Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Tips på vinterbil?  (läst 14520 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: Tips på vinterbil?
« Svar #15 skrivet: augusti 28, 2010, 19:45:21 »
Jag körde en 6000 kronors 525 e34 en par vintrar. Funkade perfekt förutom att man kör fast väldigt lätt när det var dåligt väglag. Kom inte ur parkeringsfickan ibland ;D

Var väldigt driftsäker, bytte batteri, bromsbelägg och stötdämpare bak, allt från Biltema förstås! Billiga mil tror skaplig bränsletörst.

Har även kört 735iA i samma prisklass, den tog sej fram bättre pga lamelldiff. Driftsäkerheten var väl ungefär detsamma vad jag minns.Men automat är inte kul på vintern, törstig var den verkligen också.

Förra vintern vart det en Galant 4wd för 9000kr, mycket rolig bil. Men rosten.....
Finns egentligen för många bilar att välja på, hehe
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
« Svar #16 skrivet: augusti 28, 2010, 20:08:39 »
Glöm inte att uppdatera i tråden nedan när du köpt dig din pärla. =)

http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=782.15
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #17 skrivet: augusti 30, 2010, 21:36:44 »
Jag körde en 6000 kronors 525 e34 en par vintrar. Funkade perfekt förutom att man kör fast väldigt lätt när det var dåligt väglag. Kom inte ur parkeringsfickan ibland ;D
Jag älskar E34 vintertid!  :) Väghållningen är perfekt, extremt vägsäker och välbalanserad, m.a.o. kan man både köra tryggt (om man är snäll på gasen) och leka med långa härliga kontrollerade ställ! Visst kan drivet vara lite sisådär i lite mer extrema situationer, men det gäller ju alla RWD och är ändå ljusår bättre än E30 och E36 Compact som ärligt talat är kul men rätt jobbigt nervösa om man ska köra lite längre. Jag har på mina 5st E34 heller aldrig haft problem med frusna dörrlås, bara en sån sak är guld värd. Dessutom kommer värmen snabbt med M60. Men de jag hittat hittills verkar vara färdiga för pressen.  :(

Glöm inte att uppdatera i tråden nedan när du köpt dig din pärla. =)

http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=782.15
Ska jag absolut göra då jag hittat något.  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad BMW-Båstad

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 196
  • För BMW Entusiaster - Bimmerpower.org
    • Causika Holding
« Svar #18 skrivet: augusti 30, 2010, 22:04:36 »
Jag har precis varit i Falkenberg och tittat på en BMW 750ia -90 med 19000 mil på mätaren den funderar jag på att köpa som billig vinterbil. Jag har pendlat i 7 år med en annan E32:a 735:a vintertid utan problem. har man bara bra vinterdäck i dimesion som inte spårar så ligger den bra på vägen även när det är snö och is. Dessutom så är värmepaketet dimensionerat att ge bra och snabb värme vilket jag uppskattar.

E 32:an är billig i dag och det går att hitta riktigt fina bilar för 15-20000 kr  och köper man bil i den prisklassen så behövs det bara trafikförsäkring och ev stöld vilket håller nere premierna. Skatten och bensinförbrukningen är ett minus men kombinerat med ett billigt inköpspris på själva bilen kan det vara lönsamt ändå. En BMW 750, den som jag tittat på hamnar runt 1.2 L/milen landsvägskörning och ca 1,3 l milen allround, 735:or och 740 är betydligt billigare i drift.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #19 skrivet: augusti 30, 2010, 23:18:58 »
Jag älskar E34 vintertid!  :) Väghållningen är perfekt, extremt vägsäker och välbalanserad, m.a.o. kan man både köra tryggt (om man är snäll på gasen) och leka med långa härliga kontrollerade ställ! Visst kan drivet vara lite sisådär i lite mer extrema situationer, men det gäller ju alla RWD och är ändå ljusår bättre än E30 och E36 Compact som ärligt talat är kul men rätt jobbigt nervösa om man ska köra lite längre. Jag har på mina 5st E34 heller aldrig haft problem med frusna dörrlås, bara en sån sak är guld värd. Dessutom kommer värmen snabbt med M60. Men de jag hittat hittills verkar vara färdiga för pressen.  :(
 Ska jag absolut göra då jag hittat något.  :)

Jag håller absolut med. Jag har kört E34 540 i mycket olika typer av snöväder och den är definitivt välbalanserad och ärlig i sitt uppförande. Jag har kört den dubbfritt i Tyskland och dubbat i Sverige och oavsett vilket funkar den fint.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
« Svar #20 skrivet: augusti 31, 2010, 17:53:59 »
Min far har gjort en 360° med en E34 525 strax efter en omkörning i vinterväglag. Tror han körde på dubbfria vinterdäck, nätt på gasen var det ja.  :D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #21 skrivet: september 17, 2010, 15:12:10 »
Det är sanslöst hopplöst att hitta en vinterbil med mina krav!  >:( Jag vill ha en bil som är besiktigad till våren/sommaren 2011, bakhjulsdrift, dragkrok och max 10000kr. Det har visat sig vara ett stort problem att något. Finns en bil just nu, men tycker det är trist att köra 13-14 mil enkel resa för en vinterhäck.

Plan B är därför aktiverad. Att hitta en "riktig" bil att ha i några år framöver och istället sälja Volvon framåt våren, då kan jag ändå meka Compact i vinter. Problemet med detta är det liksom inte ingår i planen på några år framöver då vi håller på att renovera hemma, jag vill använda pengarna för detta. Men jag har öppnat för denna möjlighet då läget med vinterbil är hopplöst och jag inte ser fram emot att schimsa om AC-kompressor, byta stötdämpare, byta avgasrör m.m. m.m. på Volvon.
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad BMW-Båstad

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 196
  • För BMW Entusiaster - Bimmerpower.org
    • Causika Holding
« Svar #22 skrivet: september 17, 2010, 21:04:48 »
Vi får hjälpas åt Davve! jag börjar få så smått panik behöver garageplats för 3 bilar innan november och så behöver jag en ny bruksbil och tanken var och köpa någonting för 10-15000 kr men det är svårt att hitta.

jag är på jakt efter en:
BMW Automat, gärna touring men ej 5 serie Touring.
Skattad och besiktigad 1 år framåt i alla fall.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #23 skrivet: september 18, 2010, 10:12:50 »
Vi får hjälpas åt Davve!
Jag hojtar till om jag ser något, läser Blocket grundligt varje dag.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #24 skrivet: september 18, 2010, 18:21:12 »
Kolla upp det också. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
« Svar #25 skrivet: september 18, 2010, 19:09:37 »
Jag är också på jakt efter vinterbil :)

Lutar åt att jag går över till mitt hatobjekt, -Audi :o

Prisklass 10 000, fyrhjulsdrift, kombi, dragkrok och givetvis i nyskick är kraven :)
Lutar åt en Audi 100 Quattro -92 nu, kostar 10k skattad och besiktad, känns som det kan vara ett fynd. Har inte kollat på den än men har inte så höga förhoppningar på "nyskick" hehe.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #26 skrivet: september 19, 2010, 19:45:07 »
Jag har köpt vinterhäck!!!  :) Det blev till slut enligt plan A. Denna bil har jag spanat på länge, att det dröjt tills nu beror på att säljaren jobbar periodvis utomlands. Men nu var han hemma och då jag inte hittat något annat åkte jag iväg idag, och med facit i hand så har jag gjort rätt som väntat ut denna kärra. Mekaniskt i toppskick, säljaren byggde ihop två dåliga bilar till en bra. Kaross ovanligt fräsch för sin ålder, inte mycket rost alls. Sprillans dubbdäck, bes. till sep nästa år, RWD och dragkrok.
Märke? BMW såklart! En E28 520i från -85 fast med 518i-motor. Läckert tvåfärgad och med kromade skärmkanter.  ;D Bilder kommer.

Fast avgaset trillade i backen efter två mil, synd att inte upphängningen var lika fräscht som röret. Och farbror blå stoppade mig på vägen hem. Blåsning och körkort och ett gott skratt åt avgasröret.

Galant turbo. Det där med nyskick får du ta med en nypa salt ska du få se. ;) Kul alternativ med fyrhjulskrafs. Var själv inne lite på detta, har aldrig testat något vidare med detta och det kunde varit en kul erfarenhet. Men det som stått till buds har varit riktiga kräkmedel typ fullständigt ruttna Subarus.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #27 skrivet: september 30, 2010, 20:04:36 »
Bild på vinter-öket finns i min projekttråd om Compacten på sid. 7:
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=1429.90

Utloggad Mercury

• Junior
  • Fullt Medlemskap
  • **
  • Antal inlägg: 28
« Svar #28 skrivet: oktober 24, 2010, 12:22:33 »
Jag har tycker att saabar är bra som vinter häckar. (99 och 900 har jag haft)
Bra värme, felhjuls driven, lätt lagade och kostar näst intill ingenting i inköp
Delar finns de i överflöd
Och kalas skoj när man lärt sig vänsterbromsa  ;D
Mvh/Peter

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #29 skrivet: oktober 24, 2010, 13:36:41 »
Jag har tycker att saabar är bra som vinter häckar. (99 och 900 har jag haft)
Bra värme, felhjuls driven, lätt lagade och kostar näst intill ingenting i inköp
Delar finns de i överflöd
Och kalas skoj när man lärt sig vänsterbromsa  ;D
Been there done that!  :) Hade en 99 en vinter och den gick helt problemfritt. Enda jag bytte var en framlampa men det var ett rådjurs fel. Överstyrd karaktär både chockade och roade beroende på situation.  :o ;D Och bromspedalen låg med tryck mest hela tiden.  ;)

Reklampartners