Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Cadillac ska utmana BMW 3-serie  (läst 2794 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Cadillac ska utmana BMW 3-serie
« skrivet: maj 22, 2011, 08:30:28 »
Cadillac siktar på mellanklassen och miljardinvesterar för att ta fram en ny modell. ”Om jag vore BMW skulle jag inte vara så glad”, säger GM-chefen.

Cadillac investerar runt 1,2 miljarder kronor i Grand River-fabriken utanför Detroit för att tillverka en ny modell i mellanklassen. 600 personer ska också nyanställas.

Bilen är tänkt att utmana Audi A4, Mercedes C-klass och framför allt BMW 3-serie. Vid en presskonferens höjde GM-chefen Dan Akerson ett varningens finger.

– Om jag vore BMW så skulle jag inte vara allt för glad, sade han.

Premiär 2012
 Än så länge har modellen inget namn, det har dock spekulerats om beteckningen ATS. En ny bakhjulsdriven plattform som också ska användas till nästa generation Cadillac CTS och Chevrolet Camaro kommer att utgöra grunden.

Cadillacs senaste försök i mellanklassen med BLS, som i praktiken var en Saab 9-3, blev en försäljningsflopp. Produktionen avslutades under 2009.

Den nya modellen ska lanseras i slutet av 2012.

Diskutera: Kan Cadillac på allvar konkurrera med BMW 3-serie?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
SV: Cadillac ska utmana BMW 3-serie
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2011, 09:53:24 »
Vad de än må ha hittat på i USA så har det aldrig slagit i Europa. Visst finns det en och annan jänkebil här, men de har aldrig på allvar konkurrerat med de europeiska märkena på dessas hemmaplan, och kommer högst troligt inte att göra det nu heller.
Jag anser BMW, jämte VAG-koncernen, vara ett av de mest välskötta biltillverkarna som finns, att slå dem är nog den största utmaningen som finns för en biltillverkare. Det blir mycket svårt, Cadillac måste sätta allt rätt, från marknadsföring till produktens egenskaper och kvalitet. De har aldrig lyckats förr, så varför nu?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

gladiatör

• Gäst
SV: Cadillac ska utmana BMW 3-serie
« Svar #2 skrivet: november 16, 2011, 12:12:48 »
Vet någon hur långt det gick med mellanklassen cadillac?

Reklampartners