Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Saab får BMW-motor från 2012  (läst 2889 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Saab får BMW-motor från 2012
« skrivet: maj 22, 2011, 08:26:04 »
Saab får BMW-motorer i framtiden. Holländska Spyker Cars NV och den tyska biltillverkaren BMW har ingått ett avtal om leveranser om bensinmotorer. Motorerna ska användas i nästa generations Saab-bilar från och med 2012. (TT)
Saab får BMW-motorer i framtiden. Holländska Spyker Cars NV och den tyska biltillverkaren BMW har ingått avtal om leveranser om bensinmotorer, skriver Spyker i ett pressmeddelande.
Avtalet skrevs på i Trollhättan i dag.
Avtalet innebär att det planeras för BMW-motorer i nya Saab 9-3 som ska rulla ut 2012. Utvecklingskostnaderna för den modellen finns redan med i affärsplanen.
Det handlar om fyrcylindriga bensinmotorer på 1,6 liter, som ska anpassas för Saabs specifika behov.
"BMW:s motorer och deras bränslesnåla innovationer betraktas allmänt som riktmärken i premiumsegmentet. Vi ser fram emot att integrera denna teknik i nästa generations bilar på ett riktigt Saab-sätt", skriver Saab-chefen Jan Åke Jonsson i en kommentar.
Enligt Victor Muller är avtalet ett avgörande steg för Saab på vägen mot att bli en lönsam och oberoende tillverkare av premiumbilar.
Per Bränneby, ordförande för Akademikerföreningen/Sveriges Ingenjörer på Saab ser positivt på samarbetet mellan Saab och BMW.
Sedan tidigare är det känt att BMW vill sälja komponenter för att sprida kostnaderna för sin utveckling och öka intäkterna.
I februari skrevs ett nytt avtal med franska PSA-gruppen (Peugeot och Citroën) om att fortsätta samarbetet bolagen haft sedan 2006. Det handlar om att utveckla samma typ av fyrcylindriga bensinmotor som den Saab ska få köpa.
BMW skrev i våras avtal om att leverera 240 000 sexcylindriga dieselmotorer till amerikanska Carbon Motors som utvecklar en polisbil för USA.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
SV: Saab får BMW-motor från 2012
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2011, 09:47:50 »
Bara å hoppas att Saab finns kvar 2012...  :(
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #2 skrivet: november 08, 2011, 08:57:36 »
Nu ser det mörkt ut igen. GM vill inte släppa sina tekniklicenser till konkurrerande kinesiska bolag (de samarbetar med SAIC). Hela nuvarande Saabs modellprogram är beroende av dessa licenser.  :(
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: november 08, 2011, 12:18:54 »
Ännu en Saab-planka brister

Nu ser också den senaste räddningsplankan för Saab ut att gå tvärt av.

Förre ägaren General Motors (GM) stoppar försäljningen av tekniklicenser till Saabs tilltänkta kinesiska ägare.

http://www.gp.se/ekonomi/1.768788-annu-en-saab-planka-brister?ref=fb
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1168
  • Tyskbils-tok :P
« Svar #4 skrivet: november 08, 2011, 13:43:39 »
Jag förstår inte riktigt hur GM tänker. De förlorade pengar så länge Saab ägdes utav de, nu när affären närmar sig med kineserna så vill de inte släppa licenserna vilket är dumt.

GM skulle ha tänkt på det innan men enda de har i huvudet är pengar.
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Reklampartners