Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Hur fungerar motorvärmare egentligen?  (läst 14557 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: Hur fungerar motorvärmare egentligen?
« Svar #15 skrivet: november 15, 2010, 22:52:18 »
Nej det är ingen risk att den når kokpunkten. Om man inte står i Sahara möjligen då, men då vore det lite dumt att använda den. :)

Livslängden på värmarna kan vara lite si så där så en timer kan vara bra för att öka livslängden. Dumt att slösa på ström i onödan också, 2-3 timmar skulle jag säga räcker gott för de flesta.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #16 skrivet: november 15, 2010, 22:59:01 »
Utan timer så går den på max, det är jag med på. Men finns det verkligen någon risk att temperaturen når kokpunkten?

För att kunna svara på det så bör man helst känna till motorvärmarens effekt. Då kan man räkna bakvägen vilken maximal temperatur man kan få på kylvattnet.

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #17 skrivet: november 15, 2010, 23:02:20 »
En doppvärmare brukar ligga på 500-600 watt.
Slangvärmare kan vara på uppåt 2000 watt, men dessa är för fordon med större motorer lastbilar & entreprenad maskiner m.m
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
« Svar #18 skrivet: november 15, 2010, 23:03:59 »
Nej det är ingen risk att den når kokpunkten. Om man inte står i Sahara möjligen då, men då vore det lite dumt att använda den. :)

Livslängden på värmarna kan vara lite si så där så en timer kan vara bra för att öka livslängden. Dumt att slösa på ström i onödan också, 2-3 timmar skulle jag säga räcker gott för de flesta.

De moderna motorvärmare "stationer" känner väl av när de ska slå på beroende på temperatur. Åker man 8.00 på morgon då brukar de väl starta automatiskt 1 timme innan beroende på temperatur! Elektrikern som monterade det i mitt garage sa att timern är inbyggd i dem.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Niklas

• Gäst
« Svar #19 skrivet: november 15, 2010, 23:04:21 »

Bra, då har vi rett ut det problemet.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #20 skrivet: november 15, 2010, 23:16:12 »
De moderna motorvärmare "stationer" känner väl av när de ska slå på beroende på temperatur. Åker man 8.00 på morgon då brukar de väl starta automatiskt 1 timme innan beroende på temperatur! Elektrikern som monterade det i mitt garage sa att timern är inbyggd i dem.

Finns lite olika varianter på det där, dels som du beskriver, sen strikt tidsstyrda sen timer man kan ställa själv. Den sämsta varianten som förekommer är att strömmen i uttaget pulsas så det är lite ström hela tiden. Då går det inte att använda uttaget till något annat än till värmaren. Fast det är väl så det är tänkt också. :)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #21 skrivet: november 16, 2010, 21:33:56 »
Jag brukar ha motorvärmaren igång ca 1 timme innan jag ska köra, styrd på timer i vägguttaget.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad ToTTeN

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 20
« Svar #22 skrivet: november 17, 2010, 17:46:55 »
Min motorvärmare utanför lägenheten är på 2timmar. Då är den varm och go invändigt

gladiatör

• Gäst
« Svar #23 skrivet: november 17, 2011, 09:59:01 »
Om jag förstår rätt, en doppvärmare är samma sak som en vattenkockare som man har på sin diskbänk hemma eller?

Reklampartners