Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Tuning  (läst 3201 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad piraya

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
Tuning
« skrivet: oktober 17, 2010, 11:31:32 »
så... vad bör man lägga sina pengar på?

Vad ger mest häst per krona?

 är ESSs, MS45 M54B30 ECU Tuning Software en bra deal? :)


Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Tuning
« Svar #1 skrivet: oktober 17, 2010, 11:46:42 »
Jag antar att du sett tråden om Marias Z4M som tunats av ESS i Norge?

http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=3589.0

Vad som ger mest häst per krona är nog vanskligt att säga. Hoppas att diskussionen kommer att ge dig lite info.


Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Tuning
« Svar #2 skrivet: oktober 17, 2010, 12:29:31 »
Maria kan säkert ge dig lite info om Z4Mprojektet.

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
SV: Tuning
« Svar #3 skrivet: oktober 17, 2010, 14:53:38 »
så... vad bör man lägga sina pengar på?

Vad ger mest häst per krona?

 är ESSs, MS45 M54B30 ECU Tuning Software en bra deal? :)


Det tror jag absolut att det är. :)
BMW M3 E92

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: Tuning
« Svar #4 skrivet: oktober 17, 2010, 22:02:48 »
Att trimma en sugmotor är ju väldigt dyrt per hästkraft, speciellt när man jämför med kostnaderna för att chiptrimma en turbo motor. Så att gå på överladdning antingen i form av kompressor eller turbo måste vara det kostnadseffektivaste sättet.

Mest effekt per krona lär ju vara ett hemmasnickrat turbosystem men för driftsäkerhet osv. är nog ett färdigt utprovat kit att föredra. Beror ju en del på kunskapen med, en del har sådana kunskaper i detta att man blir helt chockad, helt otroligt vad en del kan snickra ihop hemma i garaget.

Mycket pengar blir det oavsett, och även problem på SBP men om det är värt det kan bara du svara på.

Att Marias Z4M går fint kan jag intyga, nästa gång vi ses hoppas jag få känna på kraften ute på motorvägen, tyvärr börjar det bli kallt ute vilket gör att 20" sommarhjul inte är helt optimala. -1° hade jag nyss.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners