Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Kontrollera era oljepluggar.  (läst 3557 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Kontrollera era oljepluggar.
« skrivet: mars 14, 2011, 17:32:12 »
Hämtade för en stund sedan min bil från verkstaden då den har fått ny oljenivåsensor monterad.

Min mekaniker säger när jag hämtar den att han även bytt oljan i bakaxeln av den enkla anledning att vägsaltet gjort sitt för att packningen till oljepluggen skulle fullständigt vittra bort. Följden av detta blir givetvis att pluggen lossnar, det blir läckage, oljan rinner ut, bakaxeln går varm och sen börjar det kosta pengar på allvar.  :'(

Så kontrollera era oljepluggar, jag är glad att min dåliga packning upptäcktes redan när det bara börjat droppa lite. Det är även aluminiumpackning på oljepluggen till motoroljan om jag minns rätt.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad azmaz

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 104
SV: Kontrollera era oljepluggar.
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2011, 19:09:45 »
Hämtade för en stund sedan min bil från verkstaden då den har fått ny oljenivåsensor monterad.

Min mekaniker säger när jag hämtar den att han även bytt oljan i bakaxeln av den enkla anledning att vägsaltet gjort sitt för att packningen till oljepluggen skulle fullständigt vittra bort. Följden av detta blir givetvis att pluggen lossnar, det blir läckage, oljan rinner ut, bakaxeln går varm och sen börjar det kosta pengar på allvar.  :'(

Så kontrollera era oljepluggar, jag är glad att min dåliga packning upptäcktes redan när det bara börjat droppa lite. Det är även aluminiumpackning på oljepluggen till motoroljan om jag minns rätt.

Damn den var intressant en. Du orkar inte slänga upp nån bild på vart du menar man ska kolla, då vissa inte är så grymma på det här ;)

MvhR

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #2 skrivet: mars 14, 2011, 19:26:17 »
Jag köper oftast oljefilter på Mekonomen eller Autoexperten, då får man Mahle. Med dessa får man även nya gummipackningar till filterbehållaren och oljepluggsbricka/packning i koppar.

Då jag har min bakvagn nere på Compacten för bussningsbyte så ska jag även passa på att byta olja i diffen. Och jag lade märke till precis samma sak!  :o Brickan är av alu och fullständigt söndervittrad! Här kommer det att bytas till koppar istället.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #3 skrivet: mars 14, 2011, 19:51:02 »
Damn den var intressant en. Du orkar inte slänga upp nån bild på vart du menar man ska kolla, då vissa inte är så grymma på det här ;)

MvhR

Tyvärr inte, den tiden då jag mekade själv är sedan länge förbi. Numera lämnar jag bara bil och nyckel hos verkstaden och hämtar ut den när allt är fixat.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad azmaz

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 104
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2011, 22:09:56 »
Tyvärr inte, den tiden då jag mekade själv är sedan länge förbi. Numera lämnar jag bara bil och nyckel hos verkstaden och hämtar ut den när allt är fixat.

It´s cool, kollade upp det med en verkstad idag när jag körde förbi och de tyckte att bilen var så pass fräsch att de kunde unna sig en minut och kolla upp det mesta i "vittringsvägen" men allt var lugnt för min del, påstod de så än så länge kan jag rulla lite till, tills INSP2.

PS: du kan inte nån tråd här som redan finns om INSP2, vad som ingår i den och i INSP1? Sökte men fann inget.

MvhR

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2011, 22:27:48 »
Vad som ingår i den INSP1 och INSP2
Detta är i stort sätt till alla bilar.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=2251.0
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners