Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
BMW M5 kommer med manuell låda

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW M5 kommer med manuell låda  (läst 5166 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« skrivet: januari 12, 2012, 16:26:21 »

Återigen väljer BMW att lansera en 6-växlad manuell låda i M5, för förare som inte vill ha den 7-växlade dubbelkopplingslådan. Men det finns ett stort problem...

BMW fortsätter envisas med att enbart erbjuda den manuella versionen av M5 i automatlådornas förlovade land, USA. Vad tycker du, rätt eller fel?
När BMW lanserade senaste generationen M5 märktes direkt att bilen förbättrats ordentligt på nästan alla plan jämfört med föregångaren E60. Den halvautomatiska SMG-lådan byttes ut mot dubbelkopplingslådan M-DCT, och även om en del M5-entusiaster älskade de stenhårda växlingarna i SMG-varianten är den nya lådan både snabb och bekväm.

Men enligt BMW finns en stor andel köpare som vill ha en vanlig manuell låda i sin M5, och nu bekräftas ryktena: från och med sommaren 2012 finns nya M5 med en 6-växlad manuell låda. Men precis som med förra generationen M5 gäller det bara för den amerikanska marknaden, som ju annars brukar föredra automatlådor. Vi i Europa får hålla tillgodo med den 7-växlade DCT-lådan. Audi gjorde på samma sätt med nya S4 och S5: S-tronic blir standard i Europa medan amerikanska kunder kan välja manuell låda.

Den manuella lådan blir ett kostnadsfritt tillval i USA, och enligt BMW är det unikt i klassen med en helt manuell låda. Utväxlingen har justerats för att erbjuda i princip samma acceleration och bränsleekonomi som i M5 med DCT-låda, men än så länge finns inga tekniska specifikationer tillgängliga.

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #1 skrivet: januari 12, 2012, 18:18:26 »
Kan inte förstå logiken i att enbart erbjuda manuell låda på den amerikanska marknaden. Ett svek mot kunderna i Europa.  >:(  Jag skulle själv vilja haft manuell om jag var i en situation där jag skulle köpa en sprillans M5.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2012, 19:49:30 »
Uselt är det. Förstår inte logiken. Kan inte kosta några större summor (i sammanhanget) att erbjuda manuellt till Europa och Asien.
Märkligt att de inte har gett en mer noggran förklaring. Tycker det procentuellt borde vara större köpintresse för en manuell här.

Av E60 M5 var det bara 14% som köpte manuell i Nordamerika (ja, Kanada kunde även få manuellt). Tror den andelen hade varit större om det erbjudits för övriga världen.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: januari 12, 2012, 19:58:19 »
Hel klart att man vill har en manuell låda när man kör en ny M5, det är inget bil för pensioner!
Vad har den amerikanska marknaden som vi inte har i Europa? Dum tycker jag
Att man ska behöva köpa en ny M5 i USA för att köra med manuell låda i Europa. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #4 skrivet: januari 12, 2012, 22:04:41 »
Kul att det erbjuds manuell låda till BMW M5 men dumt att det ska bara finnas i den amerikanska marknaden :( Det finns bara en sak att göra och det är att importera M5:an från USA till Europa. Blir dyrt men enda sättet.
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

gladiatör

• Gäst
« Svar #5 skrivet: januari 13, 2012, 11:51:50 »
Man skulle kunna skicka ett EU protest till BMW men tväksam att de reagerar på det.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #6 skrivet: januari 13, 2012, 14:19:18 »
I vilket fall som helst tycker jag det är bra att de öht tar fram en manuell låda. Personligen tror jag att det kommer bli ett valbart alt. även för oss här vad det lider.

Men kan någon som är mer insatt i hur marknaden ser ut där förklara för mig varför de väljer detta upplägg initialt? För mig är USA automatlådornas förlovade land. Uppenbarligen är det något jag har missat.  :)

Eller kan det vara så enkelt att amerikanarna har bra smak helt enkelt, att en europeisk högprestandavagn ska ha manuell låda (lite exotiskt osv)?

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #7 skrivet: januari 13, 2012, 16:41:27 »
Eller kan det vara så enkelt att amerikanarna har bra smak helt enkelt, att en europeisk högprestandavagn ska ha manuell låda (lite exotiskt osv)?

Mvh:
Thomas
Detta tror jag är anledningen. Och "manlighet". Och så finns det såklart några som tycker och tänker som vi här också.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: november 28, 2012, 09:29:13 »
BMW Det var mycket snack hit och dit om nya M5:an skulle komma med ett manuellt växlat alternativ eller inte, och när den väl presenterades så stod det klart att vid sidan om dubbelkopplingslådan så fanns det ett sexpetat alternativ med riktig kopplingspedal. Ett alternativ för den som vill köra bil på "riktigt", eller?

Tyvärr är det manuella valet enbart för den amerikanska marknaden, så är det något ni här i Sverige vill ha så får ni importera.

2013 BMW M5 Manual: The Purist's M5? - Ignition Episode 41

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #9 skrivet: november 29, 2012, 02:06:06 »
Låter underbart!  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: november 29, 2012, 02:26:53 »
Undrar bara hur länge håller en manuell koppling på en M5, det måste finnas en bra förstärkning så att den håller mer än 1000mil.

Reklampartners