Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Optimal förbränning - 98Oktan  (läst 6868 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad azmaz

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 104
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
Optimal förbränning - 98Oktan
« skrivet: mars 06, 2011, 01:33:42 »
Hej! (Hittatde inte rätt ställe så ni får gärna flytta på den om jag har hamnat fel)

Jag läste inte länge sen att man ska "nollställa" nånting (styenheten/förbrönningen) för att få en 100% skillnad för 98oktans förbränningen jäntemot 95oktaneren.

Jag tankar alltig 98okt sen jag köpt min bil och har redan märkt skillnaden men vill så klart få ut "max" om det går.  ;D



Utloggad azmaz

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 104
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal förbränning - 98Oktan
« Svar #1 skrivet: mars 11, 2011, 15:37:09 »
Pratade med en Chip-tuning firma som sa att 1 fulltank krävs för att bilen ska ställa in sig/anpassa sig till 98oktan och förbränningen skall bli optimal :)
Nu vet ni det :)

/R

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: Optimal förbränning - 98Oktan
« Svar #2 skrivet: mars 11, 2011, 16:46:57 »
Shell V-Power är 99 oktan…  ;)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad MrB

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 769
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal förbränning - 98Oktan
« Svar #3 skrivet: mars 11, 2011, 18:45:02 »
Pratade med en Chip-tuning firma som sa att 1 fulltank krävs för att bilen ska ställa in sig/anpassa sig till 98oktan och förbränningen skall bli optimal :)
Nu vet ni det :)

/R
Tänkte att det var något sådant. Tack för infon  8)
Rebell Design !

Utloggad azmaz

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 104
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal förbränning - 98Oktan
« Svar #4 skrivet: mars 11, 2011, 18:48:39 »
Shell V-Power är 99 oktan…  ;)

Du får ursäkta mina kunskaps brister men va fasiken är det? haha googlade men fick fram bara en massa racing bilar :P

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: Optimal förbränning - 98Oktan
« Svar #5 skrivet: mars 11, 2011, 19:21:39 »
På Shells bensinstationer kan du välja mellan vanlig blyfri 95 oktan och V-Power som är 99 oktan.


BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad azmaz

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 104
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal förbränning - 98Oktan
« Svar #6 skrivet: mars 11, 2011, 19:55:59 »
På Shells bensinstationer kan du välja mellan vanlig blyfri 95 oktan och V-Power som är 99 oktan.




Aha, okej! Är den mkt dyrare än 98oktan? För jag tankar bara  98 nu för tiden ;)
Och känns bilen piggare med Shels? För det blev jäkla skillnad mella 95 och 98 :)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: Optimal förbränning - 98Oktan
« Svar #7 skrivet: mars 11, 2011, 20:39:03 »
Aha, okej! Är den mkt dyrare än 98oktan? För jag tankar bara  98 nu för tiden ;)

Ingen aning jag tankar endast hos Shell och de har inte 98 oktan.

Och känns bilen piggare med Shels? För det blev jäkla skillnad mella 95 och 98 :)

Kan inte påstå att jag märkt någon enorm skillnad, men jag har å andra sidan endast tankat 95 oktan en enda gång och det var på långtur när det inte fanns en enda Shell mack i närheten och lampan lyst en bra stund.

Vid månadsskiftet kommer jag dock att börja pendla 4 mil om dagen så då får man kanske börja tanka 95 oktan för att hålla kostnaderna nere.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad azmaz

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 104
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal förbränning - 98Oktan
« Svar #8 skrivet: mars 11, 2011, 21:04:07 »

Vid månadsskiftet kommer jag dock att börja pendla 4 mil om dagen så då får man kanske börja tanka 95 oktan för att hålla kostnaderna nere.

Jaha, ok.Var nyss inne på deras hemsida och sökte på närmaste station som låg närmast mig.
- Lindesberg 711 30

Och enligt nätet så har de inte 99oktans :( Ligger io för sig 3km från mig men vill inte rulla ut i onödan då jag inte har en aning om var den ligger, haha

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal förbränning - 98Oktan
« Svar #9 skrivet: mars 12, 2011, 11:47:39 »
98 oktan vet jag nämnas i många BMW-modellers instruktionsböcker, t.ex. mellan 91 och 98 oktan. På de modeller med knacksensor (de flesta efter -93 ca) ställer motorn om sig själv och nyttjar tändningen till att bli så effektiv så möjligt. Ju högre oktan desto mindre spikningsbenägenhet (självantändning) = vassare tändning = högre effekt. Frågan är dock, har BMW mappat för att även ge några fördelar vid 99 oktan?
Jag kan inte påstå att jag känner någon större skillnad på prestanda mellan 95 och 98 oktan, men har lite halv-vetenskapligt kollat bränsleförbrukningen på en 530i -93, och den drog lite mindre soppa på samtliga tankar med 98 oktan = effektivare motor och mer effekt. Troligen... ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

 

Reklampartners