Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vilken är bästa BMW vinterbil, Sedan vs Touring ?  (läst 11400 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leif L

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 538
  • Kön: Man
    • www.e28klassiker.se
Vilken är bästa BMW vinterbil, Sedan vs Touring ?
« skrivet: november 14, 2011, 10:44:10 »
Är nyfiken på hur ni upplever de olika E-modellerna speciellt i vintertid med eller utan last, Sedan vs Touring ?

Ge er syn på den erfarenhet ni har vilka som har de bästa vägegenskaperna vintertid och gärna sommartid också?

Kan ju vara så att någon E-modell är förträfflig på vintern men något sämre på sommartid eller tvärtom, eller finns det någon E-modell som bara är outstanding året runt??

Låt oss höra ?

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
SV: Vilken är bästa BMW vinterbil, Sedan vs Touring ?
« Svar #1 skrivet: november 14, 2011, 22:27:11 »
E23. Ganska trygg på vägen faktiskt, men när den långa bilen börjar vifta är det mycket att hämta hem.  ;D

E28. Har bara haft 518 som har schysstare viktfördelning än de med sexor, men så j-kla bra i vinterföre för att vara bakhjulsdriven. Välbalanserad och förutsägbar.

E34, som jag har rätt stor erfarenhet av, i alla skepnader. Visst kan de sladda, men på ett väldigt tryggt och så härligt välbalanserat sätt. Personligen styr jag hellre än kanar hjälplöst rakt fram. Sedanen upplever jag som något mer vägsäker än touring, beror säkert på lägre tyngdpunkt över bakhjulen.

E30. Väldigt skoj men samtidigt otroligt krävande och med ett otroligt dåligt drivhjulsgrepp. Min 325i svarade direkt med svansvift när man blippade på gasen på halt underlag. Även i 100km/h på femman...

E36 Compact. Samma bakvagn som E30, nästan lika stirrig på vintervägen.

E39. Som E34 ungefär.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Turbo Stigge

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
  • Antal inlägg: 31
« Svar #2 skrivet: november 15, 2011, 23:50:09 »
Jag har ingen körerfarenhet av bilarna vintertid, men läser man ditt inlägg känns det som att du vill ha en bra vinterbil, ingen isbil? Då tycker jag du ska som äldst ha en e36 eller e39 beroende på hur stor bil du vill ha och din budget. Säkerheten först!
M5 är den enda e39 med diffspärr kan man ju ha i åtanke.

gladiatör

• Gäst
« Svar #3 skrivet: november 16, 2011, 10:53:45 »
Själv kör jag en 530 E39 Touring och är mycket nöjd men den, under vinter och ta mig var som helst även när det är mycket snö.
Åker till Sälen och behöver inte dubbdäck eller.
0,9 - 1 liter milen, fungerar bra med värme, inte slö i motorn, kan bara rekommenderar en sådan.
Lycka till med sökande.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #4 skrivet: november 29, 2011, 22:53:31 »
Jag har bara erfarenhet av bakhjulsdrivna modeller, inga fyrhjulsdrivna.

2002 (minns inte e-nummer). Kändes hyfsat trygg och stabil på vägen, men utan diffbroms fastnade man lätt i dåligt före, jag hade en 2002 -74 och en 2002tii -74 där den senare hade 25% lamelldiff, den diffen gjorde stor skillnad i framkomlighet. Men ingen vikt på de drivande hjulen och en gammal konstruktion genomgående gör det väl till en totalt oduglig bil i moderna mått.  :)

e28 var helt ok, hade en 518 så jag håller med davve där om att viktfördelningen är väl lite bättre då den bara har en 4-cylindrig motor. Men nog ville den här fastna i snön också...

e30 är nog den sämsta BMWn i min erfarenhet, känns otrygg och fastnar även den pinsamt lätt.

e32 är en stor och tung bil så den känns väldigt stabil på vägen, helst i L-utförande. Men när över 5meter limousin börjar sladda för att automaten helt oväntat växlat ner i en kurva, -då kan man hålla sig för skratt... Framkomligheten är helt okej med diffbroms, tror inte jag har haft någon utan.

e34 känns också stabil på vägen, men än en gång är den oduglig i framkomlighet, för lätt i baken helt enkelt. Diffbroms gör nytta här också, har svurit många gånger för att ha fastnat på "pinsamma" ställen. Kombiversionen upplever jag som lite bättre just i framkomlighet, den är väl troligt lite tyngre bak. 

e38 stabil och förutsägbar i trafiken, men om möjligt sämre än e30 i framkomlighet! Här fick BMW den fina idén att man tar bort diffbromsen och ersätter den med ett antispinnsystem.  :o -Sällsynt korkat. Har aldrig kört fast så mycket som med e38.

e39 är väldigt lik e38an i uppförandet på gott och ont, lite lättare och ostabilare möjligen. Den enda e39an med diffbroms är M5an, men den vill man ju inte ha ute på vintern.  ;)

Mina synpunkter på framkomlighet är nog inget man upplever annat än när man bor där det hör till vanligheten med oplogade vägar och mycket snö. Bor man i en stad med snöröjning som fungerar, eller kör på preparerade vägar är detta inget problem.  Jag kör bara 4-hjulsdrivet på vintern numera.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #5 skrivet: november 30, 2011, 02:18:26 »
Jag har ingen erfarenhet av vinterkörning med bakhjulsdrift men får börja öva nångång :) E30 känns som en perfekt nybörjar bil.
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: december 01, 2011, 18:45:51 »
Mina synpunkter på framkomlighet är nog inget man upplever annat än när man bor där det hör till vanligheten med oplogade vägar och mycket snö. Bor man i en stad med snöröjning som fungerar, eller kör på preparerade vägar är detta inget problem.  Jag kör bara 4-hjulsdrivet på vintern numera.
Du har nog rätt. Jag har bara fastnat med en BMW en enda gång och det var en E30 när jag skulle upp från ett ställe där man brukar kunna köra på en frusen sjö. Annars aldrig, även om det var nära med 530iA -93 och 255 breda sommarmackor bak i 10cm nysnö i några uppförsbackar. Men trots att jag bor i ett litet småländskt samhälle ute i skogen så har vi fungerande snöröjning. Det är väl därför jag är lyrisk över vissa av BMW´s modeller som vinterbilar. Har ju inte direkt några krav på det där med framkomligheten.

E30 känns som en perfekt nybörjar bil.
Om du vill lära dig den hårda vägen ja.  ;) Men jag skulle inte rekommendera det, särskilt inte med sexa i nosen, för då är det f-n riktigt svettigt om inte däcken är nya av värsta sorten och det ligger mycket snö på vägen och du vill hänga med i trafikrytmen.
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Kvasi

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #7 skrivet: december 01, 2011, 21:01:06 »
Jeg har E30 IX med turbo og sitter aldri fast  :)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #8 skrivet: december 01, 2011, 21:20:37 »
Jeg har E30 IX med turbo og sitter aldri fast  :)

Grym vinterbil! Inspirerande bild också. :D
Med 4wd på en e30 gäller inget av det vi skrivit tidigare, hehe.
Längtar efter snö nu, har ju regnat bort det lilla som kom...
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Kvasi

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #9 skrivet: december 01, 2011, 21:48:55 »
Grym vinterbil! Inspirerande bild också. :D
Med 4wd på en e30 gäller inget av det vi skrivit tidigare, hehe.
Längtar efter snö nu, har ju regnat bort det lilla som kom...

Samme her, var snø i to dager så ble det regn og 8 pluss igjen.  :-\
Så bildet er fra i fjor.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: december 02, 2011, 19:43:47 »
Om du vill lära dig den hårda vägen ja.  ;) Men jag skulle inte rekommendera det, särskilt inte med sexa i nosen, för då är det f-n riktigt svettigt om inte däcken är nya av värsta sorten och det ligger mycket snö på vägen och du vill hänga med i trafikrytmen.

Ska man ha en 318is istället? Den är ju 4-cylindrig :)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: december 03, 2011, 11:08:03 »
Ska man ha en 318is istället? Den är ju 4-cylindrig :)
Man kan väl säga att den är mindre dålig p.g.a. lite gynsammare viktfördelning jämfört med sexa i nosen... Jag har kört E30 med både fyra och sexa under huven, båda är dåliga som vinterbilar. Dåliga, och roliga.  ;)

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: december 03, 2011, 14:05:10 »
Vad rekommenderas som vinterbil? :)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #13 skrivet: december 03, 2011, 18:47:01 »
Vilken budget? Och vilka egenskaper?

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #14 skrivet: december 03, 2011, 19:50:50 »
Davves följdfråga är relevant, men ska man svara generellt skulle jag säga en 4wd eller en med lamelldiff. Är det billigaste möjliga som gäller så är det väl e28, e30 eller e34 man hamnar på. Personligen tycker jag e28 är lite för "gammal" att ha som bruksbil, men smaken är som baken.

Jag har aldrig ägt någon, men har en del bekanta som har haft dyra problem med sina 4wd gammel-beemers. Personligen skulle jag sikta på en 525 eller 535 med lamelldiff. Man får ju lite ont i huvudet när man ser lösningen fram på ix med drivaxel genom oljetråget. :o
Jens Larsson

Reklampartners