Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 535 turbo, hållbart som bruksbil?  (läst 7010 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Turbo Stigge

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
  • Antal inlägg: 31
535 turbo, hållbart som bruksbil?
« skrivet: oktober 23, 2010, 15:58:57 »
hej!

jag funderar på att skaffa mig en 535 (m30) turbokonverterad. jag har kollat ut en, och han har bla. bytt lager, kolvringar, renoverat toppen och mappat ms för e85. bör det fungera att ha den som bruksbil? vågar man ladda 1 bar till vardags? eller är risken stor att man får problem och det blir för dyrt att äga?

jag är nämligen student som ska köpa förstabil, så min inkomst är lite begränsad..

mvh Adam!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
SV: 535 turbo, hållbart som bruksbil?
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2010, 16:25:19 »
I mina öron låter det inte som en bil för en stundent-inkomst. Även om det är en väl utförd turbo-konvertering och motorn är driftsäker och pallar det extra trycket så sliter det hårdare på resten av bilen. Koppling, bakvagnsbussningar, diff etc. E34 är en gammal bil så räkna med att saker går sönder förr eller senare, förr med turbopulver. Jag har kört en del E34 genom åren och "redan" vid 540i (286hk 400Nm) märker man att motorkraften sliter hårdare på bilen än 530 V8 och 525i.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2010, 17:03:17 »

Välkommen på bimmerforum, Turbo Stigge