Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Detta köpte jag nyss-tråden  (läst 102904 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Detta köpte jag nyss-tråden
« Svar #135 skrivet: augusti 19, 2012, 17:49:08 »
Topplockspackning, topplocksskruvar, kamrem och löprullar. Detta till en BMW 316 som fick hål på kylaren och gick varm.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #136 skrivet: augusti 19, 2012, 17:55:36 »
Lite jobb framför dig, man skulle gärna göra någonting annat.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #137 skrivet: augusti 20, 2012, 15:57:11 »
Topplockspackning, topplocksskruvar, kamrem och löprullar. Detta till en BMW 316 som fick hål på kylaren och gick varm.
Jag är lite nyfiken på om det verkligen är så jättepetigt med spänningen på kamremmen som t.ex. Haynes handbok vill göra gällande. Där påstås det vara så noga att spänningen ska justeras in med indikatorklocka!  :o  Annars brukar det ju räcka med den att kunna vrida remmen en kvart så att säga.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #138 skrivet: augusti 20, 2012, 17:27:12 »
Det får väl tiden utvisa om jag gör rätt eller ej :-) Man ska väl ha BMWs super-specialmätare om man ska göra det helt rätt. Det finns en instruktion som säger att den excentriska spännrullen ska vridas 2kg med 8cm hävarm. Tänkte prova med det senare och sen känna på kamremmen som du beskriver.

Men att mäta med en indikatorklocka är ju inte särskilt svårt, men jag har inte några uppgifter på hur mycket den skall "flexa" vid vilket tryck.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #139 skrivet: augusti 24, 2012, 20:28:03 »
Köpte en riktig batteriladdare, så trött på alla billiga dåliga jag har...

En Ctek Zafir 100 från Classe, 1000kr.

Köpte en platta öl också, men den orkade jag inte fota.  ;D

Jens Larsson

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #140 skrivet: augusti 24, 2012, 20:45:50 »
Grattis!
Jag också har en Ctek laddare som fungerar hur bra som helst.
Du ska veta att des först ladda ur batteriet och ladda upp fån noll, mycket bättre än de vanliga och billiga batteriladdarna.  8)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #141 skrivet: augusti 25, 2012, 00:42:52 »
Grattis!
Jag också har en Ctek laddare som fungerar hur bra som helst.
Du ska veta att des först ladda ur batteriet och ladda upp fån noll, mycket bättre än de vanliga och billiga batteriladdarna.  8)

Nja, det vore döden för vanliga bly-syrabatterier! Ett normalt batteri för bilar, oavsett det är av gammal hederlig våtcells-typ, Kalciumtyp eller t. o.m. av  AGM-typ, klarar inte djupurladdningar utan att tappa kapacitet och till slut bli värdelösa.

Ett "normalt" bilbatteri förlorar påtagbart kapacitet efter att ha varit helt urladdat en enda gång. Man vill aldrig utsätta bilbatteriet för det.

Det geniala i Ctek-laddaren är den strategi det laddar batteriet med (förutom funktionerna med rekonditionering och att den går att använda som fast spänningsskälla).

I den här PDF-filen finns en hel del intressant att läsa: http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf

I mitt examensarbete på universitet (Teknologie kanditat-nivå) så gjorde jag en utredning om vinsterna/förlusterna med landbaserade elektriska drivsystem för vägfärjor, jämfört med de traditionella med en dieselmotor ombord. Med det landbaserade elektriska drivsystemet så innebar det att själva färjans alla system ombord måste vara batteridrivna och laddas vid färjelägena. Det var inte enkelt att få till så att alla faktorer var med här. Själva drivningen skulle gå via elnätet till hydrauliska landbaserade motorer som skulle driva färjan, sen alla färjans system på batterier under färden. Sedan skulle färjans batterier laddas vid varje stopp på respektive sida.

Jag fick en väldigt djup insikt i hur batterier och laddning fungerade då, men jag har glömt det mesta nu.  :(

Ozzy Osbourne glömde bort 70-talet pga knark, jag har glömt bort 90-talet pga öl och en prematur senil demens.
Jens Larsson

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #142 skrivet: augusti 25, 2012, 10:13:44 »
Den som berättade att Ctek laddade ur batteriet och laddade om från noll kanske överdrev han en aning, inte vet jag. :(
Bra länk du la in, man får lite mer kött på ben om hur dess fungerar. ;)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #143 skrivet: augusti 25, 2012, 10:32:15 »
Han som sa det hade nog ingen koll helt enkelt, det är inte ovanligt bland säljare i de flesta branscher. ;D NiCd och NiMH-batterier, kan må bra av en hyfsat djup urladdning innan laddning, men det är en helt annan historia.

Det skulle inte bara ta mer tid att ladda bilbatteriet så, -det skulle förstöra det.
Jens Larsson

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #144 skrivet: september 08, 2012, 05:09:09 »
Jag inser att jag har en rätt splittrad personlighet när det gäller att handla billigt, eller handla "top of the line"

Kan söka världen runt för att hitta någon sak jag behöver och spara någon procent på priset, ibland flera hundra procent.  Men samtidigt blygar jag inte för att betala en massa extra bara för att vara säker på att få det bästa när det gäller vissa saker. Nu vart det snik-Jens här iaf.

Reparations-kit för trasiga pixlar från Aliexpress, kostade 32 USD, men det var 10 enheter. Någon som är sugen?

Sen en billig och troligen dålig produkt till jag köpte var denna:

En bandslip från Biltema, tror det var 499kr, har svårt att tro att den kan vara så dålig som den är billig.

Jens Larsson

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #145 skrivet: september 08, 2012, 09:16:53 »
Bra köp med pixlar rep kit! Som tur är, jag inte har problem med pixlar på min E39.
Hanslip från Biltema har jag använt i flera år, även idag funkar den som nytt, hoppas att du också bli nöjd med din.

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
    • www.e28klassiker.se
« Svar #146 skrivet: september 08, 2012, 10:53:17 »

Detta har jag köpt för att trådlöst kolla i stort allt från HTC One X och S.

Blir verkligen fina bilder på Tv´n också....är riktigt nöjd ;)

b229868.jpg

http://www.htcaccessorystore.com/se/p_htc_item.aspx?i=229868&phone=229814

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #147 skrivet: september 08, 2012, 11:02:43 »
Sund att de inte har det till Iphone men kanske kommer snart.

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 231
« Svar #148 skrivet: september 08, 2012, 11:12:50 »
Sund att de inte har det till Iphone men kanske kommer snart.

Du har ju Airplay på telefonen, så köper du Apples mediacenterenhet så kan du väl streama till den? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1164706

Själv så streamar jag från telefonen till min mac mini som är kopplad till tv´n

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #149 skrivet: september 08, 2012, 12:13:26 »
Tack! Daniel, ska titta på det. ;)

Reklampartners