Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5 2000  (läst 103282 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #90 skrivet: oktober 19, 2011, 08:02:11 »
Den berättelse ger verkligen lyst att åka den resa, så bra detaljerad  att man är redan där.  8)
Nu är det kanske lite sent men till nästa vår är det möjligt att jag gör det med frugan.  :)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: M5 2001
« Svar #91 skrivet: november 15, 2011, 00:06:11 »
Nu är M5an nytvättad och inställd i "det stora garaget". Den kommer att köras in och ut några gånger innan slutförvaring för att stuva om lite bilar/prylar innan avställningsdäcken åker på. Vill inte ha den stående på originalhjulen över vintern.

Jag lyckades få den under tak innan vintern kom i år i.a.f.  :D

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #92 skrivet: november 15, 2011, 07:39:34 »
Alltid bra att har den under tak under (vintervilotid?) men varför sätter du avställningdäken i stället för lyfta bilen några cm?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: M5 2001
« Svar #93 skrivet: november 15, 2011, 12:28:22 »
Avställningsdäcken är vinterdäck, då är det enkelt att starta bilen och köra ut den om det behöver stökas om i garaget. Det är helt omöjligt med sommardäck där det här garaget är beläget.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #94 skrivet: januari 06, 2012, 00:43:18 »
Idag skulle det bli en som tidigare nämnts "omstökning" i garaget. Blir ju enkelt tänkte jag, batteriladdare satte jag på förra veckan och vinterdäcken är på. Blir några bra Kodak-moments med pärlan i snön. Men icke....  Idioten jag delar garaget med hade varit i garaget i samma veva som jag satte på laddaren och dragit ur strömsladden till den utan att lyfta av från batteriet. Laddaren hade tömt batteriet "bakvägen", den hade startat ändå utan laddaren, men jag tyckte det var lika bra att underhållsladda på den några dagar.

Så kan det gå om man omgivs av idioter och har en gammaldags laddare, med en t. ex. ctek hade det gått bra.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #95 skrivet: februari 04, 2012, 05:53:25 »
Förutom det oundvikliga dammet så är det riktigt trångt i garaget nu...


Lite dåligt tajmat foto av mig då det var lite rökutveckling i garaget tidigare.
300ZXen är dammig, M5an också fast jag bara drog av överkastet för att ladda batteriet. men det här var i dimmiga förhållanden. :-)

Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #96 skrivet: februari 04, 2012, 06:53:19 »
Haha, precision som gäller ser jag. Din 300'a eller?
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #97 skrivet: februari 04, 2012, 08:15:41 »
Därför har jag aldrig vela dela plats i ett garage, kosta vad det kosta men inget vid sidan om som trasslar till eller som kommer att säga: strömmen kosta pengar, eller annat.
Inte mycket plats ser jag.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #98 skrivet: februari 04, 2012, 14:56:21 »
Det här garaget delar jag med en polare, det är på 150m2 4m takhöjd, finns plats för 6 bilar om man pressar lite. Har bara 4 bilar där nu så att det finns plats för andra lustiga projekt. Rätt tungt ekonomiskt att hålla värme i det garaget när det är som nu -25 grader :-[ . Det är helt okej att dela garage om man gör det med någon man känner väl och litar på. Att dela garage med okänt folk skulle jag aldrig göra.

I garaget står det nu en 300ZX som är garagepolarens, en Buick 440GS som en annan polare äger samt min M5a, Mitsubishi Starion och Lenko Larven. Sen står garagepolaren fula Chevrolet Blazer utanför och skäms...

Sen hyr jag även ett garage till där 750 dubbelturbon och en massa bilskrot bor tillsammans med en Nissan Skyline som ägs av en polare. Det här garaget är så oförskämt billigt och centralt så jag kan bara inte säga upp det även om jag har det "stora" garaget.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #99 skrivet: februari 08, 2012, 07:52:20 »
Sen när tillfälle ges (ligger några år framåt) kommer nog en M5 E39 införskaffas som en till entusiastbil. Då ska det vara något liknande som din. Kommer ihåg när man läste första nybilstestet av just M5 E39:an. Tror det var AMS som provkörde en svart best, kom ihåg att den i mitt tycke såg fruktansvärt brutal ut.
 
Har alltid sagt att M5 E34 är en av de sista riktiga körmaskinenerna I M-skepnad. Men är beredd att revidera detta och lägga till M5 E39:an (även M3 E36:an hamnar i detta fack). De nya vagnarna är fina men jag tycker att alla dessa elektroniska hjälpmedel förtar lite av känslan. Återigen, har aldrig ägt en ny M-bil men det är de tankar jag har iaf. Ta t ex launch-control för de med SMG-låda. Ser till att det blir perfekta starter gång på gång mha elektroniken. Vad är det för vits eg? Tjusningen att försöka hitta perfekta kombinationer med avseende på lämpligt varvtal, med vilken brutalitet kopplingen släpps upp och vägbanans beskaffenhet är det som är halva grejen.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #100 skrivet: februari 08, 2012, 09:38:15 »
Skulle faktiskt inte tacka nej till en M5 E61, klart att elektroniken är lite känsligt men man sa det också när M5 E34 gick ut på marknaden och misstänker att den M5 e61 kommer att göra sitt namn klart inom några år på samma sätt och viss som sin syster E34. 
Nu har vi köpt vara lägenhet och byggt huset klart i Thailand då får man vänta litet till med en M5 men innan dess, det förmodligen kommer att finnas en X5 diesel.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #101 skrivet: februari 08, 2012, 10:06:32 »
Naturligtvis inte, skulle med glädje äga en M5 E61 t ex som en bruksbil.  :) 
 
Förresten, vad menar du med "...sin syster E34"? Påstår du att jag har en kärringbil.  ;D
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #102 skrivet: februari 08, 2012, 13:10:13 »
Naturligtvis inte, skulle med glädje äga en M5 E61 t ex som en bruksbil.  :) 
 
Förresten, vad menar du med "...sin syster E34"? Påstår du att jag har en kärringbil.  ;D

Vilken god skratt jag fick!  ;D ;D, kärringsbil kan det inte vara, den ingår inte än i Oldtimmers.  ;) ;D
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
M5 2001
« Svar #103 skrivet: februari 08, 2012, 17:31:19 »
Jag har kört både E34 och E39 M5, båda är absolut körmaskiner av rang med mycket mekanisk känsla, även om de är lite svajiga för min smak i originalsättning. En sportbil vill jag växla själv, teknikmonstret E60 M5 går fetbort utan att ens ha provat...  ;)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2001
« Svar #104 skrivet: februari 08, 2012, 20:14:52 »
Dom enda "hjälpmedel" M5 e39an har är antisladd och antispinn.
Ett knapptryck så är de avaktiverade. ;)
ABS förblir aktivt iofs.

e60 känns kall för mig också, men det gjorde e39 länge också då jag tyckte en M-maskin skulle ha 6 cylindrar.
Man förändras väl med ålder och ackumulerad visdom. :)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

 

Reklampartners