Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Första dagen med körkort - vad gjorde ni?  (läst 2618 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
Första dagen med körkort - vad gjorde ni?
« skrivet: oktober 27, 2011, 21:41:16 »
Som rubriken lyder, vad gjorde ni då?

Själv åkte man hem, firade i mitt rum genom att spela PS2 Need for Speed Most Wanted :P På kvällen fick jag bilnyckeln och 100 kr. Körde runt i 2-3 timmar och njöt av friheten :D

Minne för livet :)
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
SV: Första dagen med körkort - vad gjorde ni?
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2011, 22:03:56 »
Härlig trådstart.

Själv tog jag mig hem direkt bara för att starta upp M535:an ur garaget. Sedan tanka upp, köra och njuta av friheten. Vilken känsla!

Efter avklarat och godkänt förarprov hann jag dessutom med att åka förbi en kompis och stressa på honom lite, han skulle nämligen köra upp någon timme senare och var märkbart nervös.  ;)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: oktober 27, 2011, 22:40:38 »
Första jag gjorde var att köra framför polishuset och tutta som i helsiket tills de gick ut allesamman.
En polisman kom mot mig och jag viftade med den rosa lappen, han kollade på den, vände sig om och så: pojkar, äntligen! Alain har fått sitt körkort.
Måste jag säga att jag kände alla därinne och detta var 1970.
Jag var då precis 18 år och hade kört bil redan i 4 år, hela polishuset visst att jag hade inte körkort men de visst också hur bra jag kunde köra.
Idag, det skulle inte gå att göra så.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #3 skrivet: oktober 27, 2011, 23:33:09 »
 ;D
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: oktober 27, 2011, 23:59:09 »
Alain: Oj, 1970. Då var jag inte ens påtänkt :P
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #5 skrivet: oktober 28, 2011, 13:44:20 »
Skolkade några lektioner från skolan, tog bussen hem och lånade mammas bil och körde tillbaka till skolan. Kändes väldigt märkligt att vara helt ensam i bilen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #6 skrivet: oktober 28, 2011, 17:34:55 »
Jag hade köpt en bil redan innan jag hade körkort, en Lancia Prisma. (rätt kul och udda bil förresten). Körde mest privat, men tog några lektioner på körskola. Jag sa inget till mina föräldrar om att jag klarat teorin och att uppkörning var bokad. När uppkörningen var avklarad så åkte jag hem och satte mig i bilen och drog en rivstart på gruset ut från gården med en mycket upprörd moder i fönstret.  ;D

Hade inte hjärta att vara borta så länge så jag kom hem igen efter 10min kanske. Tror föräldrarna tycker det var lite kul så här i efterhand, men just då var dom inte så glada förens man viftade med lappen. :)
Det här var 1992, så även jag är en pojkvasker jämfört med Alain.  ;)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #7 skrivet: oktober 28, 2011, 18:07:43 »
 Stygga pojkar ;D ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #8 skrivet: oktober 28, 2011, 18:22:29 »
Stygga pojkar ;D ;D
-Säger killen som körde bil när han var 14!  ;) ;D

Det gjorde jag också iofs, men inte på allmän väg, hehe.
Jag körde bil till och från sommarjobbet när jag var 14år, jobbade med torvbrytning och körde en helt enorm torvbrytningsmaskin på en torvmosse i Ytterhogdal. 12 timmars-skift och bo i barack i skogen. Har aldrig haft manligare jobb sen dess trots att det gått drygt 24 år. ;D 
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #9 skrivet: november 05, 2011, 11:58:18 »
Körde upp privat så första resan med lappen i näven var ju med pappa i passagerarsätet, så skillnaden var bara att Övningskörnings-skylten inte satt där bak.
När vi kom hem tog jag mammas bil, Golf C -83, och körde till min mormor och morfar fem mil enkel resa, och jag tog det krokigaste hållet dit.  ;) Det var en mycket märklig och skön känsla, det var nog första gången man kände sig vuxen på riktigt. Visst gick man på krogen innan lappen, men det är inte samma sak. Fick inte låna pappas bil (den jag körde upp i) på över ett år, de känner mig nog trots allt ganska rätt. Det var en Saab 9000 Turbo (utan kat) och de tyckte helt enkelt den var för snabb för mitt eget bästa...  ;D
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #10 skrivet: november 05, 2011, 12:56:03 »
-Säger killen som körde bil när han var 14!  ;) ;D

Det gjorde jag också iofs, men inte på allmän väg, hehe.

Även jag fuskade lite innan det var dags att övningsköra, mammas Golf GL -82 tvättades minst en gång i veckan för då fick man ju backa ut bilen på gatan och sedan köra in den på uppfarten igen när man var klar.  ;D Så det där med koppling och dragläge var ju inga problem när man skulle börja övningsköra.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: november 05, 2011, 13:29:27 »
Även jag fuskade lite innan det var dags att övningsköra, mammas Golf GL -82 tvättades minst en gång i veckan för då fick man ju backa ut bilen på gatan och sedan köra in den på uppfarten igen när man var klar.  ;D Så det där med koppling och dragläge var ju inga problem när man skulle börja övningsköra.
+1!  :) Likheterna är slående, samma typ av bil t.o.m.
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #12 skrivet: november 05, 2011, 16:02:15 »
+1!  :) Likheterna är slående, samma typ av bil t.o.m.

Kan man lugnt påstå, pappas svarta Saab 9000 T16 -86 vågade man däremot inte röra.  :D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #13 skrivet: november 05, 2011, 16:10:37 »
Kan man lugnt påstå, pappas svarta Saab 9000 T16 -86 vågade man däremot inte röra.  :D
Se där ja! Pappas var en -88, fast jag fick inte ens låna den. När jag väl fick börja använda den så började kopplingen slira, kort därefter gick topplockspackningen och den blev aldrig sig lik efter det. Så det blev aldrig något ordentligt kört med den tyvärr. Jag fick bara upp den i 210km/h på mätaren när jag för en gångs skull fick en ordentlig chans på autobahn. Jämfört med att den lätt sprintade upp i 230km/h mätarfart när den gick som den skulle innan min körkortstid.  ???

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #14 skrivet: november 05, 2011, 17:33:08 »
Trots att jag har haft mitt körkort i snart 4 år så är jag överlycklig. Hade kört utomlands också under semestertider :) Vet inte om det var smart gjort men det hjälpte mycket när det var dags att övningsköra. Körde privat 19 ggr och med trafikskola 10 ggr inkl körning utomlands.

Kanske det som gjorde att jag klarade uppkörningen på 1:a försöket. Kan säga att jag var inte nervös för 5 öre, finns ingen anledning att vara det. Bara att ta det lugnt, koncentrera sig och lyssna på inspektörens instruktioner. Självklart ska man ha koll på skyltarna :P
Biltransport? Skicka PM

Reklampartners