Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Information om 123d  (läst 7631 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Information om 123d
« skrivet: september 18, 2010, 00:50:33 »
Jag har en kompis som är sugen på en begagnad BMW 123d, han har inte hittat någon specifik, utan är mera ute efter lite allmän info om modellen. Vanliga fel och saker att tänka på helt enkelt.

Är det någon här som har någon erfarenhet av den modellen eller vet vart man kan hitta bra information, av vad jag förstått av kompisen är den inte allt för vanlig i Sverige.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Qbone

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 62
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Information om 123d
« Svar #1 skrivet: september 19, 2010, 20:37:55 »
kan inte komma på något direkt som strulat mer än lite med dörarna/rutorna till min coupe, vad ska han ha? coupe, 3 dörrars eller 5 dörrars?

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: Information om 123d
« Svar #2 skrivet: september 19, 2010, 23:59:44 »
En coupe är det han tänkt sig, men det beror nog lite på vad som finns på marknaden. En Diesel med lite prestanda i den här storleken är väl ungefär vad kraven är, 3-serien är inte långt borta heller.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Dieselkungen

  • Projektmedlem
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 931
  • Karma: +18/-0
  • Kön: Man
  • https://www.facebook.com/Vtech-Tuning-G%C3%B6tebor
    • Vtech Tuning
SV: Information om 123d
« Svar #3 skrivet: oktober 11, 2010, 21:38:49 »
123d coupe är en riktigt trevlig bil att äga och köra
Bmw 430D Dieselmonstret 2.0
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Information om 123d
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2010, 21:57:42 »
123d coupe är en riktigt trevlig bil att äga och köra

Har du ingen information om din 335, Diesel Kungen?

Utloggad Dieselkungen

  • Projektmedlem
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 931
  • Karma: +18/-0
  • Kön: Man
  • https://www.facebook.com/Vtech-Tuning-G%C3%B6tebor
    • Vtech Tuning
SV: Information om 123d
« Svar #5 skrivet: oktober 16, 2010, 23:29:39 »
Mer info kommer va det lider

kan ju säga att denna 335d ska bli nått utöver det vanliga  ;)
Bmw 430D Dieselmonstret 2.0
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: Information om 123d
« Svar #6 skrivet: oktober 16, 2010, 23:32:45 »
Mer info kommer va det lider

kan ju säga att denna 335d ska bli nått utöver det vanliga  ;)

Kanon, det ser vi fram emot!!

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Information om 123d
« Svar #7 skrivet: oktober 16, 2010, 23:35:07 »
Låter riktigt trevligt. Dagens dieslar rör på sig fint. Kan bara föreställa mig hur en optimerad 335d presterar. Ser fram emot en projekttråd.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Dieselkungen

  • Projektmedlem
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 931
  • Karma: +18/-0
  • Kön: Man
  • https://www.facebook.com/Vtech-Tuning-G%C3%B6tebor
    • Vtech Tuning
SV: Information om 123d
« Svar #8 skrivet: oktober 17, 2010, 12:00:37 »
min andra bil jag hade bmw 123d coupe hade jag som mest 302 hk men gick lite instabilt då så jag  la mig på 280 hk och 560 nm huu va det gick därav smeknamnet Diesel Kungen
mycket effekt på en liten bil
Bmw 430D Dieselmonstret 2.0
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Information om 123d
« Svar #9 skrivet: oktober 17, 2010, 17:31:23 »
Alltid trevligt att veta vår kommer ifrån smeknamn på medlemmar, Tack för info! ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Information om 123d
« Svar #10 skrivet: mars 27, 2011, 14:27:09 »
Starkare motor ger den lilla ”ettan” bättre köregenskaper och lägre bränsleförbrukning. Men smakar det så kostar det…

BMW 120d har som den lilla slutknorren ”d” påpekar en dieselmotor. Tvålitersmaskin på 163 hästkrafter, och därmed den starkaste motorn under huven i lilla ettan – hittills. 340 Nm vid 2 000 r/min är ett duktigt styrkebesked. Bilen går som attan och snålt som tusan. 0-100 km/h tar enligt fabriken 7,9 sekunder och toppfarten anges till 220 km/h, medan bränsleförbrukningen vid blandad körning ska hålla sig på låga 0,57 liter milen. Växellådan är sexväxlad manuell. Exakt och fin i hanteringen, precis som vi är vana vid från BMW. Sexväxlad automat finns som tillval och kostar 19 900 kronor.

Motorn hörs en del på tomgång men väl uppe i fart förnimmer man knappt att den eldas med diesel. Partikelfilter är från och med september standard, åtminstone på svensksålda bilar. Priset för kalaset – 248 000 kronor. Den bil vi provkör är utrustad med Advantage och Comfortpaket samt metalliclack, läderklädsel och 17-tums stjärnekerfälgar. Och hoppsan, så kostar den lilla bilen plötsligt 315 000 svenska kronor. Tycker man att det är för lite så finns mängder av annan utrustning att lägga till. Exempelvis navigation, xenonljus, elstolar, cd-växlare och mycket mer.

En annan kostnad av betydelse (som man inte kommer undan) är den årliga fordonsskatten där staten vill ha 5 770 kronor.

Dyrt men trevligt således, att åka billigt. Vi åkte fyra vuxna i 50 mil och ingen klagade, inte ens i baksätet. Däremot har föraren synpunkter. Med dessa 17-tumshjul och 245/45-däck bak och 205/50 fram blir bilen spårkänslig. Köp inte det. Behåll 16-tummarna med vettigare gummidimensioner. Bättre komfort, mindre spårkänslighet – och billigare när de ska bytas.

120d är en schysst dieselbil som med partikelfilter är vettig att köra och fin att åka i. Skamligt att ledningen för landet inte vet vad de håller på med.

Hur vore det med ett politikerfilter som tar bort skadliga politiker?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners