Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ny TV?  (läst 3392 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
Ny TV?
« skrivet: oktober 13, 2010, 19:54:08 »
Tänkte kolla om några har lite schysst input gällande inköp av ny TV till mitt (i nuläget inte färdigrenoverade) vardagsrum.
Jag klarar mig bra med 40-42" och har några få krav. Full HD (har väl alla idag? Men jag har skaffat HD-box med hårddisk så detta ska utnyttjas!), analog ljudutgång (så jag kan använda min gamla stereoanläggning) och minst 100Hz bilduppdatering (för det hade min gamla tjockis).
El-giganten har faktiskt en Samsung 3D-LCD för 10 papp just nu, klart intressant. Är PS3 3D-ready? Tänkte nämligen skaffa en sådan för att slå två flugor i en smäll, men är inte PS3 3D-ready måste jag ju köpa en extra Bluray. Vet någon vad extra 3D-glasögon kostar, vi är fyra i familjen så jag behöver ju tre till (ett par ingår i köpet).
LED eller LCD eller plasma?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
SV: Ny TV?
« Svar #1 skrivet: oktober 13, 2010, 19:58:07 »
Måste anses riktigt prisvärt (6990 kr):

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE40C5105XXE/samsung-40-led-tv

40" Full HD LED-TV med Edge-LED, DLNA och utmärkt bildkvalitet.

Samsung UE40C5105 bjuder på en skarp och färgstark bild tack vare Ultra Clear-panelen med hög dynamisk kontrast. Kommer i otroligt slimmad design (3 cm i djup).
DLNA - Anslut TV-n till hemmanätverket via kabel, och via valfri USB-nyckel (säljes separat) får du trådlöst nätverk.
4xHDMI - Ger dig möjlighet att ansluta externa enheter som Playstation 3, Blu-ray-spelare eller använda TV-n som datorskärm.
Edge-LED - Låg energiförbrukning, ökad livslängd och smidig att transportera.
DVB-T och DVB-C är inbyggda mottagare för marksänd digital- och kabelteve med stöd för både MPEG2 och MPEG4.

X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #2 skrivet: oktober 13, 2010, 21:33:37 »
Måste anses riktigt prisvärt (6990 kr):

Nu har Gemini börjat som TV-försäljare också... ;) :D

Full HD krävs om du vill titta på bluray. För att titta på HD-kanaler via HD-box krävs bara en HD-ready TV. Analog utgång bör finnas på alla apparater. Min PS3 är inte 3D-ready. Frågan är om man skall köpa första generationens 3D-apparater när man inte ens är överens om vilken standard som skall användas?

LED/LCD/Plasma? Min personliga erfarenhet är att plasma är något bättre när man tittar på dvd/bluray medan däremot LED/LCD hanterar både digitala och analoga TV-signaler bättre. Det är därför jag har en av varje... ;D

När det gäller 3D-glasögon...

http://www.sydsvenskan.se/digitalt-och-teknik/article624988/Tva-tekniker-3D-glasogon.html

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: oktober 13, 2010, 22:39:29 »
Saffa dig också tv med Ambilight då får du större bio upplevelsen. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #4 skrivet: oktober 13, 2010, 22:59:27 »
42" är väl på gränsen men under det behöver du inte 1080. Jag håller plasma före lcd/led i alla lägen grym bild från HD material och fixar även SD material utan att se alltför pixligt ut.

Eftersom Pioneer lade ned sin tillverkning av paneler är det nu Panasonic som är bäst, har själv en 37" 720 och kan inte bli nöjdare. Det enda negativa skulle väl isåfall vara värmeutvecklingen, det behövs inga element i mitt vardagsrum.

3D tror jag inte alls på, men skall inte PS3an bli 3D kompatibel med en systemuppdatering? Har för mig jag läst det någonstans.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #5 skrivet: oktober 13, 2010, 23:12:14 »

3D tror jag inte alls på, men skall inte PS3an bli 3D kompatibel med en systemuppdatering? Har för mig jag läst det någonstans.

Jo, i september 2010 kom det en systemuppgradering som gör möjligt att spela i 3D på din Playstation 3.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: oktober 14, 2010, 20:55:51 »
Intressant input! Fredrik får mig sugen på en plasma, men jag är lite tveksam till den enorma elförbrukningen. Denna TV kommer att stå på mycket då ungarna också kollar TV.
Jag kan nog säga att efter att ha läst den länkade artikeln i Sydsvenskan om 3D-glasögon så undrar jag om det är värt priset med 3D? TV 10000kr + ev. 3D-Bluray + tre extra glas a´ 1000kr/st = 15000kr, minst! :o För det får man ju en THX-klassad Panasonic plasma eller en rejält vass LED.

Gemini. Den TV´n har tyvärr bara 50Hz bilduppdatering. Annars hade jag nog köpt den!  ;)

Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: oktober 14, 2010, 21:01:22 »
Jag håller med om 3D, det känns tveksamt.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #8 skrivet: oktober 14, 2010, 21:16:42 »
Vet inte hur gamla ni är men jag minns TV Piraterna och deras 3D sändningar för… ja det måste vara 30 år sedan snart. Inte ens då tyckte man det var speciellt kul att sitta med de där glasögonen på och titta på en bild som mest fick konstiga färger.

Tror inte folk är ett dugg piggare idag på att ha ett par sådana här på snoken så fort de skall se på tv.

Och för oss som måste ha glasögon för att se skarpt blir det ju ännu svårare.  ;D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: oktober 15, 2010, 13:51:42 »
Jodå, jag minns TV-piraterna och dess pappiga glasögon som gjorde ont på öronen.  :D

Att jag är lite sugen på 3D beror mest på att jag vid en koll på El-giganten för inte så länge sedan kollade en animerad 3D-film på en Samsung, och bilden var helt j-kla otroligt vass! Det var verkligen en wow-upplevelse. Men frågan är om det är värt extrapengarna för nyhetens behag? Jag tror inte det. Bonusen vid vanligt format med 3D är annars bilduppdateringen som brukar ligga på 200Hz (eftersom 3D kräver 140Hz för att funka om jag fattat det rätt). Kanske inte så mycket att bry sig om då vanlig Hollywood-produktion brukar ligga kring 25Hz, men till ex. sportsändningar har nytta av så många Hz som möjligt och jag kollar mycket F1.

Sökandet fortsätter, såg en annons på en Andersson 40" LED 100Hz för 7000kr. Hur är Andersson? Problemet med Netonnet är ju att man inte kan provtitta innan.

Edit: Surfade in på Netonnet för att kolla Andersson-TV´n men den faller bort, ingen analog ljudutgång, verkar ha slö responstid också. Men jag fastnade för denna Philips: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/tv-40-tum/philips-40pfl7664h/126855.3113/ Kanske är bra att vara enhetlig också då vi redan har en Philips i sovrummet.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: oktober 15, 2010, 14:35:48 »
Andersson skall man nog undvika liksom dom flesta "piratmärken".

Att animerade filmer alltid har en mycket hög bildkvalité är väl känt, oavsett om det är 3D eller inte. Det finns ju en anledning till varför många TV-handlare ofta visar animerade eller tecknade filmer i butikerna... ;)

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #11 skrivet: oktober 15, 2010, 15:39:12 »
Att animerade filmer alltid har en mycket hög bildkvalité är väl känt, oavsett om det är 3D eller inte. Det finns ju en anledning till varför många TV-handlare ofta visar animerade eller tecknade filmer i butikerna... ;)
Så sant! Fast det var verkligen en grym upplevelse.  ;)

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #12 skrivet: oktober 15, 2010, 21:30:29 »
Så sant! Fast det var verkligen en grym upplevelse.  ;)

Köp så får vi höra ditt omdöme sen!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #13 skrivet: oktober 16, 2010, 08:46:53 »
Köp så får vi höra ditt omdöme sen!
Nej!  ;D ;) Jag lutar nog åt den Philips jag länkade till på Netonnet. Ska först se om den finns på Media Markt då det känns bättre att kunna kolla IRL och dessutom ha tillgång till service och garantier på nära håll.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #14 skrivet: oktober 18, 2010, 12:20:38 »
För inte så länge sen köpte jag den Philips med ambilight 42 tum och är super nöjd, du kanske kan ta en titt på den. ;)
Köpte den på Elgiganten.
http://www.philips.se/c/tv-apparater/7000-led-serien-42-tums-digital-tv-med-full-hd-1080p-42pfl7695h_12/prd/?t=specifications

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners