Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Tidningen Automobil lägger ner  (läst 1176 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
Tidningen Automobil lägger ner
« skrivet: december 15, 2011, 21:27:38 »
Nej, vad tråkigt. En riktigt bra och välskriven tidning går i graven. Genomgående hög kvalité med underfundiga kommentarer och vackra bilder vid deras reportage osv. Visserligen är det tänkt att den ska drivas vidare på nätet, men det blir inte samma sak. Men jag önskar dem givetvis lycka till!

http://www.automobil.se/nyheter/automobil-sista-numret-2242

"Tidningen går i graven, men på nätet kommer Automobil att frodas. Håll utkik – automobil.se kommer att bli ditt motorhem i cyberrymden.

Hej, alla Automobilbesökare! I dag får prenumeranterna det nya numret 1.12 i brevlådan och på tisdag i veckan som kommer finns tidningen att köpa i butik.

Det är tyvärr det sista numret av Automobil i pappersformat. Efter närmare 30 års utgivning och 333 utgåvor lägger vi ned pappersutgivningen, av ekonomiska skäl.

Vi satsar i stället på att göra den här hemsidan, www.automobil.se, till din nya fyrverkeriplats av bilglädje, kul och kunskap i skön symbios. Vi flyttar över nyheter, provkörningar, A-tester, bilnörderi, teknik, bilder – allt det du gillar med Automobil – hit. Lägg dig mer än gärna i; vad vill du se (och inte se!) på www.automobil.se?

Det är en anrik papperstidning som upphör, startad 1982 av två entusiaster, Kjell Broberg och Staffan Swedenborg, i en tid då det inte fanns någon tidning som helhjärtat ägnade sig åt det enkla faktum att bilar – som fenomen och läsföremål – helt enkelt är kul. Oavsett om det handlar om nutid eller dåtid.

Med detta som utgångspunkt och ledstjärna karvade Automobil ut sin egen och tidvis mycket framgångsrika nisch på marknaden. Under våra dagars medieexplosion har denna underhållningsnisch inom motormedia blivit alldeles överbefolkad; kalla det gärna framsynthet från Automobils skapare.

Nu är den tryckta delen av Automobils historia slut, men titeln kommer alltså att leva vidare här på nätet. Inom ramen för OK Förlaget AB ska redaktionen fortsätta att leverera sedvanligt högklassigt material, men digitalt.

Vi hoppas att du vill vara med och göra ett nytt, spännande kapitel möjligt för Automobil och riktar ett stort och innerligt tack till alla Er bil- och Automobilentusiaster som varit med på resan – så här långt!

Calle Carlquist
Daniel Östlund
Lennart Backlund"
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
SV: Tidningen Automobil lägger ner
« Svar #1 skrivet: december 16, 2011, 09:20:06 »

Tyvärr är dom inte ensam om det, idag, folk köper inte så mycket papper tidningar när finns allting på Internet.
Hade dom inte haft hemsida, de hade säkert inte gått i graven men! Man kan inte ha båda och, de måste välja den mest intressant, papper med allt arbetet, personal, löner och mer eller Internet som är smidigare och billigare.
Internet är i stort sätt som ett virus som bitter på allt och tyvärr kan vi inte leva länge utan.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #2 skrivet: december 16, 2011, 16:17:45 »
Lite synd, det var en riktigt bra tidning som handlade om kul bilar (inga Megane 1.4 här inte), både nya och begagnade. Men å andra sidan har jag knappast hjälpt dem med att köpa den, så jag får skylla mig själv...  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #3 skrivet: december 16, 2011, 22:01:50 »
Trist att de lägger ner sin verksamhet men det är ju nya tider, folk köper ju inte biltidningar som förut. Man hittar det mesta på internet och det är hård konkurrens också.
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Reklampartners