Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Länkarmar m.m.  (läst 4269 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kratze

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
Länkarmar m.m.
« skrivet: december 05, 2011, 20:42:41 »
Köpte ett helt kit från ebay. Helt ärligt vet jag inte exakt vad jag sparade in på detta men alla sa åt mig att beställa från Tyskland. Sagt och gjort. Tror fraktkostnaden låg på runt 200 kr. Att det är bra prylar vet jag med mig iallafall bra märke dvs.
Hittade inga annonser på ebay just nu men här är adressen till deras shop.
http://www.car-parts24.com/products/BMW/5er-E39/Achs-und-Lenkungsteile/VA-Querlenker-Pendelstuetzenset-Meyle-Lemfoerder-BMW-e39-6-Zyl.html

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
SV: Länkarmar m.m.
« Svar #1 skrivet: december 06, 2011, 23:34:30 »
Verkar prisvärt. Kvalité lönar sig i längden. Lemförder/Lemfoerder är en OEM-leverantör till BMW enl. uppgift.

Tack för tipset.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #2 skrivet: december 07, 2011, 11:24:46 »
Bara de två främre länkarmarna skulle gå på ca 3000kr på Mekonomen. Så visst lönar det sig att handla på ebay.de
Jag har ganska nyligen hjälpt en bekant med en beställning till hans E39 touring. Nu skippade han Meyle och Lemförder då bilen är gammal så det blev riktigt billigt. Samtliga stag och bussningar till fram och bakaxel för 2600kr inkl. 2xfrakt! Till och med Biltema känns som rånare i jämförelse!
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #3 skrivet: december 07, 2011, 21:18:30 »
Trots att jag skriver att kvalité lönar sig i längden måste jag erkänna att jag också har testat lite billigare alternativ. Var väldigt billigt som sagt och har presterat bra hittills. Bytte ut allt i framvagnen (på E38:an). Suttit på i några 1000 mil nu. Inte lika bra kvalité som OEM-delar men till det priset så. Brukar alltid satsa på säkra kort (däck och bromsutrustning i premiumkvalité t ex). Men efter att ha läst både positiva och negativa omdömen beslutade jag mig för att testa själv.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Per L

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 60
« Svar #4 skrivet: december 08, 2011, 10:04:05 »
Vill man "krångla till" det litet för sig själv kan man få kulleder i länkarmar och styrstag att hålla nästan hur länge som helst.

På min 3.0S -72 blev kulleden på styrsnäckan (mittre styrstaget) glappt någon gång runt 30-35.000 mil. Då bytte jag det samt borrade in smörjnipplar i alla kulleder i hela framvagnen. Och så smörjer jag med en fettspruta någon gång då och då.

Nu efter över 74.000 mil är det fortfarande bara mittre styrstaget som är bytt i framvagnen och det finns inga tecken på att det börjar bli glappt i någon kulled.

Jag skulle gissa att man kan skapa sig en '"livstidsgaranti" på kulleder med detta sätt även på billighetsgrejor.

Per L

Utloggad Kratze

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 19
« Svar #5 skrivet: december 12, 2011, 12:34:03 »
Ja jag vill också tro att det var prisvärt att handla från Tyskland. Rent spontant känns priser på reservdelar extremt dyrt här i Sverige varför kan man fråga sig. Vilket jobb Per men det har bevisligen lönat sig när du nu har åkt så pass långt med dem utan problem.
Gemini: Vad köpte du för delar? Från Tyskland?

Reklampartners