Ang oljenivå.
På stora automatlådor ( 5hp30 är ganska biffig

) så kan små mängder göra stora skillnader.
Oljan är viktig, rätt nivå är otroligt viktigt.
Som exempel så gick inte min mustang att köra , växeln gick aldrig i. Orsaken va att det saknades 5 deciliter olja i lådan.
5hp30 är en ordentligt tilltagen automatlåda som klarar av höga vridmoment och hög effekt. Den styrs av en elektronisk datorbox som synchar mellan DME boxen.
5hp30 återfinns även i Rolls, Bentley och om jag inte minns helt fel vissa Auston Martin modeller. Dessa bilar är bestyckade mellan v8-v12 med högre effekter än bmw's bilar. Huruvida lådorna är exakt likadana vet jag inte.
En tidig version av 5hp30 har den känsliga tryckkolven. Denna ger tryckstötar specielt i backläge. Detta ger ett högre oljetryck i ventilhuset och sliter ner plastkulorna fortare. Ger du på gas så går det riktigt fort innan förödelsen är total. Har du otur kan hela huset explodera.
Det som orsakar detta är:
Gas i backläge
Gas vid växling D-R
Och det som verkligen dödar dessa lådor:
Sakta rullande vid byte av D-R/R-D.
Se till att bilen står HELT STILL när du växlar om.