Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Chiptrimma en E46 328i  (läst 5232 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad azmaz

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 104
  • Kön: Man
Chiptrimma en E46 328i
« skrivet: oktober 23, 2010, 12:07:18 »
Hej på er alla kunniga och nybörjare.

Ska möjligtvis snart köpa en E46 328i och undrar hur det går till med chippningen.:D Vilka risker medför det och var kan man hitta chip steg 2 och 3, eftersom ajg bara hittar på chip-hemsidor endast Steg1. Och hur mkt vrid kommer det ge? :P

Mvh
R

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
SV: Chiptrimma en E46 328i
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2010, 12:28:13 »
Hej och välkommen till Bimmerforum! :)

Som vanligt med sugmotorer ger det inte så särskilt mycket mer effekt med chip. Jag har chippat en del av mina bilar. På en 525i -91 noterade jag en knapp kännbar effektökning, och det är nog vad du kan vänta då den är rätt lik i toppeffekt som din bil. Med chip minskade dock förbrukningen mätbart, ca 0.5dl snålare per mil.
På en 325i E30 märkte jag ingen skillnad alls mer än flyttat varvstopp.
På mina turbobilar kan man däremot snacka skillnad, här är det bang for the buck att chiptrimma.
Steg 1 = bara chip.
Steg 2 = Chip + fullflödesavgas efter original kat.
Steg 3 = Chip + fullflödesavgas efter racekat + grövre downpipe.
Det brukar normalt bara säljas steg 1 till sugmotorbilar då det knappast är motiverat att lägga dyra pengar på avgas eftersom det inte ger någon större skillnad på en sugmotorbilar. Turbobilar reagerar dock mycket positivt på grova och fria avgasrör = värt pengarna.

På din motor finns dock en sak man med framgång kan göra. Insugen på M52B28 som din motor heter är en riktig strypning, du kan montera ett insug från M50B25, detta gör skillnad och är en erkänd ocj välkänd metod för att ganska enkelt trimma din motor. Se mer här: http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=852.0
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad azmaz

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 104
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2010, 13:17:46 »
Tack ska du ha för infon, jävligt annvänbar kan man nog lätt säga :D
Dubbel vanos eller enkel vanos, det gör väl att bilen drar mindre olja/soppa? Och vilken av de har dessa e46or? -00 menar jag :)

Mvh
R

Niklas

• Gäst
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2010, 13:44:07 »
Tack ska du ha för infon, jävligt annvänbar kan man nog lätt säga :D
Dubbel vanos eller enkel vanos, det gör väl att bilen drar mindre olja/soppa? Och vilken av de har dessa e46or? -00 menar jag :)

Mvh
R

Din bil  har dubbelvanos.

Reklampartners