Hej och välkommen till Bimmerforum!

Som vanligt med sugmotorer ger det inte så särskilt mycket mer effekt med chip. Jag har chippat en del av mina bilar. På en 525i -91 noterade jag en knapp kännbar effektökning, och det är nog vad du kan vänta då den är rätt lik i toppeffekt som din bil. Med chip minskade dock förbrukningen mätbart, ca 0.5dl snålare per mil.
På en 325i E30 märkte jag ingen skillnad alls mer än flyttat varvstopp.
På mina turbobilar kan man däremot snacka skillnad, här är det bang for the buck att chiptrimma.
Steg 1 = bara chip.
Steg 2 = Chip + fullflödesavgas efter original kat.
Steg 3 = Chip + fullflödesavgas efter racekat + grövre downpipe.
Det brukar normalt bara säljas steg 1 till sugmotorbilar då det knappast är motiverat att lägga dyra pengar på avgas eftersom det inte ger någon större skillnad på en sugmotorbilar. Turbobilar reagerar dock mycket positivt på grova och fria avgasrör = värt pengarna.
På din motor finns dock en sak man med framgång kan göra. Insugen på M52B28 som din motor heter är en riktig strypning, du kan montera ett insug från M50B25, detta gör skillnad och är en erkänd ocj välkänd metod för att ganska enkelt trimma din motor. Se mer här:
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=852.0