Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Detta köpte jag nyss-tråden  (läst 102947 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Detta köpte jag nyss-tråden
« Svar #150 skrivet: september 09, 2012, 15:30:10 »
Bra köp med pixlar rep kit! Som tur är, jag inte har problem med pixlar på min E39.
Hanslip från Biltema har jag använt i flera år, även idag funkar den som nytt, hoppas att du också bli nöjd med din.
Har provat bandslipen nu och är väl hyfsat nöjd, det var ett väldans mekande för att få till linjeringen av bandet, det ville gärna vandra iväg åt någon sida. När jag provstartade den orkade den inte ens gå igång för att bandet var för spänt, -Kineser... >:( ;)

Den är lite för motorsvag, bara 240w, skulle nog behövas minst det dubbla för att den skulle vara riktigt bra, men man får ta det lite lugnt och inte trycka på så hårt så blir det bra. Helt klart värd pengarna iaf!

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #151 skrivet: september 09, 2012, 17:52:37 »
Det finns bandslip som säkert fungerar bättre men som kanske kosta det tre dubbla och till vilken nytta?
Den från Biltema är bra att ha i sitt lilla garaget om den används bara några gånger om året.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #152 skrivet: september 11, 2012, 20:12:45 »

+

Bluetooth-adapter till OBDII-uttaget och android-app, Torque, till telefonen. Totalt pris ca 120kr!  :o För detta kan jag läsa och  radera felkoder, mäta prestanda och effekt, logga körning i bilen med förbrukning och en massa annat. Med plugin-program (som är gratis om du köpt den fulla versionen av Torque) kan man t.ex. även spela in video med en massa kul mätare i bilden som läser av diverse funktioner som varvtal, olika temperaturer m.m. i realtid när du kör. Skitkul på t.ex. banträffar. Bara för det är min Compact för gammal...  >:( ;)
Funkar på det mesta nyare än 2001 då OBDII infördes som standard i EU (1996 i USA tror jag). Kan funka på äldre än 2001 också men inte alla. Har testat lite på min Volvo -02 och där funkar det utmärkt.  :) Däremot inte på min Opel -00 trots OBDII-uttag.  >:(

Oerhört kul och prisvärt! Telefon har ju de flesta redan så priset stannar på strax över hundringen.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #153 skrivet: september 30, 2012, 19:24:01 »
Blev ett impulsköp idag. ;D

En pelarborr/fräs från Jula. 4290kr och väldigt tvivelaktig kvalitet, fick börja med att reparera den innan den var monterad ens...
Gängpaj på några ställen så det vart till att borra och dra i insatsgängor (Helicoil).

Inget att plana topplock med direkt, men duger till mindre jobb som inte kräver så hög precision.

http://www.jula.se/borr-frasmaskin-550-w-255011

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #154 skrivet: oktober 20, 2012, 09:38:04 »
Fyra nya vinterdäck med metallflis i.  ;)

Tyckte jag mest halkade rundor på mina Dunlop däck förra vintern och nu var det endast 3 och 4 mm kvar så det blev en uppsättning regummerade Green Diamond 225/45 R17 med metallflis i istället för dubb. Sägs ge lite mer grepp på is och den varan har vi ju en hel del av i Halland. Härligt snöiga vägar brukar lysa med sin frånvaro däremot.

Skall bli intressant att se hur de fungerar.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #155 skrivet: oktober 20, 2012, 12:07:48 »
Galant turbo: Håller den ihop än?  ;)

Fredrik: Det där verkar riktigt intressant. Ser fram emot en recension sen när du kört med dem ett tag. Vad tror du om ljudnivå osv? Borde vara mindre än vanliga traditionella dubbdäck. Metallflisens hållbarhet kontra vanlig dubb blir också intressant att ta del av.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #156 skrivet: oktober 20, 2012, 13:13:56 »
Fredrik: Det där verkar riktigt intressant. Ser fram emot en recension sen när du kört med dem ett tag. Vad tror du om ljudnivå osv? Borde vara mindre än vanliga traditionella dubbdäck. Metallflisens hållbarhet kontra vanlig dubb blir också intressant att ta del av.

Mvh:
Thomas

Jag hoppas verkligen de är tystare än vanliga dubbdäck för det där rasslandet det klarar jag inte av att lyssna på. Men ljudnivån skall ligga ungefär som vanliga friktionsdäck enligt info jag tagit del utav. Som jag förstått det ligger inte metallflisen bara i ytskicktet utan blandas i gummimassan innan däcket gjuts så när en flisa nöts ned eller släpper skall det finnas fler bakom.

Mer info kommer när de kommit på bilen och jag har hunnit köra ett tag.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #157 skrivet: oktober 20, 2012, 21:33:13 »
De där metallflisdäcken har jag haft på en bil för länge sedan. Helt ok för att vara friktionsdäck (fast jag vet ärligt talat inte om de klassas som dubb eller friktion) och vad jag minns lika tysta som friktion. Tror du blir nöjd Fredrik.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #158 skrivet: oktober 20, 2012, 21:53:50 »
Ser man dom som friktionsdäck så blir man säkert nöjd.

Det här är ju ett perfekt sätt att komma undan dubbförbudet i Sthlm.

Partikelproblemet består, men man kan köra på Hornsgatan ändå.

Jens Larsson

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #159 skrivet: november 24, 2012, 01:08:43 »
Efter att ha velat, undersökt och forskat i över ett år slog jag till, jag var väldigt länge inne på att jag skulle ha en plasma på runt 65" eller en LED på runt 55". Gillar Samsungs menysystem och har en del andra produkter från Samsung som jag är nöjd med, men bildkvaliteten är det jag vill ha.

Det beror lite på hur kräsen man är, vissa tycker att den billigaste platt-TVn från stormarknaden ser bra ut, - men jag tycker det ser ut som skit! Givetvis måste man vara medveten om att i butiken är kalibreringen på bilden helt fel, den är i "butiksläge", -vilket i princip betyder max på allt så den ska lysa starkt.

Men jag vill ha det som ser "rätt" ut. Jag har inte sett en enda bekant eller vän som har en Tv som visar korrekta färger, det är till största del troligen beroende på att dom är nöjda med det eller inte kan kalibrera in TVn dom köpt, inget ont i det , är man nöjd så är man nöjd. :)

Efter mycket efterforskning och provning i olika miljöer föll valet på Samsung UE55ES7005, var mest sugen på "8005" innan, men den kostar 5000 mer och har exakt samma bildkvalitet.
http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/led-tv/samsung_ue55es7005_led-tv.htm

Men man måste säga att utvecklingen går framåt, jag har en 28" tjock-tv nu som kostade över 60 000kr runt -95 när den var ny, -mer än en ny Nissan Micra kostade då.  :o

Sen alla fåniga finesser med röststyrning och och styrning av pekaren med handen som finns på den här Samsungen verkar ballt, men det lär man nog inte använda.

Jens Larsson

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #160 skrivet: november 24, 2012, 10:06:55 »
Grattis med tv köp! läste på beskrivningen, verka intressant val men många finna möjligheter, allt i ett i stort sätt.
Undrar varför dem ska sälja en tv som den med alla finesser och tangentbord till IT inte medföljer.
En onödig extra kostnad som man inte kan undvika :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #161 skrivet: november 25, 2012, 00:48:12 »
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #162 skrivet: november 25, 2012, 00:50:53 »
Ja, förstår att ni blir avundsjuka...men jag bryr mig inte.  :D

Köpt ny vinter-/pendlarbil.

Mvh
Thomas

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #163 skrivet: november 25, 2012, 00:52:20 »
Nu ska vi inte vara såna hehe  8)
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #164 skrivet: november 25, 2012, 01:24:07 »
Trevligt! nu kan E38a gå in i ide och vakna nästa år. ;) 8)

Reklampartners