Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: 535 turbo, hållbart som bruksbil?  (läst 7010 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Turbo Stigge

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
  • Antal inlägg: 31
535 turbo, hållbart som bruksbil?
« skrivet: oktober 23, 2010, 15:58:57 »
hej!

jag funderar på att skaffa mig en 535 (m30) turbokonverterad. jag har kollat ut en, och han har bla. bytt lager, kolvringar, renoverat toppen och mappat ms för e85. bör det fungera att ha den som bruksbil? vågar man ladda 1 bar till vardags? eller är risken stor att man får problem och det blir för dyrt att äga?

jag är nämligen student som ska köpa förstabil, så min inkomst är lite begränsad..

mvh Adam!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
SV: 535 turbo, hållbart som bruksbil?
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2010, 16:25:19 »
I mina öron låter det inte som en bil för en stundent-inkomst. Även om det är en väl utförd turbo-konvertering och motorn är driftsäker och pallar det extra trycket så sliter det hårdare på resten av bilen. Koppling, bakvagnsbussningar, diff etc. E34 är en gammal bil så räkna med att saker går sönder förr eller senare, förr med turbopulver. Jag har kört en del E34 genom åren och "redan" vid 540i (286hk 400Nm) märker man att motorkraften sliter hårdare på bilen än 530 V8 och 525i.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2010, 17:03:17 »

Välkommen på bimmerforum, Turbo Stigge
535 (m30) turbokonverterad är säker en bil där du kan blir av rätt snabb med din student inkomst men det berör på hur mycket är du beredd att investerar för otänkbara reparationer varje månad fram över.
Håller med förklarningar från Davve.
Hur mycket tänker du lägga ut för ditt inköp? Måste det vara en 535?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Turbo Stigge

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2010, 18:31:13 »
Davve:
okej. kopplingen är ny och tål mer, och det sitter lamelldiff på den, så det bör väl vara rätt okej ett tag iaf.

jasså, 540 är ett alternativ åxå. tror du det blir stor skillnad i ägandekostnader mellan de 2 om man för det mesta kör lugnt?

Alain:
tack!
inköpspriset ligger på ca 40tkr, sedan har jag 15-20tkr över. hade ju varit trevligt att lägga lite av de pengarna på att snygga till bilen lite åxå, men det kanske jag får vänta lite med... i Juni kan jag få jobb, så det är ju inte jätte lång tid tills man kan få inkomst.
som sagt budgeten ligger på lite runt 50 i inköpspriset.
nej det måste inte vara en 535, men vill helst att det ska vara en e34. tror du det är bättre att försöka få tag på en 525?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #4 skrivet: oktober 23, 2010, 19:29:33 »
För den budget du har, (40.000:-) jag skulle utan tveksam välja en E39 modell och lämna E34 vid sidan om.
Du säger att för det mesta du ska kör lugnt? Det tror jag inte en stund! ;D när man kör en 540 ofta ser man inte länge hastighetsskyltar. ;D
Jag vet vad jag pratar om, jag har vart i din ålder. :D
Kolla vad skatten kommer att drabba din plånbok och försäkring som du måste har.
Här är några finna modeller som du kan titta på.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Bmw_E39_540_M_paket_och_18__Y_rondell_30181747.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_523_pedant_skott_30003532.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_523i_E39_Kameleont_BUD_29818783.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/lund/BMW_540_286hk_E39_29510400.htm?ca=15&w=3
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Turbo Stigge

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #5 skrivet: oktober 23, 2010, 20:44:11 »
hehe jo klart man vill dra på lite ibland, men jag tycker mig faktiskt vara mycket försiktig om jag jämför mig mot mina kompisar som kör mycket aggresivare. det är känslan av att ha effekten tillgänglig när man vill som är skön, bryr mig inte om att köra som en galning inne i stan å bränna däck osv ;)

jo jag har varit och kollat på en 535 e39, strax efter provkörde jag även en 535 e34. vet inte hur jag ska förklara riktigt men jag tycker e34 har den rätta känslan, vilket jag tycker e39 saknar... visst det är ju helt galet om man ser på komfort, krocksäkerhet, köregenskaper osv, men man ska välja bil med hjärtat också ;) jag vill nog inte ha för fin bil så man är jätte rädd att man ska få några skador på den, tror e34 är lättare att meka med åxå. men min fader pikar mig åxå om att jag ska köpa en 523 eller liknande.

hade gärna haft en e24, men det får vänta tills man får jobb och kan ha den som sommarbil ;)

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: oktober 23, 2010, 21:48:42 »
Jag hade INTE valt en turbokonverterad bil som bruksbil på en begränsad budget. Jag vill inte vara tråkig utan det är ett råd i all välmening. Även om du påstår dig köra lugnt för det mesta kan ingen låta bli att gasa med en bil med pulver i.  ;) Hur löser du besiktningen? För som de flesta turbokonverterade bilar så tar jag för givet att den inte är reggad med turbon? Får du med originaldelarna så du kan plocka av turbo m.m. inför bes?

Det lär inte skilja nämnvärt mellan turbo-preppad 535i och original 540 i ägandekostnader. 540´n kommer gå snålare på bränsle men har lite dyrare försäkring (tror jag utan att veta helt säkert) och vissa reservdelar som t.ex. bromsar är dyrare då det är grövre doningar på 540.
Ska du titta på E34 540 ska lådan växla perfekt i alla lägen, kall som varm, och backen ska gå i ögonblickligen. Annars kan det vara de ö-kända plastkulorna i automaten som är på väg att ge upp (de allra flesta 540 har automat). E39 har inte dessa plastkulor.
Både E39 och E34 med V8 drabbas förr eller senare av att oljepumpsbultarna lossnar. Vad det kan leda till vill man inte veta.  :o Ta ner tråget och kolla detta vid första oljebytet!
535i har inga direkta svagheter om den är välskött och välservad. Annars kan kamaxeln vara sliten. Och det är manuell ventiljustering som gäller på denna, inte alla som brytt sig om detta.

Alains tips om E39 är bra. Visst kan den upplevas lite karaktärlös jämfört med E34, jag håller med på den punkten. Men det är en förbaskat bra bil som troligen ger dig många sköna och problemfria mil om du hittar ett fint ex. Det är ingen större skillnad på att meka E39 och E34.
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Turbo Stigge

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #7 skrivet: oktober 23, 2010, 22:51:42 »
ja det går ju tyvärr inte att besiktiga.. den är dessutom kompsänkt så kommer inte klara avgasvärderna även om man byter till original delar. den ska besiktigas snart så det får ägaren fixa innan det blir affär om det är aktuellt. besiktningen tror jag är största problemet med detta, men jag antar att det går att lösa med en annan "besiktningsbil" om man vill. fast det är ju lite bökigt och kräver lite pengar...

ja problemet med plastkulorna känner jag till, men jag vill ha en manuell bil så det spelar ingen roll i detta fallet. (jag låter kanske kräsen, men man vill ju ha en bil man är helt nöjd med :)) synd att de är dubbelt så dyra och så sällsynta bara...

japp jag har gjort min läxa, läst en del om oljepumpsbultarna åxå ;) i övrigt verkar m60 riktigt bra iaf.

men om ni inte tror att ägandekostnaderna kommer skilja så mycket kanske det är värt att slå till på en turbo... (ung och dum som jag är;D)

trevligt med utförliga och snabba svar, det tackar jag för! :)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #8 skrivet: oktober 24, 2010, 00:38:35 »
Jag tycker Davves svar om nackdelarna är väldigt bra. Men det man får lägga till i kalkylen är hur man vill använda bilen. Har man den som ett kul objekt och inte har behovet av att den skall vara hundraprocentigt driftsäker varje dag så är det hur kul som helst med en sån här bil. Du verkar vara medveten om olagligheten i det hela och problemen med besiktning.

När jag var student så körde jag diverse hemmakonverterade turbobilar (Mitsubishi Galant som mitt nick kan antyda, hehe) Var väl inte de optimala bruksbilarna, men såg man det ur nöjessynpunkt med en kombinerad användbarhet så var det oslagbart.

Beror mycket på hur pass mycket man kan, och vill skruva själv, för lite mekande lär det bli.

Hur pass mycket är kompressionen sänkt? Det borde gå att klara avgasprovet på bilbekämpningen ändå om inte kompressionen är väldigt låg. Att katalysatorn fungerar och sitter där är ett krav givetvis.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Turbo Stigge

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #9 skrivet: oktober 24, 2010, 10:11:34 »
okej. jo jag misstänkte att du har/ haft det ;)

jo lite skruvande får man ju räkna med. jag har inte så mycket praktisk erfarenhet, men viljan finns, och det + Haynes bok och alla forum till hjälp så ska det nog gå bra hoppas jag.

vad det är för komp har jag glömt, ägaren sa att den var sänkt iaf, även om m30 kat bara ligger på 8kg original om jag minns rätt. men motorstyrningen måste ur osv så det är rätt mycket jobb om man ska ha igenom den på det sättet. finns dock ett kryphål med motorstyrningen, det är att regga den för e85, då får man byta det.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: oktober 24, 2010, 13:30:51 »
Måste ju också tillägga att det finns många roliga bilar att ha som bruksbil, de behöver inte tvunget vara ombyggda och/eller vara omöjliga att köra in på SBP för att de ska vara fulla av karaktär och körglädje.  :)
Lycka till, hur du nu än gör.  :)

Utloggad Turbo Stigge

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #11 skrivet: oktober 24, 2010, 20:23:53 »
finns det?  ??? ;D

tack, jag kommer höra av mig vad det blir för något :)

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: oktober 26, 2010, 17:47:04 »
finns det?  ??? ;D

tack, jag kommer höra av mig vad det blir för något :)

Köper du den är den väl värd en tråd bland medlemsprojekten?  :)

Utloggad Turbo Stigge

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
« Svar #13 skrivet: oktober 26, 2010, 20:12:08 »
o ja :) men det kommer vara ett långtidsprojekt, lär ju inte ske underverk med studiebidraget  ;D

Reklampartners