Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5 2000  (läst 103527 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #210 skrivet: oktober 29, 2013, 22:56:27 »
Tur för mig att jag inte har en M5, slipper att avställa den.
Mycket nöjd med X5 ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #211 skrivet: mars 29, 2014, 00:37:50 »
Nu börjar våren komma närmare även uppe i skogarna i Norrland. Bilen är inte påställd än då jag väntar på att gatorna ska sopas lite bättre.

Jag har precis lagt en liten order till http://www.schmiedmann.se. Lite smådelar jag behöver för en uppdatering som jag återkommer till senare. Det var ca 2v leveranstid på dessa delar men det är OK då det fortfarande är tjäle i backen och ner mot 6-7 minus som värst på natten här.

Problemet med att lås-knapparna kärvar lite sporadiskt finns kvar, men det är svårt att göra något åt det som bilen står nu.

Service-indikatorn säger att det är lugnt, men jag byter olja varje år oavsett mil. Det tar verkligen emot, men ska jag lämna in den på service I, eller service II bara för att få stämpeln? Skillnaden mellan dessa är inte mycket och det som skiljer mellan I och II har jag redan gjort.

Molin Bil här i Sundsvall har jag i allmänhet väldigt stort förtroende för, men i synnerhet av Peter Nilsson. Han besitter en väldigt stor kunskap om BMWs M-modeller. Om alla märkesverkstäder hade hans kompetens och kundbemötande hade det aldrig blivit klagomål på service/reparationsjobb.

Men hur gör jag nu? -spelar ingen roll hur mycket jag vårdar min bil, dom flesta som vill köpa dessa bilar vill se "fullstämplad från BMW". Min är det, men det är inte dags enligt indikatorn än för "stämpling" igen, -Ska jag gå till lokala specialisten som vi faktiskt har har här i Sundsvall för att få stämpeln, eller bör jag gå till BMW? 

Namnet på det företaget jag funderar på att låta göra en service I eller möjligen II är inte till deras fördel. Men ryktet är gott sen många år, sök gärna på namnet. "Sundsvall custom och styling".

-Vad är det värt för oss entusiaster? -Märkesverkstad-vs kunnig fristående verkstad?

Jag tänker behålla M5an inom överskådlig framtid, men det vore kul att veta hur ni resonerar.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Gitsy

  • Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Karma: +2/-0
M5 2001
« Svar #212 skrivet: mars 29, 2014, 06:29:49 »
Din bil ser väldigt fin ut.


Jag har aldrig lämnat in någon bil på service, då en del av mitt jobb är Garanti analys, så bokstavligt ser jag hur man missat eller fuskat på verkstäderna och det är ofta..


Dom flesta jobbar på Ackord och verkstäderna har fasta priser på de mesta och dom tar bra betalt, riktigt bra.


undantaget kan vara små verkstäder, dom är klart bättre :D


Jag är däremot väldigt noga med att dokumentera spara alla kvitton, skriver upp vad jag gjort och vad jag använt för material eller smörjmedel/fett etc.


Det har ännu inte varit problem med att sälja någon bil men jag är noga med mina bilar.




Så ta inte detta med stämplar så allvarligt, det finns alltid köpare, och gnäller dom om servicen så finns andra köpare  ;D ;D ;D


//Anders

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
M5 2001
« Svar #213 skrivet: mars 29, 2014, 09:36:24 »
Jag bytte ju in min 330 i februari, sedan jag köpte den 2007 servades den på en liten icke BMW bunden verkstad. De stämplarna var absolut inget negativt i den BMW säljarens ögon som jag gjorde affär med. (Förenade Bil i Malmö)

 Jag tror att de flesta bilentusiaster är mycket väl medvetna om att det finns små verkstäder som är minst lika kompetenta som de stora märkesverkstäderna och i del fall t.o.m. slår märkesverkstaden på fingrarna när det gäller noggrannhet och känsla för personlig service.

Håller med Gitsy och skulle någon gnälla över att det inte är BMW stämplar hela vägen så är man nog inte rätt person att äga en äldre välvårdad M bil heller.

BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #214 skrivet: mars 29, 2014, 12:38:31 »
Det är skönt att höra att ni tänker ungefär som jag. Personligen när jag köper en bil så går jag på min egen känsla och erfarenhet primärt, och papper och stämplar sekundärt. Men många pajasar där ute tänker inte så, de ser BMW-stämplar som heliga.

Jag har länge tänkt att det vore kul att byta ut M5an mot "något". Men till vadå? -Kan inte komma på något vettigt alternativ i rimlig prisklass. M5 e62 känns inte alls lockande, M3 e92 är klart intressant. Men de fina exemplaren är lite för dyra, Z4m av senaste modell är också intressant, -men för dyr för mig. Sen är Alpina B5s väldigt cool också, men jag har lovat mig själv att aldrig köpa en bil med automat.... Det blir M5an minst en sommar till.  :)


Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #215 skrivet: april 11, 2014, 21:07:25 »
Hämtade ut ett litet paket från http://www.schmiedmann.se/ idag. Det var BMW-originaldelar. Jag var lite osäker på om jag skulle köpa dessa smådelar då det är saker jag har själv eller har tillgång till.

Men när jag öppnade paketet och kollade på detaljerna så såg jag bl. a. att det var skillnad i designen mot vad vanlig standard för en banjobult föreskriver och det jag fick. Kanske inte spelar någon roll, -eller så gör det just det. Ska analysera och återkomma.  :)

När jag väl får tummen ur ska jag försöka förklara och visa vad jag vill göra, och förhoppningsvis även lyckas med.  :-\
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #216 skrivet: april 12, 2014, 17:41:26 »
Det har jag köpt är något jag borde ha köpt från början när jag köpte bilen. Min bil är tillverkad i Oktober 2000 och borde då vara en 2001 skulle man kunna tro. Men den är registrerad i Sverige som en 2000, men det spelar väl ingen roll egentligen.

Men ett misstag jag gjorde var att jag trodde att min bil var utrustad med den senaste uppdateringen på Vanos med en elstyrd tryckackumulator. Det kom tydligen 2 månader senare  :-[ . Jag har lite rassel vid start ibland och det är ju Vanosen som orsakar det. En komplett renovering av den skulle lösa det problemet, men det är dyrt och avancerat. Den elstyrda tryckackumulatorn som infördes löste problemet till stor del.

Elstyrningen finns redan dragen och styrboxen har programvaran för att styra den, men den sitter inte där, -än.  :)

Så jag köpte tryckackumulatorn från en skrot och slang samt banjobultar från http://www.schmiedmann.se/ .
Nu ska jag bara få tummen ur och montera delarna så får vi se om det blir någon skillnad. :)

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
M5 2001
« Svar #217 skrivet: april 12, 2014, 18:48:55 »
Håller tummarna för att det gör skillnad.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #218 skrivet: april 14, 2014, 19:10:22 »
Läst att du går i bytestankar? Behåll! Denna är den sista 5-serien som är en riktig körmaskin, nyare M är jättecoola bilar men alltför digitala! Och vad ska du då toppa den med? E90 M3 möjligen som går att få med manuell låda men där byter man bara lite utseende och körkänsla för prestandan är i stort lika.


Ska du ändå sälja en vacker dag, låt mig få veta först så får vi se om jag har pengarna liggandes då.  ;) [size=78%]  [/size]
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
M5 2001
« Svar #219 skrivet: april 15, 2014, 12:16:52 »
Vet inte vad stämplar kan vara värda på en 13 år gammal bil (min 525'a e en 01'a 19000 mil), är det folk som vet vad dom vill ha så är det troligen inget problem om man har koll på vad det är för typ av säljare, å stämplar säger inte allt de heller, vet jag av egen erfarenhet.
Arkiverade själv service boken vid inköpet av denna vagn eftersom jag servar själv (dock kan och vill inte alla det av olika orsaker) och jag spar alla kvitton med milnoteringar efter utfört arbete.
Kommer nog att behålla bilen så länge jag kan hålla koll på rosten som börjar titta fram på en del ställen, mest beroende på att bilen går året runt att det rostar.
Behåll M5'an då det är den sista riktiga M5'an enligt min mening å se till att vara säker på hur servicen görs.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #220 skrivet: april 15, 2014, 21:21:47 »
Läst att du går i bytestankar? Behåll! Denna är den sista 5-serien som är en riktig körmaskin, nyare M är jättecoola bilar men alltför digitala! Och vad ska du då toppa den med? E90 M3 möjligen som går att få med manuell låda men där byter man bara lite utseende och körkänsla för prestandan är i stort lika.


Ska du ändå sälja en vacker dag, låt mig få veta först så får vi se om jag har pengarna liggandes då.  ;) [size=78%]  [/size]
Det blir inget byte i år iaf, det är helt klart! Det är ju just det där, -vad ska man byta till? Håller med dig fullt ut angående nyare M5 och M3. Men M3 e90 är lockande, i ren prestanda är den väl vassare på i princip allt, om än inte så mycket. Men dom är dyra!  :o

Vet inte vad stämplar kan vara värda på en 13 år gammal bil (min 525'a e en 01'a 19000 mil), är det folk som vet vad dom vill ha så är det troligen inget problem om man har koll på vad det är för typ av säljare, å stämplar säger inte allt de heller, vet jag av egen erfarenhet.
Arkiverade själv service boken vid inköpet av denna vagn eftersom jag servar själv (dock kan och vill inte alla det av olika orsaker) och jag spar alla kvitton med milnoteringar efter utfört arbete.
Kommer nog att behålla bilen så länge jag kan hålla koll på rosten som börjar titta fram på en del ställen, mest beroende på att bilen går året runt att det rostar.
Behåll M5'an då det är den sista riktiga M5'an enligt min mening å se till att vara säker på hur servicen görs.
På en M5a i väldigt bra skick är nog stämplarna värda en del, på en 525 med 19 000mil där rosten börjar titta fram -inte så mycket alls skulle jag tro. Då går nog dom flesta på hur den skötts och skicket som upplevs. Du verkar ju ta hand om din väldigt bra (samt dokumenterar det) -det har du nog igen mer än stämplar i en bok. Jag sparar så klart kvitton också och jag byter olja och filter varje år oavsett miltal.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #221 skrivet: april 30, 2014, 22:44:53 »
Nu är avställningshjulen utbytta mot originalhjulen och från och med i morgon är den påställd. Dum som jag var besiktade jag den inte i höstas så den har körförbud, men jag har besiktningstid på fredag. Jag har för tillfället fyra bilar, samtliga med körförbud. :-[ Två av dom är långsiktiga projekt, men enligt planen så ska tre vara i trafik samtidigt i sommar.

Det är verkligen bilar från olika världar, -men jag har alltid gillat kontraster i tillvaron. M5an vet ju alla här vad det är, Subaru Legacy kombi (optimala slitvargen och helt grym på vintern även på oplogade vägar), sen retrobilen som blir kvar i min ägo tills jag dör. -Mitsubishi Starion.


80-talet vill nog ha tillbaka den för att den var så ful, -men det får dom inte. Jag ska använda den!  :D
Skabbigt skick här direkt från en laduförvaring, men den ser snart bättre ut. Ni som minns Cannon ball run 2 vet hur ball denna bil är, -finns ett fåtal kvar i Sverige nu.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
M5 2001
« Svar #222 skrivet: maj 01, 2014, 07:31:11 »
Ful? Det tycker inte jag, var ju så bilarna såg ut på den tiden. Jag gillar även den första kantiga Supran.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #223 skrivet: maj 01, 2014, 08:19:10 »
Det var min då tid, trevligt att det finns en del av folk som gillar dessa modeller, håller med Fredrik, ful är den inte. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #224 skrivet: maj 01, 2014, 18:15:58 »
Då är M5an ute i friskluften igen! Något trevligt premiärväder var det inte direkt, snö, hagel, sol och stormbyar.
Bra ryt i motorn och allt verkar OK inför besiktningen.


Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

 

Reklampartners