som högst. Vi var där i några timmar, röntgen är några sekunder iofs.

Vi har loggat hela besöket med både strålningsnivå och exakt vart vi varit (via gps och google maps). Kläder och skor är uppmätta efteråt, men strålningen i sig på dom här nivåerna är helt ofarliga, det farliga är om man är där och får i sig några radioaktiva partiklar, -då är man ganska illa ute...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #244 skrivet: juli 02, 2013, 23:33:10 »
Förstår ditt resonemang.

Kan du precisera lite närmare kring vad du menar med partiklar. Hur allvarligt vore det om man t ex skulle få i sig lite kontaminerad jord/smuts (av någon anledning) vid just detta ställe fotot är taget.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #245 skrivet: juli 03, 2013, 16:41:41 »
Jo, men det är lite av charmen, känns som jag har rest så det räcker till solstränder, partyställen m.m. så det är svårt att hitta något nytt. Ett besök hos tandläkaren med en röntgen ger en nivå av 5-10µSv/h, dvs i nivå med det vi loggade som högst. Vi var där i några timmar, röntgen är några sekunder iofs.

Vi har loggat hela besöket med både strålningsnivå och exakt vart vi varit (via gps och google maps). Kläder och skor är uppmätta efteråt, men strålningen i sig på dom här nivåerna är helt ofarliga, det farliga är om man är där och får i sig några radioaktiva partiklar, -då är man ganska illa ute...

Skrämmande att det fortfarande är så mycket strålning kvar trots sarkofagen. Får man se annat än endast kärnkraftverket? Tänker på bostäder och så, då det ju finns en del bilder ute på nätet där man ser att stället lämnats mer eller mindre i panik. Det står saker kvar och inget är rört sedan 1986.

Även skrämmande hur ryska staten skickade upp folk på taket till kärnkraftverket utan något som helst skydd, de fick jobba några minuter och sedan byttes de ut. Trots den korta exponeringstiden dog arbetarna som flugor efteråt.

Hade varit väldigt intressant med en tripp dit faktiskt.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #246 skrivet: juli 04, 2013, 21:03:30 »
Förstår ditt resonemang.

Kan du precisera lite närmare kring vad du menar med partiklar. Hur allvarligt vore det om man t ex skulle få i sig lite kontaminerad jord/smuts (av någon anledning) vid just detta ställe fotot är taget.
Vid dom här (trots allt) låga nivåerna skyddar huden tillräckligt bra mot alfastrålning, men har man radioaktiva partiklar inuti kroppen kan inte huden skydda och inre organ tar skada. Är ju ett "populärt" sätt att ta ihjäl folk med i den här delen av världen, Litvinenko t. ex. Exakt hur farligt det är att slicka på marken här vet jag inte, men man fick t. ex. absolut inte plocka upp något som låg på marken och man fick bara gå på asfalt och cementgångar.
Jens Larsson

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #247 skrivet: juli 04, 2013, 21:36:19 »
Skrämmande att det fortfarande är så mycket strålning kvar trots sarkofagen. Får man se annat än endast kärnkraftverket? Tänker på bostäder och så, då det ju finns en del bilder ute på nätet där man ser att stället lämnats mer eller mindre i panik. Det står saker kvar och inget är rört sedan 1986.

Även skrämmande hur ryska staten skickade upp folk på taket till kärnkraftverket utan något som helst skydd, de fick jobba några minuter och sedan byttes de ut. Trots den korta exponeringstiden dog arbetarna som flugor efteråt.

Hade varit väldigt intressant med en tripp dit faktiskt.
Det var en heldagstur, vi fick besöka skolor, barnhem, sporthallar, badhus m.m. Parken på bilden du la in var vi i, radiobilarna vart aldrig invigda de lämnades helt oanvända. I det området var det fläckvis väldigt hög strålning i marken och man måste hålla sig precis där guiden sa.

Vi fick även se (på lite avstånd) den nya sarkofagen som byggs nu och ska skjutas över den gamla, den beräknas vara klar om ca 2år. Ca 1000pers jobbar på den. Även reaktor5 som var under konstruktion när olyckan inträffade stod helt övergiven, såg ut som vilken byggarbetsplats som helst med kranar och lastbilar, men allt hade stått sen 1986.

Det ruskiga var att dom lämnade inte i panik, några dagar efter smällen blev de boende i Pripyat informerade att ta med sina pappershandlingar och lämna allt annat, dom skulle få komma tillbaka efter några dagar. Några i staden hade redan blivit sjuka och de kände en metallsmak i munnen. -Man försökte tysta ner det hela!

500 000 män mellan 20-och 30 år skickades in för den omedelbara saneringen, blev nog en kraftig förminskning av den generationen...

Obehagligast att se var nog barnhemmen och skolorna, leksaker och barnsängar övergivna och i väldigt dåligt skick nu efter alla år. En kuslig plats också var "bridge of death". Ett ställe med bra utsikt över reaktorn dit de som bodde i närheten gick för att titta på eldkvasten ur reaktorn, det blev det sista dom såg. Det visar också på den okunnighet folket hade, om det hade står en ljus- och rökpelare upp i skyn från ett kärnkraftverk, -går man dit och tittar då, eller flyr man?

Mest irriterande var att så mycket var plundrat och vandaliserat. Grafitti ville man inte se.

Det mest förvirrande var det motsägelsefulla i att t. ex. det största badhuset (som man ofta ser på bild) var i drift ända till 1998! Ändå var hela Pripyat obeboeligt.  ??? Man förklarade det med att det var extrema skillnader i strålningsnivån från hus till hus och att man sanerat väldigt bra. All jord och grus i området "skalades" av ca 20cm och forslades bort och all asfalt och cement sanerade man. Men fortfarande är vissa "fläckar" väldigt kontaminerade fortfarande.

Mycket märklig upplevelse iaf, rekommenderas verkligen för den som uppskattar lite annorlunda saker. Det var så mycket märkligt i Tjernobyl/Pripyat och även i Kiev vi upplevde så jag skulle kunna skriva i timmar, -men det är lite väl Off Topic.  :)
Jens Larsson

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #248 skrivet: juli 04, 2013, 22:34:01 »
Som du beskriver, det måste vara en upplevelse att besöka området där folk fick lämna allting på en gång för att överleva, det var ju en fråga på liv och död och klart man ska inte leka med det.
Undra hur länge det ska vara bo förbud.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #249 skrivet: juli 04, 2013, 23:01:35 »
Obehagligast att se var nog barnhemmen och skolorna, leksaker och barnsängar övergivna och i väldigt dåligt skick nu efter alla år. En kuslig plats också var "bridge of death". Ett ställe med bra utsikt över reaktorn dit de som bodde i närheten gick för att titta på eldkvasten ur reaktorn, det blev det sista dom såg. Det visar också på den okunnighet folket hade, om det hade står en ljus- och rökpelare upp i skyn från ett kärnkraftverk, -går man dit och tittar då, eller flyr man?

Ja det låter helt barockt att folk gick dit och tittade på "fyrverkerierna" men det är väl så att den ryska staten är världsbäst på att föra sitt folk bakom ljuset, och folk hade förmodligen ingen som helst aning om vad de gjorde för fel. De stod väl på bron och knaprade Jod tabletter och njöt av skådespelet.

Som du beskriver, det måste vara en upplevelse att besöka området där folk fick lämna allting på en gång för att överleva, det var ju en fråga på liv och död och klart man ska inte leka med det.
Undra hur länge det ska vara bo förbud.

Det förbudet lär ju vara i några tusen år till, minns inte nu vad halveringstiden för radioaktiv strålning är men det tar väldigt lång tid.
Kan undra var de gjorde av den jord de fraktade bort, har de spritt ut den någonstans och kontaminerat både här och där?
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #250 skrivet: juli 04, 2013, 23:01:47 »
Det kommer vara förbjudet att bo inom 30km-radien (där Pripyat och Tjernobyl ligger) så länge mänskligheten minns vad som hände. Inget av husen som finns kvar i Pripyat är beboeliga längre och nybyggen utöver sarkofagen kommer det inte att bli. Naturen får helt enkelt ta tillbaka det vi förstörde, -och den är på god väg. 45 000 bodde i Pripyat, men växtligheten och vilda djur har tagit över det mesta utom närområdet runt reaktor4 där bygget av nya sarkofagen pågår.
Jens Larsson

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #251 skrivet: juli 04, 2013, 23:07:41 »
Det förbudet lär ju vara i några tusen år till, minns inte nu vad halveringstiden för radioaktiv strålning är men det tar väldigt lång tid.
Kan undra var de gjorde av den jord de fraktade bort, har de spritt ut den någonstans och kontaminerat både här och där?
Det handlar tydligen om lite olika ämnen med väldigt skiljande halveringstid, en del är det några år halveringstid på och en del flera tusen år, är ingen expert på det här. Det var mycket siffror och information under denna resa så jag minns inte alla siffror.

Precis som du Fredrik undrar jag vad dom gjorde av det kontaminerade avfallet. Detta var under Sovjet Unionens tid, så jag gissar att dom grävde en väldigt djup grop bara och gömde det...
Jens Larsson

Utloggad henkek

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 174
Sv: Detta köpte jag nyss-tråden
« Svar #252 skrivet: juli 05, 2013, 03:17:24 »
Mitt senaste inköp :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #253 skrivet: juli 05, 2013, 13:31:13 »
Vad är det? henkek.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad henkek

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 174
Sv: Detta köpte jag nyss-tråden
« Svar #254 skrivet: juli 05, 2013, 16:23:13 »
Polermaskin, lite medel och trissor :)

Reklampartners