Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Oljenivå 5HP30 är det så känsligt som det verkar?  (läst 7389 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mange249

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 9
Oljenivå 5HP30 är det så känsligt som det verkar?
« skrivet: augusti 07, 2010, 17:20:32 »
Har en e34 540 och således även en 5Hp30(med svart etikett). Har haft en liten pöl under lådans oljetråg i garaget vid ett tillfälle. Bilen började gradvis visa symtom på  låg oljenivå om jag har rätt bild av det hela.

Kall bil(inte körd på minst ett dygn) när man startar bilen och lägger i växel(tydligast R) tar det ett par sekunder innan växeln går i. Det känns som den suger luft. Den driver sedan svagare än normalt på tomgång. Växeln slirar dock inte. Samma framåt. Svag drivning på tomgång, men obefintligt slir på växlarna.

När bilen är varm växlar den normalsnabbt mellan P-R-N-D men driver svagare än normalt på tomgång. Växlingarna i D är likt kall låda perfekta.

Olja fylldes på enligt konstens alla regler och 0.8liter gick i. Lådan driver nu som vanligt på tomgång(den enda gång jag hunnit testa) och växlingarna är om möjligt ännu bättre.

Är det så känsligt med nivån att 0.8 liter kan göra så stor skillnad. Vid ett tidigare läkage kunde 1.3 liter fyllas utan att några egentliga skillnader i beteende kunde märkas.

Kan det vara något annat som är på gång att gå sönder, eller är det som sagt så viktigt med rätt nivå?

Tacksam för svar!

Mvh
Bmw 540ia Daytonaviolett-93
Saab 900 2.0t Talladega steg 3-97

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
SV: Oljenivå 5HP30 är det så känsligt som det verkar?
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2010, 18:01:51 »
Enl. de experter vad gäller automatväxellådor jag talat med är rätt oljemängd a och o i många fall. Väldigt känsligt.

För korrekt tillvägagångsätt vid oljepåfyllning se här (gäller 5HP30):
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=1123.msg6623#msg6623

Om det sedan är något annat som är defekt med din låda kan jag inte svara på. Hoppas den kommer fungera bra fortsättningsvis. Tänk på att inte gasa innan växeln gått i, gäller speciellt backväxeln. Man får ta det lite lugnt helt enkelt.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Mange249

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2010, 18:23:54 »
Räknade med Stora problem, så är det såhär enkelt fixat är jag överlycklig:)

Gasar aldrig över huvudtaget på backväxeln och kör lugnt de första 10, så jag är snäll mot lådan...

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2010, 17:31:14 »
Gasar aldrig över huvudtaget på backväxeln och kör lugnt de första 10, så jag är snäll mot lådan...
Helt rätt att inte gasa på backväxeln! Kommer inte ihåg detaljerna kring detta men det är något hus som kan sprängas!  :o Vidare vill jag inte låta tråkig, men en backväxel som tar tid på sig att gå i kan vara första tecknet på trasiga plastkulor. Så jag hoppas verkligen att det i ditt fall att lådan fortsätter fungera som den ska med rätt oljenivå.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Mange249

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2010, 17:43:39 »
Helt rätt att inte gasa på backväxeln! Kommer inte ihåg detaljerna kring detta men det är något hus som kan sprängas!  :o Vidare vill jag inte låta tråkig, men en backväxel som tar tid på sig att gå i kan vara första tecknet på trasiga plastkulor. Så jag hoppas verkligen att det i ditt fall att lådan fortsätter fungera som den ska med rätt oljenivå.
Jag kan detaljerna om plastkulorna och även om den tryckkolv som är feldimensionerad vilket är tur, annars hade nog backtrumman gått:) Mina plastkulor är bytta, men vet inte hurvida kolven är bytt så jag vågar ändå inte gasa. Sen när lådan är frisk driver den tillräckligt på backen för de allra flesta tillfällen ändå:)

Är som sagt orolig främst för att det skall vara något mer som är på gång med lådan. Nu fungerar den kanon. Körde en sväng idag igen för att kolla och den går helt perfekt!

Utloggad Helmut S.

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 157
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2010, 20:01:42 »
Stämmer, en underdimensionerad tryckregleringsventil är boven i dramat. Dock blev den uppgraderad genom åren...men det gäller inte för din bil.

Utloggad Mange249

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2010, 17:11:52 »
Vem vet mest om 5HP30? Är sugen på att fråga lite dels om oljenivå, men även om hållbarhet i övrigt.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #7 skrivet: september 24, 2010, 12:01:06 »
Bump...

Utloggad Nox

• Fullt Medlemskap
  • Antal inlägg: 29
« Svar #8 skrivet: oktober 26, 2010, 09:06:56 »
Ang oljenivå.

På stora automatlådor ( 5hp30 är ganska biffig ;) ) så kan små mängder göra stora skillnader.
Oljan är viktig, rätt nivå är otroligt viktigt.
Som exempel så gick inte min mustang att köra , växeln gick aldrig i. Orsaken va att det saknades 5 deciliter olja i lådan.

5hp30 är en ordentligt tilltagen automatlåda som klarar av höga vridmoment och hög effekt. Den styrs av en elektronisk datorbox som synchar mellan DME boxen.

5hp30 återfinns även i Rolls, Bentley och om jag inte minns helt fel vissa Auston Martin modeller. Dessa bilar är bestyckade mellan v8-v12 med högre effekter än bmw's bilar. Huruvida lådorna är exakt likadana vet jag inte.

En tidig version av 5hp30 har den känsliga tryckkolven. Denna ger tryckstötar specielt i backläge. Detta ger ett högre oljetryck i ventilhuset och sliter ner plastkulorna fortare. Ger du på gas så går det riktigt fort innan förödelsen är total. Har du otur kan hela huset explodera.

Det som orsakar detta är:
Gas i backläge
Gas vid växling D-R

Och det som verkligen dödar dessa lådor:
Sakta rullande vid byte av D-R/R-D.
Se till att bilen står HELT STILL när du växlar om.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #9 skrivet: oktober 26, 2010, 17:46:09 »
Bra info Nox!
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners