Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Köpråd: E34 535  (läst 14305 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Köpråd: E34 535
« skrivet: december 11, 2011, 17:04:34 »
Jag skulle vilja ha tips/råd om 535:an med 3.5 liters rak-6:a, det är i mina ögon en intressant bil. Synd bara att det är ingen coupé vilket jag föredrar men får väl ge en chans och göra ett försök med att äga/köra en 5-dörrars :) Hursomhelst, vad ligger bränsleförbrukningen på? Olja? Försäkring? Vad ska man tänka på vid köp? Vore tacksam med svar från er :)
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
SV: Köpråd: E34 535
« Svar #1 skrivet: december 11, 2011, 18:14:46 »
Bilen ska kännas bra helt enkelt!  ;)

Men lite mer seriöst. Försök gärna hitta en relativt nybesiktigad bil, det är en bra grund då bilen klarat ett mer eller mindre seriöst testprogram.
Sedan finns det såklart grejer som kan slinka igenom Bilprovningen på E34, en av dessa grejer är glappa bussningar i bakre länkarmarna i framvagnen. Vanligt fel och det yttrar sig bland annat med vibrationer i ratten vid "medelbroms" i farter över 80km/h. På ett ungefär.
En annan sak är kamaxeln. En lagom sliten kamaxel ger inget utslag på avgastesten men för dig som kör bilen blir den slöare. Den ska varva piggt på toppen. Det ska inte heller ticka överdrivet mycket från toppen, tecken på sliten kamaxel/slarv med ventiljustering (det är manuell ventiljustering som gäller på dessa, gäller även samtliga E30 med sexa). Lite tick kan dock vara normalt.
Vibrationer i fart kan vara tecken på fel kring kardan. Antingen kardanen i sig och/eller stödlager och hardyskiva.
Tung bil med stor motor av gammal konstruktion, det kostar på i bränsle. Uppgiven blandad förbrukning är 1.14l/mil.
E34 går nog under beteckningen gubb-bil hos försäkringsbolagen. De brukar, åtminstone för mig, vara billigare än motsvarande 3-serier. Jag som är rätt gammal (35) helförsäkrar en 540 för ca 5500kr/året.
Delar är MYCKET billigt i Tyskland. Långt billigare än reservdelar här hemma till gamla Volvos!
Köper du en rekommenderar jag att vid första oljeservice byta det oljerör som finns i toppen och förser kamaxeln med olja. En enkel och billig åtgärd som kan förlänga livet på motorn. Mer om det kan vi om du köper en.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

gladiatör

• Gäst
« Svar #2 skrivet: december 18, 2011, 11:23:28 »
bra info! Davve.  ;)

Utloggad Smagnuss0n

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 100
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2012, 17:20:44 »
Lånar tråden istället för att skapa en ny, då det handlar om samma bil i princip.

Har kollat lite på blocket på olika modeller.

Och här är en onekligt billig 535a... [size=78%]http://www.blocket.se/vasternorrland/Bmw_535i_8500_snabb_affar_POK_41737996.htm?ca=3&w=2[/size]

Är det något att ha? Han har nämnt för mig att den tickar lite från toppen, och att den varit inne på verkstad för att föregående ägare var orolig för tickandet! De berättade att de inte hittade något fel på bilen.

Har läst rätt mycket om detta eviga tickande och det verkar ju vara vanligt på dessa motorer.

Så jag skulle vilja vända mig till er på forumet om lite tips..

Ska jag slå till på denna 535a för 8500kr som gått 26000mil och inte veta hur den är körd.
Eller ska jag slå till på min mammas gubbes 320i -98 som gått 17600mil för 20000kr..

Vilken tjänar man på i längden? Tänker på slitage delar, allmän service, förbrukning osv..

Tack på förhand.
Hammarstrand bilvård - AC Service - Bilrekond

ostersundsgatbilar.se

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2012, 19:02:29 »
Hej!
En 535 E34 är en trevlig vagn, tänk att det är en 92a som är nu 20 år gammal med ca 27.000 mil på ryggen.
Tickande kan det vara så när man starta bilen, ha för mig att det är självreglerande ventiler.

Klart, han sänkte priset från 13.000 ner till 8.500:-, förmodligen pga att den är svår sålt.
8.500:- är inte så mycket pengar skulle jag tro men vad är framtida kostnader?
Många skriver på sina annonser att bilen säljs pga flytt, ärligt eller bluff, inte vet jag men…
Kolla vad den skulle kosta dig med bensin 1,1-1,2l milen? Inte så lite, försäkring? Kolla först, skatt? Kolla upp det, slitande delar, allmän service, kanske nånt mer?

Är det din första bil ? Kan du meka?

Du skrev: Eller ska jag slå till på min mammas gubbes 320i -98 som gått 17600mil för 20000kr

320 är mindre än 535 men ändå en trevlig leksak som inte kosta lika mycket som en 535 och du vet vad är det för en.
Jag inte vet vad hur din ekonomiska situation men med gubbes bil har du en vis oskriven garanti, du känner ju ägare ifall att det skulle hända någonting, eller?

Ta den säkra framför den osäkra. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Smagnuss0n

• BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2012, 19:26:10 »
Tack för snabbt svar. Jo det är min första bil. Kan väl grunderna i mekningen, sen har jag väl polare som är duktiga på att skruva.

Jag blev sugen på den där 535an för att den var 12000kr billigare än e36an. Vet att allt är dyrare i drift med den, så det kan jag leva med.
Hade det blivit köp av 535an så blir en service gjord av mig själv direkt efter köp.

Jag tycker om att skruva, men det är ju inte därför jag köper bil.
Så man kan alltså ställa ventilerna mekaniskt på 535an? Kan det vara så att någon ventil/vipparm inte hänger med så det är det som tickar? För förmodligen är det väl ventilknack.. Dock så är 535an förhoppningsvis såld ikväll berättade säljaren.

Vad finns det annars för någon bil som är en rolig bil? :)

ostersundsgatbilar.se

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2012, 19:55:28 »
Kloka ord från Alain. Men tycker du ska du välja 535:an. Den trevliga M30-maskinen kommer förgylla din vardag. Under förutsättning att den är i ett hyffsat skick.  ;)

Annars kanske en trevlig E28 är att föredra. En M535:a i fint skick är det inte mycket som slår. Nu kanske man inte får en klockren för 20 tkr men det kanske kan bli ett bra projekt.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Smagnuss0n

• BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2012, 22:01:58 »
Tack för svar! Tyvärr så såldes 535an till någon annan.

ostersundsgatbilar.se

Utloggad Smagnuss0n

• BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2012, 22:54:35 »
Ursäktar för alla frågor, men några snabba frågor om 530i V8 års 93.Är denna motor något att ha?Skummade igenom blocket en snabbis nyss och såg denna 530..[size=78%]http://www.blocket.se/jamtland/BMW_530i_v8_41538026.htm?ca=15&w=3[/size]Har ni något att säga om denna bil? Slukar den överdrivet mycket soppa vid normal/blandad körning? Är det något speciellt man bör veta om dessa? Mvh/Sebbe[/font]

ostersundsgatbilar.se

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2012, 10:50:17 »
V8:an är som bruksbilsmotor betydligt trevligare än M30n. Tystare, starkare, snålare. Går mjukare. Intressant med den manuella lådan då de flesta verkar vara automat. Men sen är frågan hur rostig den är. Och har den verkligen bara rullat 17000 mil?
Du bör kolla oljepumpsbultarna om det inte gjorts. Gör rent dem och skruva dit med locktite eller motsvarande. Ventilkåpspackningarna brukar läcka och går den ojämnt kan det vara trasigt insugsmembran (sitter längst bak på insuget).

M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Utloggad Smagnuss0n

• BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: juli 31, 2012, 11:25:01 »
Ägaren skröt för mig att man inte hittade en finare 530 e34 i det skicket(så gör väl alla säljare nu för tiden ;) )

Har ej varit och kollat på bilen ännu, men ägaren berättar att de knappt finns någon rost, endast litegranna på höger bakskärm, inge oljeläkage ( då den gått 17500mil) kan ju fortfarande läcka olja enligt mig :P Får se om det blir en sväng dit och kika på den. Är det något speciellt man ska kika på? /Sebbe

ostersundsgatbilar.se

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #11 skrivet: juli 31, 2012, 11:29:49 »
Har den inte något lägre vridmoment än M30-maskinen? Säkert en underbar motor, har ingen egen erfarenhet av den. En motor som kanske inte har fått den uppmärksamhet den förtjänar. Många som förmodligen tar/tog steget till 540´n när vankas/vankades V8-inköp.

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Smagnuss0n

• BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: juli 31, 2012, 13:27:14 »
Vad jag läst så har den 218hk och 290nm.. Tycker själv det är lite lite nm för en 3liters v8a, känns som det finns bra mycket mer att plocka ut om man vill.. Självklart skulle man tänkt köpa en 540 före en 530is V8a.. Innerst inne köper man en v8a för att man kan vill och har råd att åka runt i en ;)
Jag fick ett bra pris på 530in så det var därför jag blev lite intresserad. Men har ingen brådska å köpa någon bil, väntar hellre till "den rätte" kommer upp. 

ostersundsgatbilar.se

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #13 skrivet: juli 31, 2012, 19:58:49 »
Man ska inte ha bråttom när det gäller att köpa bil, speciellt om du inte ha bråttom.
Synd att min son sålde sin 540, då hade du haft en mycket pedant sköt BMW.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad HD91

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 269
    • www.m5portal.com
« Svar #14 skrivet: juli 31, 2012, 20:40:38 »
Ja, det stämmer. Maximalt vridmoment är 290Nm och på M30n är det 305. Men gasresponsen är bättre och registret är bredare på V8an upplever jag (körde båda parallellt en tid i vintras). Den går lite bättre på riktigt låga och riktigt höga varvtal. Mellanregistret ger dock inte samma hästspark som M30. Kör man dom mot varandra är det väl ungefär jämnt skägg. Men dom upplevs på olika sätt. V8an är tyst, sofistikerad och jämn i karaktären medan sexan är mer körmaskin, hörs bättre och kommer på klassiskt vis inte igång på allvar förrän närmare 4000 rpm.

Tittar du på bilen så ska du verkligen lägga ner mycket tid på att leta rost då det kan spara dig obehagliga överraskningar senare. Innanför tankluckan, längst ner på framskärmarna, runt domkraftsfästena, på skuffluckans nedre kant och på insidan av dörrarna.
M5 informationsportal & statistik E28 E34 E39 E60 F10
http://www.m5portal.com
M3-forum och informationssidor http://www.m3portal.com

Reklampartners