Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5 2000  (läst 103238 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1049
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #105 skrivet: februari 11, 2012, 12:57:21 »
Härom dagen var det dags att backa ut M5an för det behövdes stuvas runt lite prylar, en billyft  :o ;D bl. a.

"Vinterdäcken" som siter på under vinterförvaringen är av asiatiskt ursprung och totalt odugliga, garageinfarten är i en sluttning så det vart lite preparering. Vi har byggt långa infartsramper med dubbla 2"x8" men dom är bara ca 2,5m långa. Kör jag ut i snön kommer jag aldrig in igen, tragiskt men sant. Så vi byggde en förlängning med grova plank så jag skulle ta mig in igen, enkelt och genialiskt (tyckte vi).  :)

Men startade den då? -Nej... >:(   Hade Ctek-laddare på i förra veckan men jag misstänker att garagepolarens idiotiska misstag med att lämna min gamla analoga laddare på som tömde batteriet förstörde det ordentligt.  Ett djupurladdat batteri och kyla är en dålig kombination, även om det är plusgrader.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
M5 2001
« Svar #106 skrivet: februari 19, 2012, 17:49:48 »
Ajdå, då återstår väl bara ett batteribyte? Och varför inte Biltema, de är bättre än det låter.  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
M5 2001
« Svar #107 skrivet: februari 20, 2012, 09:09:14 »
Satt en 80 Amp Biltema i min 530 för 2 år sent, nu måste jag köpa en ny, den är slut :(
Det blir en från batteribolaget.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
M5 2001
« Svar #108 skrivet: februari 20, 2012, 16:34:41 »
Satt en 80 Amp Biltema i min 530 för 2 år sent, nu måste jag köpa en ny, den är slut :(
Det blir en från batteribolaget.
Där ser man, har du inte fyra års garanti på detta?
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
M5 2001
« Svar #109 skrivet: februari 20, 2012, 17:32:38 »
Där ser man, har du inte fyra års garanti på detta?
'
Inte en aning, jag har ändå inte kvitto kvar då det inte hjälper.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #110 skrivet: mars 03, 2012, 01:33:01 »
Det har blivit lite andra prioriteringar nu, batteriet klarar sig säkert. :) Förra helgen gick jag och halkade till lite på väg hem från krogen, "stukade" foten men knallade vidare med smärtan hem och lindade in fotleden. Det gjorde fortfarande så pass ont på måndag morgon så jag vart tvungen att sjukskriva mig, det krävs det mycket till. Men jag tyckte fortfarande att det kan inte vara värre än en stukning, jag kunde ju röra på tårna och fotleden, lite iaf. Insåg att jag är en fjolla, -det går nog över i morgon.

På tisdag morgon vart jag mer eller mindre tvingad av nära och anhöriga att söka hjälp på vårdcentralen, jag tog bilen dit med viss möda. Där konstaterade dom att jag borde varit på akuten, dom tog inte ens av min fina hemmalindade gasbinda.

Så jag "åkte" till hospitalet, röntgen där gav en "akut"-skjuts till ortopeden. Det visade sig att både skenbenet och vadbenet var helt av (Båda benen i benet) förutom den stukning jag tyckte jag kände av. :o >:(

-Hur klent är man byggd om man bryter båda "benen" i benet i en liten vurpa?
-Hur är man funtad om man går, iofs bara ca 500m med dom benen brutna och sen lindar in foten och tror att det ska ordna sig?

Sitter ingipsad nu och skrattar samtidigt som jag är väldigt bitter, hur kunde det bli så här?
Det vart 3 dagar missat arbete, varav den tredje var bara sitta i kö på sjukhuset.
6 veckor skrev läkaren ut i sjukintyg, -icke tänkte jag, så fort gipset härdat till så är jag tillbaka.

Men det tar tydligen 24 timmar för gipset att härda, det syns i min lägenhet, avskrap av gips överallt...

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
M5 2001
« Svar #111 skrivet: mars 03, 2012, 09:25:25 »
AJ!! Låter inte alls skönt det där, då klarade jag mig bättre när jag stod på öronen på jobbets parkering. Skulle ha ut släpvagnen som stod i en snödriva och drog för kung och fosterland. Men med en skridskobana under fötterna gick ju det som det gick. På ändan och ett hyfsat stort köttsår på höger ben, inget brutet som väl var.

Hoppas dina ben läker snabbt.  :D
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
M5 2001
« Svar #112 skrivet: mars 03, 2012, 11:01:47 »
Usch, låter inget vidare. En riktig tuffing som först försöker fixa det på egen hand.  :)  Hoppas det läker snabbt och att du snart är uppe på benen igen.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
M5 2001
« Svar #113 skrivet: mars 03, 2012, 11:56:18 »
Inte kul! Tur att du är ung så att det kan snabb återställa sig rätt.
Ta det försiktigt om du in kan vänta 6 veckor och ska till jobbet på måndag

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #114 skrivet: mars 03, 2012, 20:45:28 »
Fredrik, lät inte så kul det där heller.

Gemini, man är väl lite av en MacGyver wannabe. :D

Alain, olyckan var i lördags, åkte in på sjukhuset först på tisdagen, dagen efter var jag tillbaka på jobbet.
Läkaren tyckte dock att jag borde sjukskriva mig 6 veckor.
Men så ung vet jag inte, vid 38 års ålder har tydligen benskörheten slagit till. :)

Har lyckats spräcka gipset på två ställen redan, i hälen och framme vid tårna. :(
Man kanske ska dra på lite glasfiberspackel. ;D
Jens Larsson

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
M5 2001
« Svar #115 skrivet: mars 03, 2012, 22:51:33 »
Sorry, såg inte att det var i lördags förra vecka.
Hoppas att du snart kan springa.

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
M5 2001
« Svar #116 skrivet: mars 07, 2012, 18:28:52 »
Galant Turbo och Rambo samma person?  ;)  Jag hade gjort och tänkt exakt som du som du i den situationen. Skulle jag kunnat gå och stödja hade jag lindat benet lite och sedan trott det skulle blivit bra... Har en envis tennisarmbåge och haft en hemsk muskelinflammation i bröstmuskeln (troddde man skulle dö när man nös...) men inte har jag varit på vårdcentralen. Tänkt ringa många gånger men när man väl kommer till skott känns det bättre och så blir det inget.  :P

Krya på dig!  :)

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #117 skrivet: mars 10, 2012, 16:36:28 »
Ja nog är man en Rambo/Chuck Norris wannabe, men det är inte smart i längden har jag långsamt börjat inse...

Det gör konstant ont hela tiden fortfarande, men nu börjar smärtan bli mer "fokuserad" jag kan känna mer exakt vart det gick åt h-e.
Det tragikomiska är att det känns rätt bra efter att ha haft benet i högläge, men jag kan ju inte hålla benet i högläge. >:(
Det är omöjligt att sova så, och sen kan jag inte låta bli att jobba. Hade jag varit smart hade jag legat hemma någon vecka minst och vilat, men jag är uppenbarligen inte smart nog att lyssna på vad doktorn (eller mina sjuksköterskeutbildade vänner och släktingar) säger. Tårna är nu blåa prinskorvar...

Nu har jag ju inget direkt fysiskt krävande jobb, men jag måste "gå" en del för att få all mätutrustning att vara rätt kalibrerad och i perfekt kondition.
Vingla runt på kryckor och väga partiklar med en miljondels grams noggrannhet är en ny upplevelse. Vi är inte så många på firman, men jag har fått all hjälp jag kan få rent praktiskt. Men vissa saker jag gör kan man bara inte släppa till någon annan, det tar år av erfarenhet att få till det rätt, -även om man gör det "rätt".

Lite positivt är dock att jag i veckan fick en hyfsad löneförhöjning och numera är "project manager", det påverkar inte mina arbetsuppgifter nämnvärt då jag i princip redan gör detta fast någon annans namn stått på rapporterna. :)
Klickar man på "Motorprovning" så kommer man till min arbetsplats, -inte helt tråkigt för en teknik/motor-nörd. Har även jobbat på "Motorsystem" och åkt "jorden runt" som teknisk representant för våra system.
http://www.sttemtec.se/sv/hem/hem.php

Jens Larsson

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
M5 2001
« Svar #118 skrivet: mars 10, 2012, 17:05:55 »
Låter riktigt trist att behöva ha ont hela tiden.  :(

Men grattis till befodringen!!  :)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Galant turbo

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #119 skrivet: mars 16, 2012, 23:07:52 »
Tack Fredrik!

I måndags åkte jag in på en "efterkontroll" -det lustiga var att dom tog in mig på ortopeden först och tog bort gipset. Det blev en glasfiberliknande smäck jag fick på mig, tunt och stenhårt. Precis lika omfattande som gipset, men lättare.

Sen skulle jag på röntgen för att kolla att inget var fel  :o
Jag frågade redan när dom plastic paddingade in mig om det inte vore bättre att röntga först?
Men det var "så här det gick till".

I mitt fall var det lugnt då benbitarna råkade ligga på plats, -men om dom inte gjort det då?
Det hade tagit lika lång tid att göra det i rätt ordning...

Jens Larsson

Reklampartners