Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5 2000  (läst 103333 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #120 skrivet: mars 17, 2012, 10:10:48 »
En rätt bra länk som förklara hur det är med Stukning eller vrickning och vad man ska göra.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Stukning-eller-vrickning/
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #121 skrivet: mars 17, 2012, 11:05:32 »
Alain, det är en bra länk och en bra sida för övrigt. Det var där jag läste på lite när jag trodde jag bara stukat foten. Men stukningen var ju en sekundär skada i mitt fall. Både skenben och vadben var av vid fotleden och då blir det helt andra regler som gäller. Vid en stukning så är det okej att stödja och röra det skadade området, det är det inte vid benbrott. -Gissa om det var dumt av mig att prova det när jag inte visste att det var brutet...

Men nu efter ca 2veckor har jag fått klartecken att stödja försiktigt på benet. Det gör ont men det går fort framåt. Hade jag följt rekommendationerna för stukning hade benen kanske aldrig läkt på rätt sätt.

Så ta lärdom av detta. ;) Har ni skadat en led eller annan kroppsdel, -kolla upp det hos en läkare. Det kan vara värre än vad man tror, och man vinner i längden på att få rätt behandling direkt.

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
M5 2001
« Svar #122 skrivet: mars 17, 2012, 11:43:27 »
Så ta lärdom av detta. ;) Har ni skadat en led eller annan kroppsdel, -kolla upp det hos en läkare. Det kan vara värre än vad man tror, och man vinner i längden på att få rätt behandling direkt.

Absolut, att behöva lida kanske resten av livet för att man var dum nog att inte gå till läkare omedelbart kan ju inte vara speciellt roligt. Att man sedan är precis likadan är en helt annan femma, dock har jag inte brutit något ännu, om det skall finnas något försvar.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #123 skrivet: mars 31, 2012, 03:38:05 »
Mycket deprimerande läsning har jag gjort nu efter att ha sökt runt på skador liknande mina. Efter en sådan här skada i min ålder är det svårt att få tillbaka full rörlighet och styrka.

Nu är jag inte den som någonsin varit speciellt rörlig eller stark, men jag har ändå sett mig i god kondition och hyfsat smidig. Det är ju dock spridda erfarenheter man tagit del av på nätet, en del talar om några veckor efter att gipset gått av till full styrka, medan några är trasiga för livet. Tyvärr är dom verkliga personer jag pratat med av samma åsikt.

Jag åker till fjälls på onsdag, det blir inget nytt världsrekord i toppfart med Lenko Larven som det var tänkt, det blir en soft verandahelg, men lite isfiske ska det bli i.a.f.

M5an ska få sig en rejäl  omgång i vår, nya O-ringar i vanos, en service med stämpel. (fortfarande i kvalet, -hos BMW, -eller hos dom som kan?) -inte alltid samma sak...

Men ska man sälja bilen framöver så smäller det ju högt med "alltid servad hos BMW"... ::)

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
M5 2001
« Svar #124 skrivet: mars 31, 2012, 07:35:30 »
Håller tummarna för att du är en av dem som kommer tillbaka med full styrka efter att benbrotten läkt.

Väljer själv -den som kan, framför BMW verkstaden.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #125 skrivet: mars 31, 2012, 14:00:13 »
Det är lite jobbigt det där med service, jag har aldrig lämnat in en bil för det förut. Har alltid gjort allt själv. Serviceindikatorn i bilen säger att det är långt kvar, då har jag ändå bytt en olja en gång utan att nolla indikatorn. Men indikatorn går ju bara på milen, inte på tiden som ju också är en faktor på oljan iaf.

Jag har inte läst på riktigt när "inspection1" respektive "inspection2" skall göras. Men 2an gjordes vid 8500mil sen byttes olja och stift runt 10000mil, oljan byttes igen vid 10400mil och 11200mil. Jag bytte oljan själv runt 12000mil och nu har den väl gått 12500 ungefär.

En "inspection1" kanske skulle vara lagom, jag vet inte vad som ingår i den mer än "ölservice". Inspection2 verkar lite overkill nu.

Jens Larsson

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #126 skrivet: april 12, 2012, 11:30:15 »
Jag har nu slutat att vela. :) Det är ju ganska enkelt egentligen, jag lämnar in den på Inspection1 när serviceindikatorn säger till att det är dags.
Sen byter jag olja varje år eller om det börjar bli lite mycket mil.

Man ska inte krångla till det, jag litar på att BMWs ingenjörer visste vad dom gjorde när dom programmerade serviceindikatorn. Ingen utom verkstaden vinner på att jag lämnar in den på en inspection1 eller inspection2 innan det behövs. Oljan däremot ska man ju alltid byta minst varje år, -oavsett mil.

Beställde 10 liter Castrol Edge 10w-60 från Mapodo, finns kanske billigare ställen. Men det var enkelt då jag har ett "konto" där.

Men vart köper man filter tro?
Jens Larsson

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
M5 2001
« Svar #127 skrivet: april 12, 2012, 11:46:00 »
www.m5portal.com har listat komplett serviceprogram för M5 E39:

http://www.e34m5.se/forum/e39m5_serviceprogram.asp

Filtret köper du med fördel från BMW. Brukar försöka köpa OEM-filter. Men annars är det bara att sikta in sig på ett kvalitetsfilter som Mahle, Mann, Hengst, Knecht eller Bosch t ex. Köp inget no name-filter bara.

Fin högkvalitativ olja du införskaffat. Köpte tidigare från mapodo men har gått över till levoil.de.

Hoppas du har återhämtat dig från skadan osv.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
M5 2001
« Svar #128 skrivet: april 13, 2012, 10:15:16 »
Jag brukar köpa filter på Mekonomen. Mahle.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #129 skrivet: april 14, 2012, 02:02:21 »
Ikväll beställde jag nya o-ringar och packningar till vanos-ventilerna. Var lite väntetid på dom då dom inte fanns på lager, men det kan jag leva med. Jag ska självklart funktionstesta alla solenoiderna (8st) när jag byter o-ringarna. Det är inte helt ovanligt att ventilerna inte fungerar riktigt p.g.a. sprickor i lödningarna på kretskortet de sitter på. Det får väl visa sig om rasslet vid start försvinner och HC-värdena går ner efter den operationen.

O-ringarna beställde jag från http://www.schmiedmann.se/ kollade aldrig vad dom skulle ha kostat på BMW, men gissar att det blivit dyrare där.

Var in på ortopeden idag och tog bort gipset, det var lite av en chock. Jag har på slutet sprungit runt utan kryckor nu ett tag med gips, eller plast är det egentligen. Mycket tunnare och lättare än gips.

Men jag tog mig knappt ut från sjukhuset. >:( :( Fotleden fixerad i närmare 7 veckor gav lite värre konsekvenser än jag anat. Fick ett träningsprogram jag skulle följa och dubbla kryckor i ca 2 veckor till kunde jag räkna med... Det kan tydligen ta år i värsta fall innan man är återställd, eller i värsta fall som även händer är att man aldrig blir återställd. Har ju fått höra det flera gånger och läst det själv, -men jag vill inte tro på det.

F-n, -jag är mer handikappad nu än igår. Lite bitter och besviken ikväll, jobbade ända till 23 ikväll också för att kompensera lite för frånvaron. Så lite sliten är man också...

-Men jag vägrar tro att jag inte kan gå utan kryckor på måndag, -senast. ;)
Jens Larsson

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #130 skrivet: april 21, 2012, 00:22:34 »
Det flytande guldet i form av Castrol motorolja har levererats, -snabbt och smärtfritt!

Lika smärtfri är jag inte i foten, men bättre än väntat. Det vart inte kryckor i två veckor.
Efter två dagar slängde jag dom och haltade på, gör ont som fan ibland, men det ska det tydligen göra nu.
Om jag biter ihop tillräckligt så kan jag nästan gå utan att den gamla krigsskadan syns. :)
Men det är otroligt vad svag man blivit, om jag står på det skadade benet orkar jag inte stå på tå, och jag väger inte mer än drygt 70kg...

Har inte fått tummen ur för att köpa oljefilter, men det blir BMW eller Mekonomen.
O-ringarna till vanos dröjer nog minst en vecka till, men det är ingen panik, -är ju snöstorm här!  :o
Jens Larsson

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
M5 2001
« Svar #131 skrivet: april 21, 2012, 12:28:57 »
Snöstorm :o i söder är det 11° och solen tittar fram lite då och då.

Kämpa på med foten, men låt det ta sin tid.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #132 skrivet: april 30, 2012, 22:49:38 »
Allt jag behöver för servicen är hemma nu så lördags åkte jag ut med några kompisar till garaget. Vi åkte riktigt ståndsmässigt för att vara i amerikanskt junk. Det var en rätt märklig i känsla vid trafikljusen när man tittar ner på folk i Volvo XC90, är som att sitta i en lastbil i denna "bil".

Men innan man hann börja skruva så åkte "hemmabyggda" rostfria grillen fram, det vart en hel del öl, whiskey och mintu...

Fiasko med skruvning ännu en gång alltså, men trevligt var det. Vi åkte sedan vidare hem till en kompis och lade i andra växeln, Champagnen flödade. :D
-Hade inget speciellt att fira, men Moet Chandon slinker alltid ner!

Jens Larsson

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #133 skrivet: maj 04, 2012, 23:52:40 »
Idag vart det "snökaos" igen.  :o :( Ingen grillning och öldrickning då, men ett perfekt mekväder! Kom tyvärr ut rätt sent till garaget.

Men jag har bytt avställningshjulen till originalen och pumpat upp dom, mindes inte vad skulle vara för tryck så jag drog till med 3,2 bak och 3,0 fram, får justera sen. Jag kommer nog att åka på att köpa nya framdäck denna säsong gissar jag, eventuellt så kör jag säsongen ut och köper nya till hösten.

Bytte ut bränslefiltret ikväll också, det är tämligen enkelt om man kan lyfta bilen, men billyften i garaget stod lite illa till så jag hissade upp bilen med domkraft bara och säkrade med pallbockar. Det vart lite bökigt då det vart trångt, men själva jobbet i sig är enkelt. Lite märklig lösning med att ha bränsletrycksregulatorn på filtret på dom här, vet inte vad man vinner på det. Inga Kodak-moments ikväll.

Planen är att ta tag i Vanosens o-ringar i morgon, men lathet och apati är ett problem, sen vill man inte köra M5a i snöslask heller... :)
Jens Larsson

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
M5 2001
« Svar #134 skrivet: maj 05, 2012, 09:01:31 »
Vilken trevlig "mekardag" i garaget ni hade!  ;D 

Är det en H2? Vad sitter det för maskin i dessa?

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Reklampartners