Starkare motor ger den lilla ”ettan” bättre köregenskaper och lägre bränsleförbrukning. Men smakar det så kostar det…
BMW 120d har som den lilla slutknorren ”d” påpekar en dieselmotor. Tvålitersmaskin på 163 hästkrafter, och därmed den starkaste motorn under huven i lilla ettan – hittills. 340 Nm vid 2 000 r/min är ett duktigt styrkebesked. Bilen går som attan och snålt som tusan. 0-100 km/h tar enligt fabriken 7,9 sekunder och toppfarten anges till 220 km/h, medan bränsleförbrukningen vid blandad körning ska hålla sig på låga 0,57 liter milen. Växellådan är sexväxlad manuell. Exakt och fin i hanteringen, precis som vi är vana vid från BMW. Sexväxlad automat finns som tillval och kostar 19 900 kronor.
Motorn hörs en del på tomgång men väl uppe i fart förnimmer man knappt att den eldas med diesel. Partikelfilter är från och med september standard, åtminstone på svensksålda bilar. Priset för kalaset – 248 000 kronor. Den bil vi provkör är utrustad med Advantage och Comfortpaket samt metalliclack, läderklädsel och 17-tums stjärnekerfälgar. Och hoppsan, så kostar den lilla bilen plötsligt 315 000 svenska kronor. Tycker man att det är för lite så finns mängder av annan utrustning att lägga till. Exempelvis navigation, xenonljus, elstolar, cd-växlare och mycket mer.
En annan kostnad av betydelse (som man inte kommer undan) är den årliga fordonsskatten där staten vill ha 5 770 kronor.
Dyrt men trevligt således, att åka billigt. Vi åkte fyra vuxna i 50 mil och ingen klagade, inte ens i baksätet. Däremot har föraren synpunkter. Med dessa 17-tumshjul och 245/45-däck bak och 205/50 fram blir bilen spårkänslig. Köp inte det. Behåll 16-tummarna med vettigare gummidimensioner. Bättre komfort, mindre spårkänslighet – och billigare när de ska bytas.
120d är en schysst dieselbil som med partikelfilter är vettig att köra och fin att åka i. Skamligt att ledningen för landet inte vet vad de håller på med.
Hur vore det med ett politikerfilter som tar bort skadliga politiker?