0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är enkelt att se vad du har för värmare. Det enklaste sättet jag kan rekommendera rakt av är att följa 220v-kabeln du stoppar in i uttaget. Kolla hur den är dragen och vart den tar vägen. Den går troligast till en T-koppling där en kabel går till motorvärmaruttaget och den andra till själva motorvärmaren. Då ser du om den är av typen som går in i en frostplugg eller om den är slang/block -monterad.
Vad som är bäst är svårt att säga. Det har inte så mycket med märke att göra. Bästa verkningsgraden har du i en "doppvärmare" i blocket eller i en slangvärmare som värmer kylvattnet. Det är omöjligt att säga att ett fabrikat är bättre än ett annat. Men varför frågar du? Är du missnöjd med DEFA?
DEFA brukar vara bra grejor.
Man kopplar väl ofta en motorvärmare till en timer som styr uppvärmningstiden. Finns det annars någon risk med att köra motorvärmaren för länge om man inte styr tiden med en timer?
Alla moderna motorvärmare stationer har inbyggda timers väl?Det jag däremot undrar är att om jag ska åka hemifrån klockan 8.00 hur länge innan ska man sätta i gång timern? och hur länge går motorvärmaren utan någon "extra" timer?
Utan timer så går den konstant max. (om det inte sitter någon inbygd elektronik men det är ovanligt att det gör iafal på sådana som visas på bild (de jag känner till)Skadligt. kommer vattnet upp över 100grader så är det väll inte bra (att motorn kokar) men då får du nog ha en utabarahelvette värmare + stå i öknen