Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Hur fungerar motorvärmare egentligen?  (läst 14576 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
Hur fungerar motorvärmare egentligen?
« skrivet: november 12, 2010, 19:50:40 »
Hur fungerar motorvärmare egentligen, vad är det som värmer upp "motorn"?
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: Hur fungerar motorvärmare egentligen?
« Svar #1 skrivet: november 12, 2010, 20:09:24 »
Det är en "doppvärmare" som värmer upp vattnet i motorn. Man brukar skruva ut en plugg ur blocket och motorvärmaren är designad för att passa vissa motorer. Vad gäller storlek på själva spiralen och gängstorleken m.m.

Delen som monteras i blocket kan se ut så här t.ex.

Resten är endast kabel och en kontakt som monteras fast i bilen, de flesta system går även att utöka med en kupévärmare.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #2 skrivet: november 12, 2010, 20:56:01 »
Det finns numera även varianter där man monterar ett värme-element utanpå motorn, på blocket eller på oljetråget. Det blir enkelt att installera, men inte alls lika bra verkningsgrad som på "doppvärmaren" som Fredrik beskriver. Den här modellen är utan tvekan den mest effektiva.

Det finns även universalvarianter för montering på kylarslangen. Det funkar ofta hyfsat bra, alla motorer har inte vanliga frostpluggar att byta ut mot en konventionell motorvärmare som den på bilden i inlägget ovan. Jag hävdar att en en slangmonterad är bättre än t. ex en på oljetråget.

Orsaken till det är att trågvärmaren mest bara värmer upp oljan i tråget efter som all olja ligger där när motorn står stilla. Med en värmare i vattnet värms hela motorn upp då kylvattnet i motorn står i alla kanaler oavsett motorn är igång eller ej.

All form av uppvärmning är dock bara positivt med avseende på motorslitage, bränsleförbrukning, utsläpp av farliga/miljöovänliga ämnen, värme i kupén osv.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
« Svar #3 skrivet: november 12, 2010, 21:33:48 »
Tackar.

Jag har både motor och kupévärmare. Går det att se "doppvärmaren"?

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #4 skrivet: november 12, 2010, 22:01:16 »
Det är enkelt att se vad du har för värmare. Det enklaste sättet jag kan rekommendera rakt av är att följa 220v-kabeln du stoppar in i uttaget. Kolla hur den är dragen och vart den tar vägen. Den går troligast till en T-koppling där en kabel går till motorvärmaruttaget och den andra till själva motorvärmaren. Då ser du om den är av typen som går in i en frostplugg eller om den är slang/block -monterad.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: november 12, 2010, 23:02:06 »
Det är enkelt att se vad du har för värmare. Det enklaste sättet jag kan rekommendera rakt av är att följa 220v-kabeln du stoppar in i uttaget. Kolla hur den är dragen och vart den tar vägen. Den går troligast till en T-koppling där en kabel går till motorvärmaruttaget och den andra till själva motorvärmaren. Då ser du om den är av typen som går in i en frostplugg eller om den är slang/block -monterad.

Vad är bäst? Det är av märket DEFA.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
« Svar #6 skrivet: november 12, 2010, 23:40:18 »
Vad som är bäst är svårt att säga. Det har inte så mycket med märke att göra.
Bästa verkningsgraden har du i en "doppvärmare" i blocket eller i en slangvärmare som värmer kylvattnet. Det är omöjligt att säga att ett fabrikat är bättre än ett annat.

Men varför frågar du? Är du missnöjd med DEFA?
Jens Larsson

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #7 skrivet: november 12, 2010, 23:56:06 »
DEFA brukar vara bra grejor.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: november 13, 2010, 10:55:52 »
Vad som är bäst är svårt att säga. Det har inte så mycket med märke att göra.
Bästa verkningsgraden har du i en "doppvärmare" i blocket eller i en slangvärmare som värmer kylvattnet. Det är omöjligt att säga att ett fabrikat är bättre än ett annat.

Men varför frågar du? Är du missnöjd med DEFA?

Nej, allt fungerar som det ska.  :)

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: november 13, 2010, 10:56:28 »
DEFA brukar vara bra grejor.

Tur att man har bara bra grejor.  ;D

Niklas

• Gäst
« Svar #10 skrivet: november 15, 2010, 12:58:36 »
Man kopplar väl ofta en motorvärmare till en timer som styr uppvärmningstiden. Finns det annars någon risk med att köra motorvärmaren för länge om man inte styr tiden med en timer?

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: november 15, 2010, 20:03:51 »
Man kopplar väl ofta en motorvärmare till en timer som styr uppvärmningstiden. Finns det annars någon risk med att köra motorvärmaren för länge om man inte styr tiden med en timer?

Alla moderna motorvärmare stationer har inbyggda timers väl?
Det jag däremot undrar är att om jag ska åka hemifrån klockan 8.00 hur länge innan ska man sätta i gång timern? och hur länge går motorvärmaren utan någon "extra" timer?

Niklas

• Gäst
« Svar #12 skrivet: november 15, 2010, 20:22:08 »
Alla moderna motorvärmare stationer har inbyggda timers väl?
Det jag däremot undrar är att om jag ska åka hemifrån klockan 8.00 hur länge innan ska man sätta i gång timern? och hur länge går motorvärmaren utan någon "extra" timer?

Det var lite så jag tänkte också. Finns det någon risk med att låta värmaren gå i många timmar?

Utloggad ToTTeN

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 20
« Svar #13 skrivet: november 15, 2010, 21:22:13 »
Utan timer så går den konstant max. (om det inte sitter någon inbygd elektronik men det är ovanligt att det gör iafal på sådana som visas på bild (de jag känner till)

Skadligt. kommer vattnet upp över 100grader så är det väll inte bra (att motorn kokar) men då får du nog ha en utabarahelvette värmare + stå i öknen :)

Niklas

• Gäst
« Svar #14 skrivet: november 15, 2010, 22:49:21 »
Utan timer så går den konstant max. (om det inte sitter någon inbygd elektronik men det är ovanligt att det gör iafal på sådana som visas på bild (de jag känner till)

Skadligt. kommer vattnet upp över 100grader så är det väll inte bra (att motorn kokar) men då får du nog ha en utabarahelvette värmare + stå i öknen :)

Utan timer så går den på max, det är jag med på. Men finns det verkligen någon risk att temperaturen når kokpunkten?

Reklampartners